Bygga upp muskler?

Happimess

Trådstartare
Hur kan man få ett halvblod att få muskler? Är det bra att klättra? Men efter klättrning tog ideerna slut... finns det kanske knep vid själv ridningen vid dressyr och hoppning? Tack på förhand!

Kram
 
Det finns så mycket som man kan göra för att bygga upp muskler.
I dressyren tex är övergångar väldigt effektivt dvs. skritt till trav, trav till galopp, galopp till skritt osv...Också att rida i en låg form i ett lite lugnare tempo.
I hoppningen är det effektivaste att hoppas gymnastik hoppning, dvs. låga hinder tex. studs, och även löshoppning.
Longering bygger också fina muskler(bör dock inte göras för ofta då det kan slita på hästens ben)
Sen är tömkörning ett annat bra alternativ.
Nåt som är ibland det viktigaste att tänka på är att variera träningen och att låta hästen "vila" upp sej emellanåt.
Ett bra vecko shema kan tex vara:
Måndag- ganska så lätt arbete i dressyr på banan tex övergångar...voltarbete...
tisdag-lite mer hårt dressyrarbete, med skänkelvikningar och andra gymnastiserande övningar.
Onsdag- "vila" efter tisdagens hårdare pass, exempel på "vila" är skritt arbete, uteritt i skritt och trav...
Torsdag-cavaletti och förberedande markarbete inför hoppningen dagen efter.
Fredag-hoppning (med eller utan ryttare).
Lördag-vilodag
Söndag-uteritt eller nåt annat som både du och hästen tycker är extra kul!
Jag tycker att det är ett bra upplägg...men det är ju för att det funkar för mig och min häst, det är ju också väldigt individuellt beroende på hästens kondition, och dagliga humör...
Men att planera sin ridning i förväg är alltid nödvändigt...
Hoppas att du fick lite inspiration...!
Kram/Jolly :)
 
För att bygga muskler krävs i tur och ordning:
* Byggstenar, dvs energi och protein i tillräcklig mängd och väl avvägd balans i foderstaten. Protein är vad kroppen bygger muskler av, men energi krävs både för att smälta maten, hålla kroppens organ i funktion och för att orka arbeta.
* Arbete, en belastning eller påfrestning av musklerna. Man ska inte belasta för mycket i taget, utan bygga upp styrkan succesivt, så inte hästen överanstränger sig eller så att träningen sliter mer än bygger upp.
* Vila. När musklerna utsatts för påfrestning bryts de ner en aning. Särskilt om hästen fått syreskuld (hög puls och flämtningar är indikationer på att hästen är på väg dit) och producerat mjölksyra. Musklerna återuppbyggs sedan, lite starkare, om hästen får vila (och tillräckligt med mat enligt ovan). Det tar 48 timmar, dvs 2 dygn, för hästen att återhämta sina muskler efter att ansträngande pass. Har den fått mjölksyra kan den behöva vila upp till 2 veckor.

Beroende på din hästs grundkondis och muskelstatus nu, kan man lägga upp träningen olika. Är hästen i hyfsad grundkondis behöver den kanske inte vila varannan dag, men väl efter ett mer krävande pass.
Jag gillar tredagars schema i muskelbyggar fasen:
dag 1 - lättare pass, t ex lång skrittrunda, lätt ridpass i skogen, lätt lösgörande på banan. Fokus på aktiv rörelse framåt snarare än samling eller annan "styrketräning".
dag 2 - styrketräning. Lite hårdare pass, men kanske kortare, beroende på hur mycket hästen orkar. Hoppning, dressyrarbete, klättring, eller ev intervallträning om man är intresserad av det.
dag 3 - vila. Helvila då, möjligen med promenad vid hand, så häsen inte belastar sina ryggmuskler med ryttarens vikt.

Styrketräningen kanske var det du frågade efter egentligen? Hästen bygger bra muskler av att lyfta på fötterna - kliva över stock och sten i skogen, över cavalettis, gymnastikhoppa, pulsa i vatten eller snö. Den bygger muskler av att samla ihop sig, att vila i steget en aning, inte bara slänga sig framåt i rörelsen, och såsmåningom lägga mer vikt på bakdelen än framdelen. Det är mycket muskelkrävande, och jobbigt. Går hästen i ärlig samling ett par steg i skritt är det bra och man kan avsluta, hellre än rida hästen trött och öm, och göra den ovillig att arbeta i den önskade formen. Hästens arbetsvilja är en värdefull sak. Samling kan vara så jobbigt för en omusklad eller ung häst att det inte går att sätta målen så högt, utan sträva efter lösgjordhet och undertramp i "trevlig arbetsform", och kanske inte ens under ryttare utan genom tömkörning eller annat arbete vid hand. Då har hästen bara sin egen kropp att bära och kanske orkar lite mer.
Jag tror även starkt på det gamla hästkarlsknepet: att skritta långturer på lång tygel - då använder hästen hela sin kropp, aktiverar ryggen och sträcker ut halsens S kurva så att den kan bygga muskler på halsens ovansida, där de hör hemma (detta bygger på att man inte har en stjärnkikare, då ska man kolla ryggen först, sedan jobba på framåt - nedåtsökningen).
Galoppfattningar är jobbiga för hästen, men stärkande och bra. Öva gärna från marken innan han fått upp styrkan. Fler fattningar är mer stärkande än långa sträckor i galopp. En kul övning som hästen snabbt är med på är att galoppera längs en långsida, göra halt i hörnet, en bakdelsvändning (liten volt tillbaka funkar bra) och galopp tillbaka längs långsidan. När hästen fattar vad den ska göra bjuder den säkert på rätt bra, men låt den göra det, beröm arbetsviljan och följ med. Avsluta innan den blir trött och tappar lusten.

Vad gäller tips om form så gäller att hästen aldrig får gå bakom lod, det är ett teckan på att muskelkedjan bakifrån och fram är bruten vid manken ungefär, och att hästen då tappar bogen och blir framtung. Arbeta hellre på lite längre tyglar, arbeta framåt i alla gångarterna tills hästen är ordentligt uppvärmd och försök sedan samla upp hästen genom massor av halter och övergångar. Arbeta på att fånga upp hästen i halt och halvhalt med enbart sitsen, först i skritt och såsmåningom i trav. Om det fungerar så har du hästens uppmärksamhet och du kan be den minska steglängden och tempot, och därmed vila mer i steget, genom att hålla kvar halvhalten / förhållningssitsen i ett par steg, utan att tappa bjudningen. Då arbetar han sannolikt hyfsat samlat, och iallafall stärkande. Släpp fram däremellan i friskt tempo och ge pauser med skritt på lång tygel när hästen anstränger sig för att gå dig till mötes.

Lycka till med muskelbygget! :banana:
 
4 Dagars ridning på bana, 1 dags skogsridning o två dagars vila. :crazy:

Min häst skulle bli så uttråkad som man kan bli om hon bara fick komma ut i skogen en dag i veckan.
 
Tack så mycket för alla tipsen! det långa inlägget får jag kika igenom ordentligt... hsten jag tänker på har väldigt dålig grundkondition så till att börja med får jag väl bättra på konditionen... därför vågar jag inte arbeta så hårt... (det är inte min häst men min medryttarhäst, skötte henne i våras + början av sommaren och skall antagligen fortsätta nu i höst med att rida henne, för ägaren har ingen ridvana och annars får hon mest stå, dne stackarn)tack!
 
Ett väldigt bra sätt att träna upp grundkonditionen på hästen är att skritta och åter skritta.

Rid ut i skog och mark och låt hästen skritta på långt tygel så att den får ta igenom rörelsen i hela kroppen. Skrittning är mycket mer konditionshöjande än vad en del tror. ;)
 
vad är det för muskler du vill bygga upp? Är det ryggmuskler eller hela hästen?

När vi byggde upp ryggmusklerna på hästen jag rider så red vi inte(ibland med pad dock)på ett halvår utan det vart mycket klätterpromenader, longering med viss inspänning.. Men sen började vi ju rida och det vart mycket klättring, cavaletti.. och ja, egentligen allt som ovanstående talat om!
:)
Lycka till! :D

:banana: :banana:
 
Apropå vilodagar: Jag läste i proffsryttarens ridlära att hästar inte behöver vilodagar, istället för vilodagar kan man gå ut och gå med dem istället. Hästar är uppbyggda för att röra på sig många timmar varje dag. Titta bara på de vilda mustangerna, de är i ständig rörelse hela tiden..
 
Fast jag fick det till två dagar ute (ett lugnare pass dag tre). Dessutom var det ju väldigt varierande ridning de där fyra dagarna: 1. lösgörande 2. dressyr 3. cavaletti 4. hoppning/löshoppning. Varför skulle hästen bli uttråkad av det? (Naturligtvis är alla individer!)

Tycker att det var ett ganska bra schema, med både lite hårdare arbete och tid för återhämtning.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp