Styrketräning

Loretta713

Trådstartare
Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga muskler igen, så är egentligen ute efter alla tips som går att få hur man bygger upp en hästs muskler utan att pressa dem för hårt. Hur tänker ni när ni ska börja bygga muskler? Vad finns de för övningar man kan göra? Då min häst är utbränd i hoppningen är bommar inget ”träningsalternativ” då hon blir alldeles för spänd. Vi jobbar i stället med detta från marken. Annars uppskattar jag alla övningar och idéer på hur man på bästa sätt bygger upp en häst hållbart. Tack😊
 
Backar och vattenträning är mina favoriter. Sen kan man t.ex. rygga i lätt lutning, lyfta ben i terräng osv. Grenar/stockar är nog inte lika triggade som bommar, du kan ju alltid prova att köra övningar med riktiga bommar för hand. Det kan du även göra med backträning så att hästen får endast bära sig själv kontrollerat.
 
Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga muskler igen, så är egentligen ute efter alla tips som går att få hur man bygger upp en hästs muskler utan att pressa dem för hårt. Hur tänker ni när ni ska börja bygga muskler? Vad finns de för övningar man kan göra? Då min häst är utbränd i hoppningen är bommar inget ”träningsalternativ” då hon blir alldeles för spänd. Vi jobbar i stället med detta från marken. Annars uppskattar jag alla övningar och idéer på hur man på bästa sätt bygger upp en häst hållbart. Tack😊

Nu vet jag inte riktigt hur muskelfattig den är utifrån din text - men långa långa skritturer är underskattade upplever jag. Ordentlig skritt i gott tempo i två-tre timmar är utmärkt stärkande träning. Det är inte så flashigt och tar mycket tid, men är väldigt bra för hästen. Annars såklart klättring, halt i backe, kanske även ryggning i backe om den klarar det - som EZMK skriver.

Tömkörning är super och gärna med bommar om den klarar det utan att stressa upp sig, eller att ha den som handhäst, så den kan röra sig utan ryttare också.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 146
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp