Bygga Ridbana!!

S

Seita

Vi har lite smått börjat fundera på att bygga
ridbana där jag rider.. :d :banana: Så nu undrar jag:

Ungefär vad kan det kosta med en liten bana?
Vad ska det vara för underlag?
Hur länge tar det att laga den?

Skriv annat bra fakta om vi kmr på något också :)

Det är 2 fjordingar som kmr att ridas där. (Ifall det är ngn skillnad ;) )

Sv: Bygga Ridbana!!

Vi ska anlägga en 20x40-bana med Paddex-underlag så snart vädret tillåter (det är alldeles för mjukt och lerigt nu).
Dränering längs ena långsidan och ena kortsidan.
Det kommer att kosta omkring 150 000 kr inkl moms.

Immer

Sv: Bygga Ridbana!!

Min ridvolt 20x40m anlades för c:a 8 år sedan och den kostade ungeför 50 tusen med belysning och en kanonbra dränering.

Det beror på vad du har för underlag där banan ska anläggas.
Min är åker (gammal sjöbotten) och var bara lera.
* Först grävdes dräneringsslang med kokos på kors och tvärs för att tillslut ledas ut i en dräneringsbrunn.
* Dräneringsdikena fylldes med makadam
* Därefter lades matta ut.
* Efter det kom dräneringslagret på c:a 20cm
* Sedan matta igen.
* Tillslut natursand (rörgrav) 10 cm som vi än idag rider på och vi har inte behövt göra något mer än sladdat banan under dessa år.
Samtidigt med det här arbetet lades det ner elkabel till belysningen som består av två höga stolpar med kvicksilverlampor i.
Till sist sattes staket upp runt (Bitusstolpar och 40 mm elband). Nu är det dags att byta elbandet för det har blivit lite slitet med åren.
jag är jättenöjd med min ridvolt då det aldrig finns vatten på den.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 415
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Amk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka