Bygga Sadelkammare-tips!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lokesmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 240
L

Lokesmatte

Hej!
Håller på att renovera stallet hemma och har nu kommit till sadelkammaren.
Hur har ni isolerat?
Det är gamla järnfönster i hela stallet som vi blästrat, målat och satt i nya rutor. Frågan är om man borde ha dubbla glas i fönstret i sadelkammaren, just för att det skulle isolera bättre? Eller finns det risk för kondens?

Lägg gärna upp foton på era sadelkammare, vore jätteroligt att se!
Tack på förhand, mvh Hanna

Sv: Bygga Sadelkammare-tips!

Undrar detsamma, räcker det med stenväggarna, innerväggarna är väl kanske 15-20cm och ytterväggen 25-30 eller eldar man för kråkorna direkt då eller? hoppas på att många svarar :D

Men någon borde väl kunna komma med något tips??
Var på bygghandeln igår iaf och köpte isolering till de två väggar som kommer va ut mot själva stallet. De tyckte inte man behövde någon fuktspärr. Men grubblar fortfarande på det här med fönstret om det borde sättas in ytterliggare en ruta???
mvh Hanna :o

Fönstret är garanterat en energibov om det är så att det är enkelglas, massor med värme slinker ut där.
Isolering hade jag inte snålat på, det kan bli dyrt i längden. Kondens får man inte om man har en vettig ventilation.

ett svar trots att så många bygger nya sadelkammare när man bygger om äldre ladugårdar till stall, kom igen nu :)

Vi hade redan dubbelglas i det fönster som byggdes in i sadelkammaren. Det var dessutom nya glas och renoverat innan. Vi beslutade att lägga isolering runt om och i tak, trots att taket är golvet till höskullen, så att säja. Dessutom vätter alla väggar utom fönsterväggen in i stallet, en av de väggarna är en rejäl timmerstockvägg mot en annan del av ladan, men vi isolerade alltså alltihop. Vi kommer att montera en ventil, (den ligger i inköpspåsen ännu, där gör den väl inte så stor nytta), byggde i höstas, och flyttade dit hästarna i oktober. Vi har inte haft något problem med kondens. Däremot skulle vi nog kanske isolerat även golvet... morötterna som låg i balja på golvet frös när det var så himla kallt. Vill man ha uppvärmd sadelkammare med ett elelement stå på, så vill man ju naturligtvis att värmen stannar där den ska.

Det här med kondens, tänkte ifall det kanske kunde krypa in fukt mellan rutorna så att det blir kondens på det viset. Någon som har erfarnhet av det?
Har faktiskt inte tänkt på någon ventilation men räcker det med en liten på väggen som vetter ut mot stallet? Känns som det vore det smidigaste för de andra två väggarna är tjocka tegelväggar med puts på.

*kl*

vilken bra tråd...

jag ska bygga sadelkammare i sommar och har suttit och kikat lite på olika sidor när det gäller priser osv. började fundera hur jag ska göra.

vad har ni använt för material i själva sadelkammaren? jag måste bygga från grunden. regla upp väggar, isolera väggar/golv/tak, in med golvspån osv.

men innerväggarna är jag fundersam över. absolut billigast är ju OSB skivor, de är dessutom väldigt hållfasta och man kan lätt fästa sadelhängare i dem. men jag ska ha OSB skivor i resten av stallet och är rädd att det blir lite mycket.
panel kan man ju ha, men då måste man vara noga med var man ska ha sina hängare, hyllor osv och regla ordentligt.

innertaket har jag funderat och tänkt över. det borde bli lättast med gips? panel kan bli väldigt skitigt och jag är rädd att det blir för mkt trä över det hela.

Vi specialbeställde glas till våra välvda fönster i sadelkammaren (med åtta smårutor i varje fönster).Vi ritade av glasen och lämnade in till glasmästaren.Sen satte vi in extra glasen själva med "fönsterspik" och kitt.Det var lätt som en plätt (fast lite pilligt).Det blev inte särskilt dyrt heller vad jag minns.

Det vi märkt är att det ibland kan bli lite kondens i en av rutorna när det är mycket kallt.Jag tror att det beror på att jag missat i kanten på kittet med att komma över med målarfärgen så att det sluter helt tätt mot fönstret.Jag har tänkt att jag ska kitta om och måla det fönstret igen.

Har du tvåglasfönster? Eller har du ett fönster -vägg-innerfönster? Iallafall så kan du, om jag förstått det hela rätt, borra ett litet hål i ytterväggen under fönstret och ett över och sätta in ett litet kopparrör eller liknande. Luften kan då komma in och ut så blir du av med kondens. Jag kan kolla detta närmre om du vill för jag är inte heeelt säker på att det är så man ska göra. Har gått en helgkurs i fönsterrenovering i helgen. :) Man kan kanske jämföra det med ett vanligt tvåglasfönster. Där du har satt en gummilist i mellan fönstrena. På mitten av kortsidorna klipper du helt enkelt bort ca 2cm av listen så luften kan komma in och ut. Jaja nu babblar jag massa. Fråga mig, så kan jag fråga min chef. ;)

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
1 041
Senast: kippskodd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka