bygga upp musklerna på häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

carrol

hej jag undrar om det är nån som har bra tips eller råd hur man bygger upp musklerna igen på en häst. Ska sätta igång en häst som jag precis har fått och måste bygga upp musklerna på henne igen. Vore tacksam om nån ville ge några råd :laugh:
 
Sv: bygga upp musklerna på häst.

Skritta, skritta, skritta. På lång tygel, och både i skogen (så den måste lyfta på fötterna) och på väg. Nu framgår det inte hur omusklad den är - men snackar vi grundträning så kan du lätt skritta i en månad eller två. Först korta pass, sedan upp till tre timmar per gång. Håll inte på med form och tjafs, det viktiga är att den stärker senor och leder i långsam takt.

Är den någorlunda ok i kroppen redan nu så kan du börja med små travpass. Fortfarande utan några krav på form - låt den balansera sig själv. Det gör ingenting om den flåsar lite efter traven, men den ska inte stöna som en blåsbälg.

Vill du ha fler tips så ge med information om hur hästen faktiskt ser ut, vad den äter, och vad du tänkt göra med den. :)
 
Sv: bygga upp musklerna på häst.

'Tack så mycket för tipset :) hon är inte precis i kondition eftersom hon har stått ett tag och tappat sina muskler . Jag tycker hon ser okej ut men det syns ju att muskler behövs på henne. just nu går hon på bete men får ändå hö och kraftfoder (som är ett musli utan energi ) som jag fick med då hon är ett varmblod. Har fina filmer på henne när hon va i toppform och mitt mål är att få henne så igen :) jag kommer att ha henne till dressyr mest :):laugh:
 
Sv: bygga upp musklerna på häst.

Håller med om att mycket skritt och gärna i terräng är en bra början, för att stärka från grunden så att säga.

Därefter känns det som att man lätt missar kvalitén i stärkandet. Personligen tycker jag det är oviktigt hur biffiga muskler hästen har eller styrka för enstaka ändamål, det är helheten och styrkan som gynnar ridning som jag tycker är viktigt. Och där kommer tekniken, dressyrträningen in. Finns inga genvägar för att bygga styrka som gynnar en ridhäst! :) Man bygger visserligen gradvis, men mycket handlar om att inte sabba för mycket de år det kan ta innan man får till tekniken bra nog så träningen verkligen gynnar hästen i ridningen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
Svar
18
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Nevermind
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp