Bygga stall

X

XamberX

Jag och min pojkvän bor fortfarande hemma hos våra föräldrar. Jag går fortfarande på gymnasiet, men han jobbar. Men nu så har min pojkvän hittat en gård, som han tänker hyra och givetvis flyttar jag med honom dit. :)

Men det finns ett problem eller rättare sagt många. :D Men det jag tänkte på nu är att det inte finns något stall på gården, inte ens någon byggnad man kan bygga om. :eek: Men vi får mer än gärna bygga ett stall där (för VÅRA egna pengar). Vi kommer iallafall få göra hagar av tillhörande åkrar. Men så nu måste vi bygga ett stall, för att jag har en häst som jag vill ta med och givetvis måste vi skaffa en kompis till den. :)

Jag tycker att det ska bli skoj att bygga ett nytt stall, men tyvärr kan vi inte bygga något större och avancerat. Det måste bli ganska "billigt". :crazy:

Så hur bygger man ett stall till två hästar på bästa sättet? :confused: Vore ju bra om det är lätt att ta ner sen. Eftersom vi kanske inte kommer att bo där hela livet och då tänker vi ju inte offra vårat stall till någon vi hyr gården av. :D

Så vad säger ni, hur tycker ni att jag ska göra med stallet? :confused: Kan man beställa ett färdigt stall eller hur kan man göra? Hur har ni gjort, ni som har byggt stall, samt hur mycket ha det korstat? Kom gärna med massa tips och idéer! :)

Vore tacksam för svar!! ;)
 
Det finns nog mer än bara kostnad att ta hänsyn till här..

Vad är det för typ av fastighet? Hur ligger huset i förhållande till grannar?
Måste ni ansöka om bygglov?
Hur har ni tänkt lösa förvaring av foder?
Gödseln hur har ni tänkt bli av med den?
Det finns massor med frågeställningar att ta hänsyn till innan man sätter igång och bygger...

Om allt är ok och alla tillstånd i sin ordning så är nog det billigaste allternativet att bygga en ligghall. En ordentlig ligghall innebär att hästarna kan gå ute året runt. Dock måste du planera för att en häst kan bli sjuk och då kan behöva tillgång till en sjukbox.

Billigt blir det aldrig hur ni än vrider på problemet.
 
på vårat förra stall köpte dom "lösa" ute boxar, så det går nog.. billigt e de vell inte men endå det går i alla fall..
 
Lösdrift kan vara lite billigare att bygga, men visst behövs de fortfarande plats för foder, sadelkammare och uppbindingsplats under tak är oxå bra att ha.
 
Bygglov måste ägaren till fastigheten söka. Sedan skulle jag ALDRIG bygga ett stall på en gård som någon annan äger. Ni kommer aldrig få igen de pengar som ni måste lägga ner på bygget. Däremot så blir gården mer attraktiv och ägarn kan höja hyran osv...

Ni kan ju liksom inte plocka ner stallet när ni flyttar...

Vill ni satsa på att på gård och ha hästar hemme, så leta efter något mer "färdigt". Att det i alla fall finns en byggnad att använda så man slipper problemet med bygglov osv.

/Lizzie
 
Finns speciella fördigbyggda "containerstall" för 2 hästar + lite utrustning, kanske kunde vara nåt? Vet att det stod om sådana i Hästmagazinet för ett tag sedan... Har ingen aning om priset men särskilt billigt är det nog inte.

Malin
 
Ja har haft exakt samma problem.
Jag löste det genom att köpa en stallbarack för 2 hästar.
Höt förvarade jag i en "presseningsbod" som vi byggde, golvet var lastpallar med pressening över.
Sadlar och foder hade jag i redskapsboden.
Sen när vi köpte eget hus så sålde jag baracken och inga pengar gick till spillo.
Jag köpte min barack av en skrothandlare. 4000:-(det var egentligen ett lastbils "flak").
 
Det finns ju uteboxar att köpa nya eller kanske även begagnade om man har tur. Dessa är ju flyttbara. Till sadelkammare kan ni kanske köpa en friggebod. Det blir kanske lite bökigt med vatten osv men det beror ju på hur gården ser ut idag.

Att bygga riktigt stall på "ofri grund" skulle jag inte våga.

Bygglov krävs däremot normalt sett inte för ekonomibyggnader på en jordbruksfastighet.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 530
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp