Bygga flakvagn

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare banshee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 377
B

banshee

Hej!
Jag tänkte bygga en liten flakvagn i höst för en liten dragare på drygt 110 cm i mnkh.
Någon anna här som har gjort ett liknande projekt och som vill dela med sig av tips/råd?
Vilka däck är bäst att använda. Bildäck skulle ju vara rejälast och hållbarast, men det blir kanske väl tungdraget för en så liten ponny? Cykeldäck känns för vekt och "skottkärredäck" blir väl låga..
Broms vill jag ha, då jag tänk att även använda vagnen för parkörning i framtiden. Sitter den bäst på bakdäcken eller fram?
Era synpunkter på fjädring? Hur nödvändigt är det för körning på grusvägar? På de stora flakvagnarna jag kör är det inte fjädring.
Finns det något annat alternativ än järnrör/fyrkantsrör till skelettet som gör att jag kan få ner vikten på ekipaget?
tacksam för tips

Sv: Bygga flakvagn

Tror inte du behöver bekymmra dig om vikten på bildäck, vi bygde en rockard till våran 90-cm smäckra shettis med bildäck, och i den kunde vi utan vidare sätta två vuxna och vikten bekom honom inte alls. Han behövde inte ens ta i för att dra den uppför mindre backar hemmakring. Annars mopeddäck om du lyckas få tag på sådana, men det kan vara svårt.

Jag känner själv att fjädring är en fördel om man ska köra mycket iaf. Min flakvagn har bladfjädring med den är dessvärre lite för stel, så i varje grop på vägen dunsar den ju till ganska ordentligt, vilket iaf mina häst inte uppskattar...

vad var det hästarna ogillade med den ofjädrade vagnen, var det ljudet när vagnen "smäller till" i groparna eller ryckte det i skaklarna?

Rörelsen som blir i skaklarna tror jag, hon är inte ljudkänslig i övrigt utan det kan smälla hek vilt utan att hon bryr sig, men gropar i vägen uppskattas inte. Kanske har vi osedvanligt gropiga vägar här också...

Har du nån bild på den rockarden förspänd?

TS
En rockard får ju gärna vara lite högre, men jag skulle inte använda bilhjul till flakvagn till en så liten häst, då flaket ska vara över hjulen tycker jag det blir för högt för att se proportionerligt ut. Jag har nån bild på shettis m flakvagn men jag måste e-posta den till dig i så fall då jag inte har den ligger på nätet. PM-a gärna din e-post!
Det är en sån liten byggvagn som man satt skacklar på istället. Helt ofjädrad vilket är ok, men det klart att det är lite skönare med fjädring. Skottkärrehjul tycker jag är helt ok, men lite skumpigare blir det ju.

MVH
Lotta

Dessvärre inte. Den vagnen bygdes, användes och sedemera såldes ihop med ponnyn, innan vi skaffat digitalkamera... :angel:

Jag skulle rekommendera "bilhjul".

Dom har lågt marktryck = lättdraget vid löst underlag och lastat flak, dessutom är dom lätta att laga när så krävs och dom är rejält stryktåliga.

Med bilhjul är det dessutom busenkelt att fixa till bromsar som lämpligen sitter på bakhjulen. Det är ju bara att ta bromsade bilhjul och så sätter man dit en huvudbromscylinder + pedal från någon skrotad bil.

Fjädring är inte livsviktigt, men framaxeln måste kunna pendla i förhållande till bakaxeln för annars kör du med minst ett hjul i luften på ojämn mark.
Jämför med hur framaxeln sitter fast på en traktor där du har helt stel bakaxel.
Du har ju alltid möjlighet att fjädra av kuskbocken och nackdelen med fjädring är att den måste kunna anpassas efter lastens vikt, det blir lätt att den inte orkar hålla uppe lasten och blir skumpig när man kör olastat.

Ska du ha ekrade hjul så är det endast riktiga vagnshjul i stål eller annat högvärdigt material som kommer i fråga.

Det material som har bäst hållfasthet i förhållande till vikten (förutom svindyra speciallegeringar) är järnbeslaget trä.

Det var intressant. Speciellt dina synpunkter på fjädring, de ska jag fundera ett tag på innan jag sätter igång med bygget.
Men varför är inte de andra typerna av däck/hjul läpliga? då vagnen blir liten är det ju inte frågan om några stora lastvikter som ska köras på.

Om man kör då det lutar i sidled, om hästen lyckas "skvätta till" i en tajt kurva eller då man kör över tex ett dike så kan det ställas rejält hårda krav på både själva hjulet, hjullager och på axlar även om lasten inte är mer än 150 kg = 2 vuxna.

"cykelhjul" har klena hjulaxlar, klena lager och själva hjulet i sig har lätt för bli skevt eller rentav gå sönder helt och hållet. Den typen av hjul är dessutom känsliga för om man får in grenar el.dyl. i hjulet när man kör vilket kan slita av ekrar :eek:

Jag har kört sönder 3 "cykelhjul" när jag har buskört med hästar och allsköns ponnyer, så personligen skulle jag aldrig sätta den typen av hjul på något annat än möjligtvis en renodlad dressyrvagn som aldrig nånsin går annat än på dressyrbanan.

Med ponny kör man ofta snävare och snabbare svängar än med häst så på ponnyvagnar kan man nästan ställa högre krav på hjul + lager + axel än till häst.

När det gäller "skottkärrehjul" så är ofta fälgar och lager inte tillräckligt bra för att använda på hästvagnar. Det är ju rejäl skillnad på om hjulet ska bära 35 kg rakt fram i 2,5 km/h eller om det ska bära 100 kg i en kurva i 25 km/h...

Ett litet hjul kommer ju dessutom att rotera fortare pga av dess mindre omkrets vilket ställer ännu högre krav på lager, då räcker det inte med några klena skräplager från C****-O***** utan då krävs det ett riktigt lager som är ordentligt fyllt med smörjfett.

Ska man investera i ordentliga hjul i "skottkärrestorlek" så blir dessa förmodligen dyrare än bilhjul.

Jag skulle nog rekommendera att du köper hjul + lager + axlar som är godkända för i vart fall 300 kg vid 30 km/h... då får man lite marginaler om man råkar ut för en ofrivillig skentur eller om det gick något fortare än planerat när man körde på den där gammla plogfåran som låg dold i gräset.

Tack för svaret! Jag har fått mycket att tänka på:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka