Bygga rundcorall - staket runt om?

D

Desert_Wind

Har fått för mig att bygga en rundcorall. har beställt massor, matta och sand. Men vad i hela friden ska man ha för stängsel? Trä, bakar ( spill från sågen), stålstaket?

:confused:

SÅdana här har jag hemma: grind se "grind för kreatur"

Sidorna är lösa på de jag har. Inga beslag att fastna i. Tror ni det funkar om man sätter nät typ gunnebo eller galler på insidan så hästen inte fastnar?

Vill ju gärna göra det lite ekonomiskt.
Tips o råd tack!

:bump:
 
jag fick inte fram vilka grindar du har,men jag har trästolp och en planka runt om .Det vart billigt och det funkar.
 
Hallojs Carro!!

Vi är i full fart med att bygga vår rundkorall här hemma. Kommer att ha trästaket, mest för att det inte kostar ngt, då det kommer fr egen skog. Runda avbarkade granstolpar, 2.20 m höga kommer vi använda. Räknar med stakethöjd på runt 1.60 m. Kommer sedan att ha träplank emellan. På förra stället vi bodde på gjorde vi oxå en rundkorrall, den gjorde vi av klyvda ekstolp & utbakar. Blev jättefin den oxå. Hur stor blir din? Vår görs rätt stor i diameter ( 19 m), mest för att kunna rida lite i oxå, utan att det blir alltför trångt. Vi får väl maila varandra bilder efter byggets gång. Jag har mer problem med vad jag skall ordna för underlag. Det kan ju bli så fasligt dyrt. Vad har du räknat på?? Hur skall du "göra" ditt underlag. Vad görs rundkorallen på för mark? Vår hamnar på en åker ( hö/ betesmark). Har haft i tanke på de fina kreatursgrindarna på Nordpost jag oxå, men med tanke på att staketet inte behövde kosta ngt, så valde vi bort det. Har du tillgång till det, så är det utmärkt tycker jag. Var på Patrick Allori clinic, & han använde sådana liknande, verkade alldeles perfekt. Hyffsat lätta att flytta om man vill det.

/// Linda
 
beror ju helt på hur mycket man ska använda den, till vad man ska använda den och hur mycket jobb/pengar man ä beredd att lägga ner.

Se dock till att ha något heltäckande längst ner, som en sarg, minst en meter helst upp till 1,5m. Antingen någon gummimatta, tjocka skivor eller täta plankor. Detta för att det ska vara sparksäkert, hästar som fnattar runt får inte riskera att få ut en hov!!!

Här är en bild på vår. En påkostad variant, men den kanske kan ge lite ideer?
(ursäkta röran runt omkring. när bilden togs hade vi precis målat klart den och inte hunnit städa... :o)

corall.jpg


15m i diameter.
Gissningsvis 2,5m högt staket.
Byggd av telefonstoplar nedgjutna i marken och 45x90 plank, först tätt och sedan glest för att få bättre luft och lite "utsikt".
Plywood i dörren, som också har kraftiga gångjärn och ett hjul så att den lättare går upp.
Låshasp på både insida och utsida.
Svagt utlutade väggar för att underlätta ridning. (mindre risk att skrapa emot knäna om unghästen råkar komma för nära väggen)
 
Hur fin som helst! :love:
var bara tvungen att säga det. Nu vet jag hur jag ska bygga min sen nrä det blir aktuellt. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp