Bygga stall

Jessica75

Trådstartare
Hej!
nu har jag massor med funderingar på detta med att bygga stall. Sökte men hittar inte svaren..Kanske kan ni hjälpa mig?
*Vi tänker mellan 3-5 boxar- men är det fler regler för 5 boxar än färre?
* Försökte hitta tydliga regler angående gödselplatta? Ska det vara kanter? Just nu har vi 3 ponnier.
* Stallgången- ska det vara särskild bredd på den?
hoppas på svar eller var kan jag läsa om detta?
Någon som har gjort om ett ko stall till häst stall? Gärna bilder & vad det slutade på för pris :)
Mvh
 
Jag skulle rekommendera dig att skaffa bibeln för stallbyggen - Att bygga häststall av Michanek och Ventorp. Där finns verkligen allt! För fem boxar måste du ha förprövning hos länsstyrelsen, reglerna är dock desamma. När det gäller gödselstacken är det kommunen som bestämmer när det behövs. Där jag bor krävs det platta från första hästen. En platta är tät, dvs det kan inte läcka något ur den. Den behöver alltså ha kanter. Ja, det finns minimibredd på stallgången, jag kan dock inte siffran i huvudet. Men det borde gå att hitta i ovan nämnda bok eller på Jordbruksverkets webbplats. Vi har gjort om en stenladugård från 1860-talet till modernt stall. Vi är supernöjda, men visst kostar det.
 
Hej!
nu har jag massor med funderingar på detta med att bygga stall. Sökte men hittar inte svaren..Kanske kan ni hjälpa mig?
*Vi tänker mellan 3-5 boxar- men är det fler regler för 5 boxar än färre?
* Försökte hitta tydliga regler angående gödselplatta? Ska det vara kanter? Just nu har vi 3 ponnier.
* Stallgången- ska det vara särskild bredd på den?
hoppas på svar eller var kan jag läsa om detta?
Någon som har gjort om ett ko stall till häst stall? Gärna bilder & vad det slutade på för pris :)
Mvh
Kolla alla mått på jordbruksverkets sida som Warg tipsade om. Ska finnas ett ganska detaljerat dokument någonstans.
Jag valde öppet till nock vilket gör massor för luftkvaliteten. En fördel är ju att man, när man har det, kan lägga in ljusinsläpp i taket. Gör otrolig skillnad. Har man högt i tak, kan man också ha ljusrör inne i varje box. Underlättar vid t.ex visitation. Man ser allt i boxen. Hästarna kan resa sig utan att slå i dom.
Jag skulle också fundera på det här med hagar. Om allt som står i Stärkt lokalt åtgärdsarbete (ang övergödning) går igenom i sin helhet, får många stallägare tänka om. Och då är det ju bra att du har gjort rätt från början., så du inte får problem.

Jag vet att jag fick hicka när jag insåg vad en häststalldörr kostade. Nu körde vi iof på dubbeldörrar, för att underlätta för foder och hantering.
Kolla runt och jämför priser. Billigt blir det aldrig! 😁
 
Jag skulle rekommendera dig att skaffa bibeln för stallbyggen - Att bygga häststall av Michanek och Ventorp. Där finns verkligen allt! För fem boxar måste du ha förprövning hos länsstyrelsen, reglerna är dock desamma. När det gäller gödselstacken är det kommunen som bestämmer när det behövs. Där jag bor krävs det platta från första hästen. En platta är tät, dvs det kan inte läcka något ur den. Den behöver alltså ha kanter. Ja, det finns minimibredd på stallgången, jag kan dock inte siffran i huvudet. Men det borde gå att hitta i ovan nämnda bok eller på Jordbruksverkets webbplats. Vi har gjort om en stenladugård från 1860-talet till modernt stall. Vi är supernöjda, men visst kostar det.
Tack snälla för svaret! Ska leta upp den.
ska leta mer på jordbruksverkets sida.
Vad kostade erat? Om du vill säga det.
Mvh
 
Kolla alla mått på jordbruksverkets sida som Warg tipsade om. Ska finnas ett ganska detaljerat dokument någonstans.
Jag valde öppet till nock vilket gör massor för luftkvaliteten. En fördel är ju att man, när man har det, kan lägga in ljusinsläpp i taket. Gör otrolig skillnad. Har man högt i tak, kan man också ha ljusrör inne i varje box. Underlättar vid t.ex visitation. Man ser allt i boxen. Hästarna kan resa sig utan att slå i dom.
Jag skulle också fundera på det här med hagar. Om allt som står i Stärkt lokalt åtgärdsarbete (ang övergödning) går igenom i sin helhet, får många stallägare tänka om. Och då är det ju bra att du har gjort rätt från början., så du inte får problem.

Jag vet att jag fick hicka när jag insåg vad en häststalldörr kostade. Nu körde vi iof på dubbeldörrar, för att underlätta för foder och hantering.
Kolla runt och jämför priser. Billigt blir det aldrig! 😁
Tack! Nä billigt - det har vi såklart inte räknat med :)
Ja vi ska öppna upp— men blir det väldigt kallt då?
 
Tack! Nä billigt - det har vi såklart inte räknat med :)
Ja vi ska öppna upp— men blir det väldigt kallt då?

Om du vill ha varmt i stallet är det bättre att bygga en separat uppvärmd skötseldel. Hästarna far inte illa av kyla - det är det människor som gör. Hästar far däremot illa av dålig ventilation (som det blir när många stänger igen pga att de själva fryser).
 
Tack! Nä billigt - det har vi såklart inte räknat med :)
Ja vi ska öppna upp— men blir det väldigt kallt då?

Tack snälla för svaret! Ska leta upp den.
ska leta mer på jordbruksverkets sida.
Vad kostade erat? Om du vill säga det.
Mvh

Vi fick lägga ungefär 1 miljon, men då gjorde vi en del konstruktionsarbete ffa med takstolarna, höjde taket och gjöt nytt golv, ny nedsänkt gödselplatta mm. Vi var dessutom mycket rädda om det som har ett kulturellt värde. Vi skötte all målning själva men hade hantverkare till resten. Där är det viktigt att säkerställa att de har kompetens för den här typen av byggnader. De kan vara duktiga hantverkare utan att ha någon koll på djurhållning och byggnation för djurhållning. Bl a fick vår huvudentreprenör sparka ventilationskillen de anlitat efter att vi sett totalt undermålig plan på ventilation - den hade funkat bra för kontor! (Det var byggfirman som valde att säga upp avtalet med ventilationsfirman då han inte ville lyssna och de bedömde att vi visste vad vi pratade om!)

Vi hade också funderingar på att bara ta bort innertaket, men vi är jätteglada att vi valde lägga ett nytt, högre upp. Det gör massor för att ventilationen ska fungera som planerat och hjälper till att hålla en jämn temperatur. Ventilationen blir ju inte bättre för att luftvolymen blir större, det tar bara lite längre tid innan luften blir dålig. Samtidigt blir det ju större luftvolym som måste bytas ut av ventliationen.
 
Tack! Nä billigt - det har vi såklart inte räknat med :)
Ja vi ska öppna upp— men blir det väldigt kallt då?
Allt är relativt. Som @Blyger säger, bättre att fixa skötseldel om man är frusen själv.
Det är kallt är klart, men det är torrt! Och då blir det inte så ruggigt. :)
Har inget problem med mögligt foder heller.
 
Tack! Nä billigt - det har vi såklart inte räknat med :)
Ja vi ska öppna upp— men blir det väldigt kallt då?
Jag rekommenderar verkligen att ha en separat, uppvärmd del. Fanns på ett ställe där jag stod! Det var himmelriket när det var -15 ute och +15 inne i gången. Man tog av sig jackan, hästen frös inte utan täcke och man kunde stå och borsta i timmar om man ville det! Istället som det lätt blir på vintern om det är kallt, att man snabborstar så fort det går...

Jag har även tänkt i mitt framtida stall att ha ett fönster med plexiglas in till sadelkammaren från den uppvärmda gången. Så att man kan gå in där utan att försvinna utom synhåll för hästen. (eftersom man ju inte får lämna hästen i stallgången utan att ha uppsyn över den).

Öppet upp till nock rekommenderar jag med. I mitt stall hade jag även öppen takfot. Det luktade aldrig häst där. Kunde mocka alla boxarna och åka till jobbet. Inga problem!

Och för dig som bygger nytt så vill jag även slå ett slag för att bygga så att hästarna kan vara sociala med varandra även i boxarna! Galler är inget man måste ha mellan boxar. Vill man så kan man vara helt utan galler, det hade jag. Men man kan oxå ha 1-1,5 meter utan galler bara så att hästen får lite mer eget om man hellre vill ha det så.

Ska du inte ställa upp hästar i stallgången utanför deras boxar så behöver du ju inte galler ut där heller. Det ökar ytan de kan använda på boxen att de kan sticka ut hela halsen och huvudet i stallgången. Boxen blir alltså större utan att ta mer plats :up:
 
Jag har även tänkt i mitt framtida stall att ha ett fönster med plexiglas in till sadelkammaren från den uppvärmda gången. Så att man kan gå in där utan att försvinna utom synhåll för hästen. (eftersom man ju inte får lämna hästen i stallgången utan att ha uppsyn över den

Funkar det med plexiglas om man behöver bygga sadelkammaren som brandcell också?

Hemma hos mig blir det inga galler alls. Kommer ha polykarbonat som fönsterskydd istället :)

Tillägg! Åk runt och kolla på stall och olika lösningar. Det är guld värt. Mät också där du har möjlighet. Jag följde måtten om dörrbredd på 120 cm och i efterhand känns det lite smalt vilket såklart är surt.
Ingen stor sak egentligen iom hur det ser ut hos mig, men bara som exempel :)
 
Funkar det med plexiglas om man behöver bygga sadelkammaren som brandcell också?

Hemma hos mig blir det inga galler alls. Kommer ha polykarbonat som fönsterskydd istället :)

Tillägg! Åk runt och kolla på stall och olika lösningar. Det är guld värt. Mät också där du har möjlighet. Jag följde måtten om dörrbredd på 120 cm och i efterhand känns det lite smalt vilket såklart är surt.
Ingen stor sak egentligen iom hur det ser ut hos mig, men bara som exempel :)
Jag vet inte hur man ska göra enligt reglerna. Men min plan är att göra även den uppvärmda gången till brandcell, eftersom den måste värmas upp på något sätt = brandrisk. Ev så kanske jag placerar den delen i en helt annan byggnad, det kanske är enklare, jag vet inte.


Jag har en bild av hur jag vill ha mitt framtida stall, men eftersom det dröjer antagligen 10+ år innan jag faktiskt har det så har jag inte brytt mig om att läsa på om detaljerna än :)
Jag vill också ha 4*5 eller 5*5 stora boxar med :D

Hur mycket som förblir drömmar och vad som blir faktisk verklighet får framtiden utvisa.
 
Vi fick lägga ungefär 1 miljon, men då gjorde vi en del konstruktionsarbete ffa med takstolarna, höjde taket och gjöt nytt golv, ny nedsänkt gödselplatta mm. Vi var dessutom mycket rädda om det som har ett kulturellt värde. Vi skötte all målning själva men hade hantverkare till resten. Där är det viktigt att säkerställa att de har kompetens för den här typen av byggnader. De kan vara duktiga hantverkare utan att ha någon koll på djurhållning och byggnation för djurhållning. Bl a fick vår huvudentreprenör sparka ventilationskillen de anlitat efter att vi sett totalt undermålig plan på ventilation - den hade funkat bra för kontor! (Det var byggfirman som valde att säga upp avtalet med ventilationsfirman då han inte ville lyssna och de bedömde att vi visste vad vi pratade om!)

Vi hade också funderingar på att bara ta bort innertaket, men vi är jätteglada att vi valde lägga ett nytt, högre upp. Det gör massor för att ventilationen ska fungera som planerat och hjälper till att hålla en jämn temperatur. Ventilationen blir ju inte bättre för att luftvolymen blir större, det tar bara lite längre tid innan luften blir dålig. Samtidigt blir det ju större luftvolym som måste bytas ut av ventliationen.
Oj tjena! Vi ska räkna & planera noggrant innan vi börjar! Räkna med att det tillkommer :)
Tack för tips!
 
Hej!
nu har jag massor med funderingar på detta med att bygga stall. Sökte men hittar inte svaren..Kanske kan ni hjälpa mig?
*Vi tänker mellan 3-5 boxar- men är det fler regler för 5 boxar än färre?
* Försökte hitta tydliga regler angående gödselplatta? Ska det vara kanter? Just nu har vi 3 ponnier.
* Stallgången- ska det vara särskild bredd på den?
hoppas på svar eller var kan jag läsa om detta?
Någon som har gjort om ett ko stall till häst stall? Gärna bilder & vad det slutade på för pris :)
Mvh
Det är svårt att veta i vilken ände man ska börja när man ska bygga. Du har fått flera bra tips redan.
Även om lagstiftningen och ventilationsbehovet i den här foldern inte är uppdaterad så står det många saker som är viktiga att inte glömma bort i samband med att man bygger. https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Längst bak i foldern står det också en del referenser som man kan googla fram och läsa också.

Men, som sagt: Reglerna i foldern är inte uppdaterade, så dem hittar du här: regler häst

När det gäller gödsel så gäller det alltid att man ska kunna lagra gödseln så att den inte riskerar att bidra till övergödning. I de flesta fall behöver man alltså en tät betongplatta eller container t ex. Vissa har en delad farmartank eller tät kärra där de lägger gödseln och så fraktar de bort den med jämna mellanrum. Det är förstås också viktigt att ha en plan för vart man lämnar sin gödsel. Kan en lantbrukare i närheten ta hand om den? Finns det företag i närheten som hyr ut containrar? En trädgårdsförening med stort behov av gödsel till odlingarna kanske?
 
Oj tjena! Vi ska räkna & planera noggrant innan vi börjar! Räkna med att det tillkommer :)
Tack för tips!

Tror det är svårt att komma under den pengen om en inte gör väldigt mycket själv. I alla fall om en vill ha uppvärmda utrymmen, varmvatten, spolmöjligheter etc. Brandsäkerhetsmässigt går det ju inte att rådda hur som helst heller.

Förutom kommunens bygglov behövs också förprövning från Länsstyrelsen (du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.)
(https://djur.jordbruksverket.se/amn...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
482
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp