Bygge av ligghall

Yrja

Trådstartare
Har ev fått möjliget att starta helt egen lösdrift närmre hemmet och funderar på hur billigt man kan ordna en ligghall - temporäreller permanent. Som det är nu måste man försöka lösa det rätt billigt med tanke på att det kommit så hastigt på, och sen kan man ev utveckla det hela nästa sommar.

Hur har ni byggt era ligghallar? Vad kostade det? Hur stort blev det? Några ideer? Golv behövs inte utan det är tre väggar och ett tak som krävs till en början.

Berätta! :)

Sv: Bygge av ligghall

hej jag har en annorlunda lösning, jag har kapellet och tillhörande regelverk från en lastbil . Det funkar suveränt:banana: , hästarna gillar det och det är stort(2,5*10), jag har slagit ner järnstolpar i marken som jag sen har svetsat fast kapellreglarna i. Det är luftigt men inte dragit och om man vill helt flyttbart.

glömde, jag fick detta gratis på en lastbilsskrot, kolla där, men du bör sätta det i lä om du kan.

Hos oss används lästallet uteslutande på sommaren av pållarna för att komma undan insekter, främst morgon och kväll. Därför ska det inte vara för öppet och ljust. Jag byggde ett på 4X15 m med en 3 meters öppning på ena långsidan och en 2 meters på ena kortsidan. Det har varit som mest 11 pållar där samtidigt utan problem.
Kostnaden var för ett par år sedan var c:a 18.000:- och då gjorde jag allt jobb själv.
Finns någon bild här:
Vinteralbum

Rolle
Islandshäster på Lösdrift

Tusen tusen tack! Vilken fantastisk ide. :)

Är det godkänt att göra så? Har ni haft ngn ute som har godkänt er lösdrift? Hur många hästar har ni?

Vilka härliga bilder! :) 18 000:- låter mkt. Inte eg men för mig, just nu. Men o andra sidan ska vår bara ha plats för kanske 5 hästar.

Våra använder förresten också bara ligghallen sommartid, under varma dagar.

Vilka härliga bilder!!

Rolle, hur har du gjort nertill? Någon typ av sockel? Går plankorna ända ner? Är de behandlade för att inte murkna av fukten underifrån?

Det står på 700 mm (djupa) plintar med lecablock som grund mellan plintarna. Ligger lite lågt på ena sidan men takutsprången har jag gjort lite längre för att få ut vattnet och marken lutar 1:20 från väggen. Har också linoljat ändarna på panel och stommen nedtill.
Ja, bilderna bevisar att vi har vinter här nere på Österlen också ;) Förra året låg snön från annandag jul till nästan hela april, torrt och rent hela vintern, till skillnad från årets...:mad:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

PS. Lästallet är godkänt för 12,6 Islandshästar DS.

Senast ändrad:

(*puttar upp lite då jag sitter lite i samma sits som TS*)

hur högt är ett sånt här lastbilskapell?

Liknande trådar

Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 647
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 033
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka