Bygga stall

Sophia_

Trådstartare
Får se om tråden ligger rätt.

Jag tycker att det är väldigt roligt att titta på olika stall och deras planlösningar mm. Och givetvis har jag framtida planer om att skaffa egen gård.
Vet att det är få som har möjligheten, och jag lär väl inte vara en av dem, men om man skulle bygga ett eget stall helt från början - vad ska man tänka på?
Alltså inte rent konstruktionsmässigt men jag vill höra idéer och erfarenheter från smarta lösningar som underlättar hästhanteringen och -skötseln. T ex bra planlösningar, smart förvaring, säkerhetsdetaljer mm mm. Tipsa på!!

*högt i tak, både i själva stallet för bra luft men också i sadelkammare för möjlighet att förvara småsaker, reservgrimmor, gamla sadlar etc i takhöjd där de inte är i vägen men ändå tillgängliga. På så sätt får man en stor sadelkammare även om golvytan är liten.

*fri vägg att hänga grepar och andra redskap på (lätt att glömma om man bygger litet)

*gott om täckeshängare, både för torra och blöta täcken.

*vi klädde höförådet med plåtväggar invändigt. Samlar inte damm utan känns lättstädat och hygieniskt.

*tråkigt men sant så ökar brottsligheten även på landsbygden. Se till att ha bra lås på sadelkammaren!

*har man fler hästar är det bra med fler uppbindningsplatser. Försök därför att göra stallgången så lång som möjligt.

*Det är bra om man placerar höförrådet på sånt sätt att man kan göra stora ytterdörrar för transporttömning, men också undvika att lägga andra rum mellan förrådet och stalldelen. Så få dörrar som möjligt mellan höförråd och stall gör att det är lättare att ta sig fram med tung last, och utan att man får hö överallt.

Du har fått många bra praktiska tips av Lina.

Det finns även en bok utgiven av SLU " Att bygga häststall "
- en idéhandbok av Michael Ventorp och Per Michanek.

Där står mycket matnyttigt och man har inte bara tänkt på byggnadskonstruktion utan även på hästens behov, (en helhetssyn där man tar upp det mesta såsom "hästens naturliga beteende", "beteendestörningar", "klimatkrav" osv...)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 537
Senast: mamman
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 960
Senast: tanten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 705
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 663
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka