Bygelnosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare metropxx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 848
M

metropxx

Jag måste kolla om någon vet ang bygelnosgrimma.

Det var en som sa till mig att man endast har en bygelnosgrimma för koregering och att man inte ska rida en längre tid med den.
Stämmer detta?

Sv: Bygelnosgrimma

Jag har förstått det som att man använder den för att låta bettringen gå fri bara. Jag kan inte se hur det skulle vara mer skadligt att hela tiden rida på en sån jämfört med att hela tiden rida på tex en remontnosgrimma.
Det är väl som alltid ryttarens hand som avgör vad som är skadligt..

Eftersom man spänner den både över och under bettet, så blir det ju två ställen där man liksom låser hästens mun. Det är iaf i mina ögon mera drastiskt än en vanlig remontgrimma.

Det är väl ursprungligen ett korrigeringshjälpmedel, ja. Används på hästar som skevar med käkarna.

Ok.
Hästen i fråga har/är en problem häst och stickbenägen, vet inte om det är därför han har den.

Liknande trådar

Utrustning Nu har takluckan till min Thule Equilner från 2009 gett upp. Den ena plasthållaren, som håller upp luckan, har helt enkelt gått sönder...
Svar
3
· Visningar
238
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 496
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka