Bygga box hjälp

Apollo

Trådstartare
Vi ska bygga två shettisboxar.
Vill ha förslag på material, ritningar, tips och ideer.
Det blir två stycken på lite mer än 4 kvadrat var.

Så kom era ideer, hur har ni gjort????

Sv: Bygga box hjälp

Min shettis box har varit i samma material som övriga. Har haft lägre dörr bara.

Denna box är provisorist gjord då vi fick en häst för mycket en vinter;)
7542883.jpg

Senast ändrad:

Tack för svar.
Tänkte också försöka bygga som det övriga matrialet i stallet, så det blir någorlunda enhetligt.

"Puttar lite"
Är nyfiken på vilket matrial ni använt och hur ni gjort när ni byggt. De andra boxarna i stallet har ju så kallade U-skenor längst ner som plankorna sitter i
funderar på något sånt.
Finns det lättare sätt, vad har ni stött på för problem etc.

Gärna en ritning om nån har lust:laugh:

lite frågor bara;
*ska du göra 2 helt nya boxar eller ska du dela av en befintlig box?
* behöver du sätta in fler tak stolpar?
* har du bilder på stallet där shettis boxarna ska stå?:)

min "shettis box" är lika stor som min stora hästs men vi gjorde ett U i box väggen så att pollen kan se ut.
29961114.jpg
[/url][/IMG](det är boxen till höger om nån undrar...)

Jag byggde min shettisbox med 2"4´regelvirke samt OSB & Plyfaskivor. Reglade upp bakom ordentligt (40cc & kortlingar), satte sedan skivorna utanpå.
Måttet på min box är 2200x2400 med boxdörren som skär av hörnet, så ytan på boxen är strax över fem kvadrat.
Boxdörren är 85cm hög, men bädden är ca 20cm så den kapar ju höjden på dörren. Min shettistjej är 91cm så boxen är precis lagom för henne :)

Bild på boxen när den precis var klar, dörren är dock utbytt mot en av samma modell som de i de andra boxarna (fast inte lika hög då):

blog

Det blir två helt nya boxar. Vägg mot en box finns och baksidan. Annars blir det nytt. Behöver takstolpe i två hörn och i mitten mellan boxarna längst fram där dörrarna blir.

Senast ändrad:

Jag byggde min shettisbox med 2"4´regelvirke samt OSB & Plyfaskivor. Reglade upp bakom ordentligt (40cc & kortlingar), satte sedan skivorna utanpå.
Måttet på min box är 2200x2400 med boxdörren som skär av hörnet, så ytan på boxen är strax över fem kvadrat.
Boxdörren är 85cm hög, men bädden är ca 20cm så den kapar ju höjden på dörren. Min shettistjej är 91cm så boxen är precis lagom för henne :)

Bild på boxen när den precis var klar, dörren är dock utbytt mot en av samma modell som de i de andra boxarna (fast inte lika hög då):

blog

Hur tjock är den plyfan du använt??? Var är den köpt eller föslag på var man kan köpa den.
Tror det skulle vara smidigt att bygga med skivor istället för brädor.

Den är 12mm. Finns att köpa i vilken bygghandel som helst och kostar runt 200kr skivan om jag inte minns alldeles galet :)

min boxar är ca 140 höga. De gör de svårt för den shettishingst som ska sova där o se över.. Men vi vill inte heller att han ska kunna klättra över! Han har visat talang för de lite. Så vi ska göra som en normal boxdörr fast med en klyka! Låg o bred nog för att han ska kunna titta ut, inte få luftvägsförstoppning, men ändå inte få ut nån hov när behovet av de kommer... Hoppas jag.. ;)

Vi har också gjort en shettisbox i stallet :). Men vi har byggt med rejält plank, helst enkelt för att det är snyggast!

31614606.jpg

Ursäkta TK men jag går och dör en stund.... Snyggaste stallet ever :love:

Ursäkta med varför hänger det en hink i taket? :laugh:

Haha, ja det ser ju en smula lustigt ut måste jag erkänna :D

Men förklaringen är faktiskt rätt enkel: Boxen fungerade som förråd då bilden togs. Hinken i taket innehöll diverse smågrejor som jag helt enkelt inte visste vad jag skulle göra av just då, så jag hängde den på spiken som jag annars hängde täcken på torkgalgen.

Kikar man lite till så ser man en IKEA-kasse som också hänger i taket. Den innehöll krossat korn som jag inte fick plats i tunnan med. I taket fick det var ifred för mössen :p

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: Lars L
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka