Bygga eget stall!

Sv: Bygga eget stall!

Det låter helt perfekt. Kan du lägga in ritningen så man kan se precis hur det ser ut?

Hade varit intressant att se. Kkjan du iunte skicka det via pm?

Nej det går inte för då måste jag ha det på nätet, jag har bara dem i datorn.
Jag kan maila dem till dig om du skickar ett pm med en mailad. till mej

Du beskriver det stall vi snart ska bygga :) Vi har "skalet" redan, men ska bygga om helt inuti och det kommer bli ganska precis så där! Jag ska göra en ritning på det och lägga ut nån gång...

Va!! Har du stulit mitt stall;) !!!

Ni kommer antagligen bli kanonnöjda med ert "nytänk"!
Vi har traditionellt stall idag och jag hatar det.
Jag älskar praktisk funktion och effektivitet.

Jag kanske kan få hyra in mig hos er när det är klart :D !!!

Det viktigaste när man bygger nytt är iaf att inte ha för smal stallgång, rejäla boxar, spolspilta, sadelkammare och torkrum till täcken osv. Har själv byggt eget stall och är väldigt nöjd, jag saknar bara ett torkrum :=( Vi hade dock en färdig byggnad så man fick anpassa sig till de väggar man hade.

Glömde skriva att vi ska ha ett stall med 5 boxar och inte 6. Jag väntar med spänning. Jättesnällt av dig!
nu har jag ritat!
har tagit med i tankegången att ni kanske byter upp er till stora hästar och att stallet ska vara värt mycket när i säljer gården

Sadelkammaren blev ganska stor och det kan vara välbehövligt om dotter din tävlar och har tävlingsgrejerna i stallet, tävlingsskåp, extra utrustning, täcken, rosetter m.m.. ett ganska rejält torkrum också som du kan sätta hängare på ena väggen och hyllor på andra, då kan man lägga in blöta benskydd också samt att ni kan använda rummet som förvaring av en massa täcken när det är sommarsäsong, glöm inte ventilationen därinne :idea:

varför det är två utgångar är dels för att det är lag på minst 2 utgångar om man har fler än 4 hästar i stallet, och så är det jättebra när hovslagaren kommer och ska varmsko så kan han parkera precis bakom rumpan på hästen och slippa springa ut i stallgången, runt hörnet och ut genom stora "entrén" så att säga..

foderrummet med vatten la jag alldeles intill uppställningsplatsen så att ni kan om ni vill göra duschspilta där, när ni gjuter så gjut in avlopp precis där och slutta den biten utåt mot dörren, ni kan lätt svtesa till ett lock att ha över brunnshålet om ni inte ska ha duschspilta..

boxarna är i storlek 3,5x3,5 m just för att det är mycket attraktivare med större boxar när ni säljer gården, och för att ni ska kunna ta in hyresgäster och byta upp tävlingshästarna allteftersom dottern eran växer..

redskapsutrymmet skiljs av med en kedja på ritningen, men ni kan sätta dit en boxdörr eller en halvdörr om ni vill, huvudsaken är att hästarna inte går in där och fastnar i skottkärror, grepar, sopar, verktygslåda och sätter i sig skruv och spik..

loftet är tänkt som höförvaring och spara era ryggar och lägg ut lite pengar på en eltransfer som kan lyfta hela pallar med hö upp på loftet på en och samma gång..

nu har jag inte ritat ut någon loftstege men tanken är att man kan ha den på ytterväggen precis inne i redskapsutrymmet..
dromstallet7carroz2.GIF

vilka av idéerna gillade du? och var det något som var helt skitdåligt? ;)

paint :)
har färdiga inredningsdetaljer så jag bara klipper och klistrar.. kolla på drömstallentrådarna :idea:

Här kommer ett förslag från mig också. Jag har 6 st boxar, men det går ju att använda valfritt antal till spån etc.

Jag har liksom ovanstående gjort en stor sadelkammare, det är att föredra tycker jag. Har även en vask där inne, så man kan tvätta bett mm. Sedan ligger spolspiltan/uppbindning intill. Personligen vill jag nämligen inte ha en häst uppbunden precis vid dörren (inte alltid helt pålitliga djur..!:angel: ;) ), men det är ju en smaksak. Den är kaklad en bit upp på de tre väggarna, för att tåla vatten.
Även stallgången går bra att använda till uppbindning i denna skiss, då den är bred.

Jag har gjort mina ritningar i 3D egentligen (så jag kan se dem från alla vinklar etc). Det är lite svårt att visa med vanliga "bilder" och bilderna är kraftigt förminskade, därför syns inte detaljer mm.

2dlitenbild.jpg

2dgrafikliten.jpg

Ursäkta om bilderna fortfarande känns stora (tänkte om någon sitter på modem...)

Senast ändrad av en moderator:

Här är lite bilder på mitt stall som vi byggde klart i höstas:)

http://www.pixbox.se/alb223854

Tyvärr är det inte städat eller någonting men du får försöka tänka dig hur det ser ut när det är nymockat:D

Nu blev jag avundsjuk på riktigt!! Vad använder du för program? Är det möjligen något man kan hitta på nätet och ladda hem :angel:

Eller om det är någon annan som har tips på bra cad-program, helst freeware?

Nu blev jag avundsjuk på riktigt!! Vad använder du för program? Är det möjligen något man kan hitta på nätet och ladda hem :angel:

Eller om det är någon annan som har tips på bra cad-program, helst freeware?

Ett bra cad-program är ju Auto-cad, med det kan du göra ritningar, du kan ju dock inte göra skisser (som min andra bild). Det är dessutom väldigt dyrt, men jag tror att det finns test-versioner att ladda ner.

Jag har använt programmet Sketchup. Det har blivit uppköpt av Google nu, så det ska faktiskt finnas att ladda ner på internet!;)
Jag har dock en full version, så jag vet inte riktigt vad som saknas i den man kan ladda ner på internet, men jag tror att alla de "väsentliga" sakerna finns där. Man kan även ladda ner en test-version tror jag.
Lycka till!
Det är himla roligt, även om det är lite bökigt i början. Programmet är på engelska, men lättförståligt.

Jaha, är det Sketchup som man kan göra så fint med! Jag laddade ner det för ett par dagar sen, men upptäckte att det inte gick att spara när man använde den gratisversionen :mad:

Jaha, är det Sketchup som man kan göra så fint med! Jag laddade ner det för ett par dagar sen, men upptäckte att det inte gick att spara när man använde den gratisversionen :mad:

Vad laddade du ner för version då?
Jag hade en testversion från början (Sketchup 5) och där gick det att spara. Det var ju dock innan Google köpte upp det.
Var det härifrån?
http://sketchup.google.com/download.html

Märkligt att man inte kan spara? Är du säker?!;)

Annars kan du ju prova pro-versionen ett tag i alla fall.

Det brukar kunna vara en av "finesserna" med testversioner - att man skall lockas att köpa programmet för att ha mera användning av det man gillar än att bara testa det ...

Vad fint det var. Så lätt att se hur det kommer att se ut.Nu har vi funderat lite till och vi kanske bygger stall ihop med ridhus.Vi får kolla lite vad det kostar men det hade ju underlättat.Vad kan det kosta? Någon som har en ritning på det oxå?

Vi har ett stall med fem boxar i samma byggnad som ridhus. Jag kan möjligen lägga in ritning som exempel på planlösning man INTE bör använda...

Idag gick det att spara... undrar vad jag gjorde för fel sist :o

Nu ska här ritas stall :D

Vad fint du har gjort :)
Jag provar å provar men jag får bara inte till det:p
/Jezz

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka