Bygga en dator

C

Crusader

Satt på jobbet idag och hade tråkigt. Då kom jag på den ypperliga idén att bygga en dator från scratch. Hjälp mig nu. Vad är det som krävs?

Chassi
Moderkort
Processor
Hårddisk
Internminne
Ljudkort
Grafikkort
DVD/CD-rom
Fläktar
Nätaggregat

Har jag glömt något? Ponera att man har alla dessa delar. Är det bara att sätt ihop allting med varandra på rätt sätt, starta datorn, installera windows och köra? Eller är det svårare än så? Jag gissar på det senare :smirk:
 
Sv: Bygga en dator

Det som behövs är:
Chassi + nätagg (kan behöva en fläkt till chassit om du behöver få bättre kylning)
Moderkort + internminne + Processor + processorfläkt
Hårddisk
Ljudkort (inget krav, oftast finns det numera inbyggt på moderkortet)
Grafikkort
DVD/CD-rom
Nätverkskort (inget krav om du inte vill surfa, kan vara inbyggd i moderkortet).

Istort sett så är det bara att motera ihop det där, se till att sakerna hittas i bios och göra rätt inställningar där om det behövs, sedan installera windows. Sedan kan man behöva lägga till drivrutiner osv, men det märks.
 
Sv: Bygga en dator

Kan ju vara vettigt att påpeka att det är bra om man checkar att alla delar passar ihop med varandra innan man köper dem. Rätt socket på processorn/moderkortet, tillräckligt med kräm i nätagget, tillräckligt många strömkontakter av rätt sort (eller att man köper adaptrar/"förgreningar") och såna där grundläggande saker.
 
Sv: Bygga en dator

testa på t.ex. datorbutiken eller komplett att se vad de har för startkombinationer och sedan modifiera deras val.
 
Sv: Bygga en dator

Eller är det svårare än så? Jag gissar på det senare :smirk:

Både ja och nej det svåra är ju som sagt vad som passar med vad..

sen finns det ett par detaljer som är kluriga för en nybörjare som kan göra en gråhårig, hårddiskar/cd läsare ska byglas rätt vissa grafikkort ska ha en extra strömkabel man glömmer koppla i sladden till fläktar men allt sånt här står i manualen till moderkortet

Första datorn jag byggde tog mig 3 timmar tills jag börja installera os
Andra datorn tog 30minuter

Jag rekomenderar att du köper ett "uppgraderings kitt" från lämplig butik och utgår från det lycka till!!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska installera om mitt operativsystem på dator, i samma veva tänkte jag även byta hårddisk som operativsystemet ligger på. Jag blir...
2
Svar
31
· Visningar
1 593
IT & mobiler Jag köpte en dator för ca 4 månader sedan. Det är inga problem med den förutom att på senaste tid (ca 1-2 veckor) så har den typ hackat...
Svar
2
· Visningar
985
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 905
IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 309
Senast: DrPepper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp