Bygga paddock

Sv: Bygga paddock

Det finns inget sådant som en idealpaddock, eftersom alla har olika krav och önskemål på vad de ska kunna göra där.

De vanligaste måtten på en ridbana för tävlingsintresserade är 20x40 eller 20x60. Den som vill hoppa kanske vill ha större, jag som rider barockdressyr klarar mig med mindre.

20*40 är nog vanligaste måttet tror jag..

Den jag rider i är 22X60 och är lagom stor tycker jag. fungerar att bygga upp lite hinder i och hoppa även med unghästarna som tar kräver lite mer plats. Rid huset är 25x80 och är onödigt stort för en häst. Men på en hoppträning när man är några stycken krävs faktist den ytan. I en 20x40 paddock får jag klaustrofobi. ;)

Vilka mått har en ideal paddock? Jättetacksam för svar.

Bygg så stort som plånboken tillåter! Paddock är dyrt...

Skall börja med en hos oss 25x40 meter. Enbart gruset går på 60000 kr plus moms. Till detta kommer transport och arbetskostnader.
Enl firman stannar det på runt 100000 kr med moms... Då har vi ej belysning eller staket inräknat.

Min paddock är 55*39. udda tal men marken ville inte vara med på noterna dom sista metrarna:p
Jag tycker min paddock nästan känns liten att rida i, men det kan till stor del bero på hästarna jag rider. Travaren som behöver komma upp lite i fart när vi ska galoppera tycker att långsidorna är för korta tex:p Och då känner jag att jag skulle behöva en mycket större paddock. Fast den fungerar ändå så den får duga. Men jag tycker nog att det bästa är 40*60. Då kan man göra det mesta.

*kl*

Vi har byggt en 20X60 volt. Tycker att det är helt perfekt. Bygg hellre för stor än för liten :D

M

Jag kan ibland känna att 20x60 är lite väl "långsmalt", skulle jag bygga utebana idag skulle jag nog göra typ 30x50 eller 35x70 eller nått sånt.
I synnerhet vid hoppning så kan 20m vara lite trångt när man bygger bana.

Ju smalare man gör en bana ju krångligare är det dessutom att komma åt när man ska sladda och harva.

Bygger man ridhus så är ju bredden en sak, det är som regel dyrare att öka på måtten på ett ridhus på bredden än på längden, MEN en utebana ska man se till att göra så bred som möjligt så gråter man inte sen när man ska köra med maskiner därinne.(en traktor med redskap efter behöver en i vart fall 15m för att svänga runt ordentligt)

Senast ändrad:

Har du begränsat med pengar så se till att den ej blir för smal! hellre 25*25 än 20*30.

Har du begränsat med pengar så se till att den ej blir för smal! hellre 25*25 än 20*30.

Jag håller med. Lägg till några meter på bredden. Hellre 23-25 meter än 20.

Planera sedan bygget så att det går att förlänga ridbanan senare.

Vi har en ridbana som är 20*40 meter, idealet för mig hade varit 25*60 meter, har hört att man skona hästarna om man rider på bredare än 20 meter, men inte vet jag...

*kl*
Kom bara o tänka på en grej när jag läste tråden...varför rider man egentligen på tex 20*40 och inte 40*40, alltså varför rider man inte på en fyrkantig bana, hur kommer det sig? Hoppas det inte än en föör knäpp fråga ;)

Ja du jag kan ju bara svara för varför vi har en som är 20*40 meter. Det är för att jag ska kunna träna att rida program, i och med att då är tävlingsbanan 20*40 meter (eller 20*60 meter). Jag hade gärna valt att vår blev 60 meter lång men det fanns inte plats för det.. haha Har dock bara ca 1 mil till ridhs som är 20*60 så dit få jag åka om jag ska träna program på lång bana,. det var mitt svar

Jo, men ja tänkte, varför är tävlingsbanorna 20*40 eller 20*60, varför är inte dom heller fyrkantiga? Ingen som vet varför padockarna är utformade så som de ser ut idag? Bara nyfiken på om det finns en anledning, men det kanske inte finns nån. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 350
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 445
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Hemmet Vi har idag en pytteliten altan utan tak. Vi funderar på att bygga om den, göra den större och på med ett tak. Problem: borrhålet för...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka