Bygga litet hus

ufot

Trådstartare
Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus.

Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra ord vara nyckelfärdigt.

Vad är den egentliga kostnaden att bygga hus?

Tomt finns, men ingenting annat.

Jag har kollat med några hustillverkare, men det är verkligen en djungel.

Jag vill ha ett hus (eller egentligen ett fritidshus) på 50-90 kvm + garage/carport för 1 bil.

Vatten måste borras, grund byggas, el dras, rör läggas… någon som vet var man börjar?

Vilka hustillverkare ska man undvika?
Någon som har byggt och kan rekommendera någon?

Huset kommer att byggas i norra Norrland.

Jag behöver egentligen komma ner på 1,5 miljoner. Absolut max 2 miljoner. Är det ens rimligt?
 
Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus.

Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra ord vara nyckelfärdigt.

Vad är den egentliga kostnaden att bygga hus?

Tomt finns, men ingenting annat.

Jag har kollat med några hustillverkare, men det är verkligen en djungel.

Jag vill ha ett hus (eller egentligen ett fritidshus) på 50-90 kvm + garage/carport för 1 bil.

Vatten måste borras, grund byggas, el dras, rör läggas… någon som vet var man börjar?

Vilka hustillverkare ska man undvika?
Någon som har byggt och kan rekommendera någon?

Huset kommer att byggas i norra Norrland.

Jag behöver egentligen komma ner på 1,5 miljoner. Absolut max 2 miljoner. Är det ens rimligt?

Det blir tight med 1,5 miljoner...

Älvsbyhus minsta nyckelfärdigt inkl grund ligger på 1,7mill.

Kanske om du kollar på fritidshus, 60kvm...

Allra billigast är nog att köpa ett hus för avflyttning.
 
Ta kontakt med de lokala byggfirmorna och be dem komma med offerter för vad du vill ha. Det blir ju billigare att bygga i lösvirke än från en hustillverkare. Så väljer du något på helentrepenad.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar men du skulle inte kunna se på attefallshus, om en kan kunna komma undan billigare då? Men det kanske inte går/blir billigare ändå, nån som vet kan gärna lägga in sin veto 😅
 
Någon annan skrev det också, att det blir billigast att köpa ett hus som inte får stå kvar där det står av någon orsak. Till ex att den som köpt det vill bygga ett nytt på tomten. Jag vet inte hur det är med lån till hus att flytta på... Många som vill bygga själva har inte råd pga att banken inte beviljar det.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar men du skulle inte kunna se på attefallshus, om en kan kunna komma undan billigare då? Men det kanske inte går/blir billigare ändå, nån som vet kan gärna lägga in sin veto 😅
Tror de säljs som helt tomma skal, blir nog inte så billigt i slutändan.
 
Tänk på att modeller som klassas som fritidshus kan behöva förändras om det ska gå att få ett bygglov för permanentboende. Exempelvis för att uppfylla krav på energieffektivitet och handikappanpassning.
 
Svarar alla.

Det dyra är ju vatten och avlopp. Min tanke är att inte ha vattentoalett utan en förbränningstoalett. Det är betydligt billigare (och mindre regler) för gråvatten än avlopp avsett för vattentoalett.

Jag har funderat på attefallshus, men problemet är att man måste ha bygglov eftersom det inte står något hus på tomten idag.

Jag har tittat mest på Älvsbyhus och Lb hus. ”Lasse” tycker jag om hos Älvsbyhus, men jag vill egentligen ha enplanshus. Samtidigt behöver man ju inte inreda ovanvåningen förrän det behövs.

Lasse kostar från 1,6 miljoner. Blir nog snarare 2 miljoner innan huset står färdigt. Liknade för Lb hus också.

Alla andra hus jag kollat på kostar närmare 3 miljoner.
 
Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus.

Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra ord vara nyckelfärdigt.

Vad är den egentliga kostnaden att bygga hus?

Tomt finns, men ingenting annat.

Jag har kollat med några hustillverkare, men det är verkligen en djungel.

Jag vill ha ett hus (eller egentligen ett fritidshus) på 50-90 kvm + garage/carport för 1 bil.

Vatten måste borras, grund byggas, el dras, rör läggas… någon som vet var man börjar?

Vilka hustillverkare ska man undvika?
Någon som har byggt och kan rekommendera någon?

Huset kommer att byggas i norra Norrland.

Jag behöver egentligen komma ner på 1,5 miljoner. Absolut max 2 miljoner. Är det ens rimligt?
Kanske sälja den tomt du har och köpa ett hus som redan finns? Känns som en lättare väg.
 
Tänk på att många hustillverkare anger sina priser exklusive grund. Vissa exkluderar även vitvaror.
Dessutom brukar inga bygglovskostnader vara med, ej heller kringkostnader som vatten, avlopp, eller elanslutning.
Ibland behöver farbar väg byggas/fixas för att dem ens ska kunna leverera huset.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp