Bygga eget stall!

Sv: Bygga eget stall!

Tackar :)
Det gäller bara att inse att byggkostnaden är EN faktor. Vare sig mera eller mindre. Kan du bygga något som funkar, är ekonomiskt i drift, och som ökar värdet på din hela fastighet (många vill köpa om du måste sälja, och man kan använda byggnaden till annat än stall) så är det ju faktiskt en investering att lägga lite mera slantar från start.

Dessvärre kostar det att ha detta intresse ;)

Angående ritningen; hade det inte varit smartare att lagt 6 boxar åt vänster - som då kan ändras till 4 större osv om man har flexibla väggar? En färdig box kan ju trots allt också användas som förvaringsutrymme.

Spolspiltan kan räcka med en yttervägg, mellan sista boxen och sadelkammaren. Och täckesrum bredvid sadelkammare, ev med dörr emellan rum till rum. Då blir det nära mellan täcken, sadelkammare och spolspilta vilket kan vara smidigt för vardagen. De kan bli samma mått eller närliggande som de är i dag.

Då kan du ha foder, mindre spånrum och grepar/ arbetsredskap samlade på den andra sidan. Med egen dörr utifrån, så att man slipper släpa allt nyinköpt längre än nödvändigt. Skall man ha större upplag strö/ halm/ hö måste man också tänka på ev brandväggar etc.

Jag tycker det låter jättebra,smart lösning med boxdörrarna.Jag tycker ritningen var bra men jag skjulle även vilja ha en nödutgång. Kan det inte vara snyggt att bygga ganska öppet oxå? Lite valv kanske? Mmen det gör man kanske inte i stall?? Mellanväggen var oxå väldigt smart...kanske bättre än att tegla upp det. Ni hör att jag inte kan så mycket så jag är jätteglad för alla svar....

smart lösning oxå. Måste man ha godkänt av länsstyrelsen för 5 boxar? Jag trodde det var 6 boxar och sedan var man tvungen att ha tillåtelse av länsstyrelsen..

Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ... Detta är även bra om man vill ha permanentbäddar och mocka ut dessa med traktor vilket både sparar strö och arbete :idea:

Erkänn att du har läst "Att bygga häststall" ;)
Den har många bra tips!

Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ... Detta är även bra om man vill ha permanentbäddar och mocka ut dessa med traktor vilket både sparar strö och arbete :idea:

Jag tycker faksitskt att det går åt mer strö vid permanetboxar..
är det bara jag som tycker det??
tycker alltid det är så blött och smutsigt så jag strör hela tiden, vilket jag inte gör på våren/sommaren/hösten när det är utan bädd.

Vi har byggt ett stall som byggsats, faktiskt väldigt skönt att få hem allt man behöver utan att tänka på alla delar som ska till, det är supermycket och jag tror inte det blir dyrare än att köpa allt separat. Minsta lilla spik kostar ju!
Vi byggde ett Bruksbalken stall och är mycket nöjda, dom har en hemsida med alla möjliga typer med bilder och någon ritning.
Vårt består av 3 boxar och en hemmabyggd till miniatyrhästen:) sedan har vi sadelkammare/foderkammare/ Hö och halm "kammare"/spolspilta och det är ihopbyggt med garage och hobbyrum. Jag har lite foto men inte som jag kan lägga in här, kan sända dem via mail om du vill.
Priset är nog uppe i 400 000:- snart men allt annat man fortsätter att snygga till med. Vi har gjort innertak i lärkträ och köpt varmvattenberedare och en massa annat som man "bara måste ha" ;-)

Hade varit intressant att se. Kkjan du iunte skicka det via pm?

Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ...

Ja, det där är jättesmart! "Bygg inte fast dig i en viss häststorlek" var väl mitt huvudbudskap.
Men sen är jag ändå övertygad om att hästarna blir gladare i stora boxar :)

Angående förprövning hos Länsstyrelsen så är det precis som sagts här 5 boxar eller fler.

Om jag ska kommentera ritningen som lagts in så är det att samla alla uppvärmda rum bredvid varann! Dvs sadelkammare, torkrum, ev. foderkammaren.

Spolspiltan skulle jag lägga där det gör minst skada om det blir fuktig luft - t.ex. långt från hö-förrådet. Och så samla allt annat som behöver vatten nära spolspiltan - kanske man t.ex. vill ha en diskbänk i foderrummet? Var ska eventuell vv-beredare eller cirkulationspump stå? Ska det finnas toalett?

3+3 boxar med flyttbara mellanväggar tycker jag var ett utmärkt förslag. Tomma boxar är bra förvaringsutrymmen.

Har ett nybygt stall m 7 boxar som jag är jätteglad över! Det jag är x-traglag över är : Bred stallgång på 3 m, öppnings-/stängbart galler mot stallgången, högt i tak ( 3.5 m ) och med ett ordentligt innertak (dvs dels är det ( givetvis ) golv mot loftet som vilar på takstolarna, men sedan har vi lagt innertak som sitter på undersidana av takstolarna, vilket gör att man lätt håller taket rent och får en mer ombonad känsla), ordentlig med lampor så att man ser ordentligt samt torkrum för täcket - speciellt denna regniga vinter!
Problem under bygget .... enorm försening med boxinredningen - beställ i supergod tid! Kolla att din elektriker kan kraven för stall - fick byta elektriker och riva ner en del av det som var uppsatt ...

Har du lite bilder på ert nya stall som du kjan lägga in? Hade varit roligt att se

Hej,
Här kommer min ritning till stallet vi bygger nu:
67670758.jpg

Som du ser ligger spolspiltan precis vid ingången.
Har också 2 små islandshästar, men tänker också på framtiden, varför jag har två mindre boxar och två lite större.

Slagportar i bägge ändar, gör att jag automatiskt får en nödutgång.
I sadelkammaren ska jag ha en toa med dusch och handfat.
Ovanpå är ett loft om ca 50 kvm, och inne i foderförrådet skall taket gå upp i nock så att jag därifrån kan komma upp på loftet.

Innan vi gjöt grunden lade vi in några extra "slangar" ifall stallet någon ggn (gud förbjude) ska användas till ngt annat än stall. (typ kök).
Fönstrena är lite mindre än önskvärt men de ingick i priset och jag tänker som så att hästarna är ju ute hela dagarna. Boxarna ligger också mitt-emot varandra så de kan kika på varann. I den större boxen är öppningen lite bredare, ifall man har sto+föl som ska knö sig in samtidigt ;)

Här är foton på hela bygget (vi bygger hus också):
http://www.pbase.com/jezzibell/bygget

/Jezz

Det ser ut att bli jättefint stall och hus. Verkar ha gått fort....ni har ju kommit långt på så kort tid.

Läst?!!
Det var "bibeln" då vi byggde vårat ... :angel:

Sen har faktiskt Ridsport haft en hel del intressanta artiklar om att man kan bygga funktionellt och inte minst rationellt - och hur kul är det att mocka och städa stall, egentligen?!

Carroz - Gällande barn och ponnystall, så växer ungarna och byter hästar ... Och ja, du måste ha förprövningen för fem boxar eller fler. Förmodligen kan det krävas nån lösning för gödselhanteringen som jag skrev tidigare om, vilket kollas med kommunen.
Bygglov är också något som troligen måste kollas.
Och får du många inackorderingar och sånt så snackar vi foderföretagare och att du skall journalföra sådant.

Det finns massor med trådar om tillstånd och sånt här om du söker.

Här kommer ett väldigt hett tips från mig:

Om JAG byggde stall skulle jag definitivt inte bygga efter traditionella mått utan göra på följande sätt:

Ingen skulle men högt i tak i stallet vilket ger outstandig luft.
Jag skulle ha kallstall, absolut.

Jag skulle bygga en lagerdel i marknivå för lagring av hö, hösilage, strö, foder och redskap.
Dvs allt sådant som i traditionella stall står utplacerade och skrymmer.
Ordning och reda!
Det sparar otroligt mkt tid och det blir väldigt simpel hantering och man slipper ha skit på stallplan och i stallet.
Enbart boxar, tvättställ, avspolningsplats, sadelkammare, torkrum/tvättrum och toalett i anslutning till stallet förslutna med dörr samt en dörr till lagret såklart.

Sedan skulle jag tänka på en smart lösning för in och utsläpp i anslutning till stallet och passa på att bygga en vettigt placerad hydda så jag kan välja lösdrift.

Något annat jag skulle ha i åtanke är att se till att det finns en praktisk lösning för vatten så det är lätt att vattna hästarna i hagen.

Eftersom höet lagras i marknivå så behöver man ta lite mer markyta i anspråk men inte så mkt som man kanske kan tro och iom att det bara blir ett lagringsrum så sparar man in på det skrymmande utrymmet.
Man kan dessutom jobba självständigt.
Man behöver inte engagera andra när höet kommer. Man behöver ingen kille som slänger upp höet och man behöver ingen elevator!

Senast ändrad:

Jag ritade ett trelängat stall med innergård. Hästarna står i mittenlängan med boxöppning mot gården. På andra sidan boxen är skjutdörrar som leder ut till stallgången som förbinder flyglarna med varandra.

I ena flygeln förvaring för halm, grovfoder, traktor, redskap etc. Två stora portar på varje sida så det går att köra rätt ut på innergården om man så önskar.

I andra flygeln uppbindning för hästarna, spolspilta, tvångsspilta, sadelkammare, grislampor etc. Här finns också stora portar ut mot gården så längan i princip går att öppna helt ut mot gården när vädret tillåter.

Med tanke på var vi ska placera stallet har vi ingen ingång från "baksidan" som vetter ut mot vägen, utan enbart på sidorna och in mot gården för att undvika att folk kan jobba ostört om de vill ta sig in. Stallet är tänkt att ligga en bit från huset.

Har främst tänkt i banorna att vi vill ha spolspiltan vid yttervägg och väl ventilerat i det utrymme den finns. Bra miljö för hästarna, ingen skulle som förvaring för att slippa lyfta upp och ner. Tanken är storbalar i marknivå tillsammans med lätthanterliga kärror.

Visst blir det inte den billigaste lösningen, men vi är rätt petiga med vad vi vill ha och hur vi vill ha det. Mannen är tillika byggare så det lär nog inte kosta så fruktansvärt mycket att få det klart...

Du beskriver det stall vi snart ska bygga :) Vi har "skalet" redan, men ska bygga om helt inuti och det kommer bli ganska precis så där! Jag ska göra en ritning på det och lägga ut nån gång...

Glöm inte söka tillstånd för att bygga o sen ska det slutbesiktigas oxå. Gäller om man bygger för fler än 4 hästar har jag för mig

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka