Sv: Bygga stall i tegel
Nu vet jag inte om du menar tegel/sten utvändigt eller invändigt.
Jag har inget nytt stall utan byggt om en ladugård som var putsad sten och vi har murat boxar i cementsten. Hästarna har inte flyttat in ännu eftersom vissa småsaker inte är färdigt.
Utvändigt:
Jag skulle tro att den eventuellt högre kostnaden för att bygga i tegel/leca kommer att betala sig i längden eftersom du har oftast lägre underhåll av av det. Men det är ju på ett längre perspektiv.
Det ger svalare stall på sommaren och till en börja varmare stall på hösten. Överhuvudtaget ett bra klimat inne.
Vi har väldigt vindutsatt läge med salta vindar från havet och det gör att allt trä måste underhållas väldigt mycket, så jag ser fram emot att inte behöva måla och och byta dåliga bräder än på några år.
Invändigt:
Även där har man mindre underhåll. Hästar ger sig inte på att gnaga på sten i första taget. Det är tystare om har hästar som gillar att sparka i väggen brukar de bara göra ett försök och när det inte låter så mycket ger de upp. Lättare att brandcellssäkra- med trä måste du gipsa 3 lager för att få 60 min motstånd(eller hur man uttrycker det).
Ett minus är att med trä går det mycket lättare att ändra saker. Ex om du plötsligt vill ha större hästar än shettisar så har du massiva murar att riva medan trä går mycket snabbare att fixa till. Eller nja, detta är en sanning med modifikation. Mitt stall murades fel. De satte stenarna på fel sida om strecket vilket gjorde att boxarna blev för grunda. Då hyrdes en cementsåg och man sågade hela väggar och flyttade dem. Det tog 2 dagar att flytta 6 boxar och mura i glipan och putsa om det. Så det går också.
Ett annan sak som länsstyrelsen påpekade för mig i förhandsbeskedet (och som jag inte håller med alls om) , det är att de tycker att sten är så tätt att man måste ha en bra ventilationslösning i varje separat box nere vid golvet för att det skall vara ok för hästen när den ligger ner. Jag gjorde glipa mellan varje sten på lager nr2 nerifrån om du förstår hur jag menar så kommer det in luft där. Men jag tycker att trä borde vara lika tätt i det sammanhanget. Det blev både snyggt och säkert bra lufttillförsel av det iallafall. En del sätter ventilation i dörren istället eller galler som går hela vägen ner. tja, liten utvikning...
Jag har för mig att i "stallbyggar-bibeln" dvs Att bygga häststall som vi ofta refererar till här i forumet, så finns det uträkningar på iallafall tidsåtgång på att bygga mellan olika material och det ger dig en ung kostnadskalkyl för arbetskostnaden. Vi gjorde inte den för det var inte ett alternativ utan jag ville ha murade boxar.
Jag skulle inte tveka att bygga ett helt nytt stall i tegel/cement från grunden.