Bygga duschspilta...

B

BluMil

Vill så gärna kunna duscha av hästen med annat än iskallt vatten utomhus. Vi har ingen golvbrunn i stallet och dessoutom är jag rädd att det skulle bli för fuktigt i luften i mitt lilla stall.

När jag var och provred en gång så spolade de av hästarna i en duschspilta som låg utomhus, bredvid stallet. Den hade tre väggar och tak och varmvatten. Detta var på sommaren iofs, men jag tror att den används året om..

Har någon av er erfarenhet av denna lösning?
Jag tänker mest på hur man ska kunna ha vatten draget dit utan att det fryser. Det känns som att man nästan måste ha ett uppvärmt rum med fyra väggar för att det ska funka.
 
Sv: Bygga duschspilta...

Vi har ju ett oisolerat stall med vattenkran. Dit har de dragit någon ledning som är isolerad med ett tjockt "skumlager" på något sätt. Frös inte förra vintern i alla fall...

Borde kanske gå att göra något sådant?
 
Sv: Bygga duschspilta...

Ja det skulle nog gå. Jag vet vad du menar, det är som en rörisolering.
Men då antar jag att du har duschspiltan inne med? För jag måste ju dra ut mitt vatten utanför stallet... På nåt sätt.

För vi har inte uppvärmt inne och som det är nu så fryser inte vattnet så länge vi inte har dörren öppen..

Men just få dit vatten kanske inte är något större problem då. Då är frågan hur man ska utforma själva duschplatsen...
 
Sv: Bygga duschspilta...

Risken är ju att det blir is på golvet i spolspiltan om du skall ha den ute.

Vi har ju tillgång till ett isolerat stall också och har spolspiltan inne i det, så vattenledningen till utestallet är bara till för att ta dricksvatten till hästarna etc.
 
Sv: Bygga duschspilta...

Nej så är det ju.

Sen tänkte jag på en till sak.. De dagar när man behöver duscha är ju när det är plusgrader och därmed leriga ben..
 
Sv: Bygga duschspilta...

Om man inte behöver ha isolerade väggar så kan man ju bara ta plåt väl? Att jag vill ha väggar beror väl på att det ska bli lite som ett rum där man kan binda upp ordentligt och ett tak så man kan ha ordentlig belysning..

Men som sagt mest för att det inte ska vara helt öppet..

Finns det verkligen inte någon som har en liknande byggnad som kan berätta?
 
Sv: Bygga duschspilta...

I ett travstall där jag jobbade en tid hade de ett separat "duschrum". Det var i princip tre väggar och ett tak, men det var byggt mellan två andra byggnader, så det blev väl ganska isolerat ändå. Det funkade bra iallafall...
 
Sv: Bygga duschspilta...

I ett travstall där jag jobbade en tid hade de ett separat "duschrum". Det var i princip tre väggar och ett tak, men det var byggt mellan två andra byggnader, så det blev väl ganska isolerat ändå. Det funkade bra iallafall...

Jaha. Vad kul att höra. Och då menar du att det funkade året om?
 
Sv: Bygga duschspilta...

Jag skulle inte sätta plåt. Dels är det gräsliogt fult och dels så låter det ju endel om det när det regnar.

Min lösning skulle bli att lägga uterummet precis intill stallväggen och sätta våtrumsplyfa på stallväggen och sen bygga ytterligare två väggar isolerade, med nanlig träpanel på utsidan och våtrumsplyfa på insidan och som tak ett rejält plåttak med innertak eller ännu hellre tegelpannor. Att sätta själva vattenkranen där ute vet jag inte om det skulle funka...
Men isåfall så tror jag det är lämpligast att dra röret till kranen inne i stallet och bara låta kranen sticka ut i spolspiltan.
Vet att det finns någon form av värme tråd man kan lägga i rören tror dillochmed att det finns med vanlig stickkontakt i änden. Så då på vintern kan man ju sätta i kontakten innan man rider så om man nu skulle vilja spola av benen eller så så har vattnet tiat :)
 
Sv: Bygga duschspilta...

Ah.. Vilket bra svar.

Jag tänkte mest plåt för att få nåt billigt.. Vi har en del plåt liggandes.. Tanken på att göra nåt mer stabilt och dessutom snyggare fanns ju alltid där.

Men är inte vattentålig plyfa svindyr?

Det där med röret var en bra idé. Jag visste att man kunde värme vatten i ledning med el, men jag tänkte mest att det skulle bli dyrt att behöva ha den på hela tiden. Men man skulle ju kunna göra så att man slår på den en stund innan man ska ha den. Om det inte finns risk att nåt fryser sönder.. Ska kolla upp det.
 
Sv: Bygga duschspilta...

Det finns ju kranar som "spolar ut" vattnet som är kvar i kranen när man stängt av den, på så sätt fryser det inte.

Men allra smidigast vore nog ändå att använda slang.
Dvs du har själva kranen på insidan av stallväggen, på den sätter du en slang som avslutas i en vattenpistol (ett exempel för att visa vad jag menar: bildlänk )
När du ska spola hästen så startar du vattnet i stallet, inget läcker eftersom pistolen är "stängd". Sen går du ut till hästen och sätter igång vattnet på lämplig spriding, duschar hästen och sen in med pistol och slang igen.
Sen om du vill duscha hästen mellan tre väggar eller inte har ingen större betydelse - eftersom du kan ändra bäst du vill. Du kan ju hänga en krok i taket på "duschspiltan" där du hänger slangen så att den inte ligger ivägen för hästens hovar under duschtiden.
En stor fördel är dessutom att du inte blir låst till duschspiltan, utan du kan flytta hästen och duscha den på annan plats vid behov
 
Sv: Bygga duschspilta...

Jag har tänka köpa ett sånt munstycke i alla fall..
Har nu slang inifrån stallet som jag har ett vanligt munstycke på.. Har inte varmvatten i stallet än, men har en vv-beredare som jag ska sätta in.

Jag tycker att det verkar smidigare att ha en plats där jag kan binda upp hästarna på ett bra sätt och duscha där. Sen vill jag helst ha ett gjutet golv med brunn så det inte blir mer blött än det redan är utanför stallet.. Men det skulle säker gå bra med en plätt med dränlager.

Men väggar och tak kanske inte behövs då. Bara nåt att binda upp i.

Jag känner mig verkligen velig här..
 
Sv: Bygga duschspilta...

Kanske skulle funka med någon form av budget variant. Att gå på Cilis idé om vattenkranen och sen göra en enkel uppbindningsplats utanför. Tex kan man ju gjuta en platta och sen bygga upp en spilta av Telefonstolp.
Nått liknande det här:
gallery_camp7_big.jpg

Fast att man givetvis stället hästen åt andra hållet.:)
 
Sv: Bygga duschspilta...

Vi har varmvattenberedare och slang på rulle sittande inne i foderkammaren, det är bara att öppna dörren dra ut slangen på gården och spola.
Vattnet fryser inte.
Visst det blir blött på gården där vi spolar men det är ju inte ofta man behöver spola vid minus grader.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 549
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp