Bygge av trappa - tid?

bettysmatte

Trådstartare
Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2 meter. Är det någon som har en liten susning om hur snabbt en van snickare fixar en utomhustrappa? Tar det mer än en arbetsdag? Självklart lär jag ju få veta när offerten kommer, men jag är lite nyfiken i förväg... :)
 
En trappa kan vara otroligt varierande. Handlar det bara om två vagnsycken med steg och ett simpelt räcke eller en inklädd med div girningar och ett räcke med spjälor osv?
Ska det jutas? Då tar det mer tid.
 
En trappa kan vara otroligt varierande. Handlar det bara om två vagnsycken med steg och ett simpelt räcke eller en inklädd med div girningar och ett räcke med spjälor osv?
Enkel med steg. Som en bättre stege. Den kommer att mynna i en plattform ovanför ett fönster. Det ska vara någon typ av räcke, ja. Men bara som skydd för att trilla ner, inte för att vara tjusigt. Har man verkligen inklädda varianter som går längs med ett hus :confused: ? Tycker att det borde se väldigt klumpigt ut?
 
Enkel med steg. Som en bättre stege. Den kommer att mynna i en plattform ovanför ett fönster. Det ska vara någon typ av räcke, ja. Men bara som skydd för att trilla ner, inte för att vara tjusigt. Har man verkligen inklädda varianter som går längs med ett hus :confused: ? Tycker att det borde se väldigt klumpigt ut?
Det borde inte ta mer än några timmar. Förutsatt att virke och maskiner är förberett. Dvs att snickaren har verktygen med sig och virke finns på plats.
Dvs gjort på en fm.
 
Det borde inte ta mer än några timmar. Förutsatt att virke och maskiner är förberett. Dvs att snickaren har verktygen med sig och virke finns på plats.
Dvs gjort på en fm.
Jag har fått offert nu. Att bygga trappan plus att sätta i ett fönster (som ska användas som dörr) där trappan slutar beräknas ta 32 timmar, alltså 4 arbetsdagar... Jag ska kolla med fler.
 
Beror på hur mycket snickaren ska göra.
Finns det färdig måttsatt ritning på konstruktionen? Är marken förberedd där trappan ska stå och fasaden förberedd där förankring i väggen ska göras?
Eller ska hen s.a.s projektera konstruktionen som en del av uppdraget, ta höjd för att det inte är känt på förhand hur mycket som behöver göras av kringfix med t.ex. mark och vägg.
 
Beror på hur mycket snickaren ska göra.
Finns det färdig måttsatt ritning på konstruktionen? Är marken förberedd där trappan ska stå och fasaden förberedd där förankring i väggen ska göras?
Eller ska hen s.a.s projektera konstruktionen som en del av uppdraget, ta höjd för att det inte är känt på förhand hur mycket som behöver göras av kringfix med t.ex. mark och vägg.
Nej, inget är förberett.
 
Jag har fått offert nu. Att bygga trappan plus att sätta i ett fönster (som ska användas som dörr) där trappan slutar beräknas ta 32 timmar, alltså 4 arbetsdagar... Jag ska kolla med fler.
Spontant tycker jag inte det låter orimligt? Jag har förstått att allt alltid tar längre tid än man tror. Sambon är hantverkare och han gissar aldrig rätt på hur lång tid något tar, jag brukar dubbla det han säger, då hamnar vi lite närmare sanningen 🤭
 
Spontant tycker jag inte det låter orimligt? Jag har förstått att allt alltid tar längre tid än man tror. Sambon är hantverkare och han gissar aldrig rätt på hur lång tid något tar, jag brukar dubbla det han säger, då hamnar vi lite närmare sanningen 🤭

Tycker det låter helt rimligt, det tar mkt längre tid än man tror..
Det gör det säkert, men det känns ändå bäst att ta in ett par andra offerter också :) !
 
Jag har fått offert nu. Att bygga trappan plus att sätta i ett fönster (som ska användas som dörr) där trappan slutar beräknas ta 32 timmar, alltså 4 arbetsdagar... Jag ska kolla med fler.
Då är det en annan sak än det jag föreställde mig
Jag såg framför mig en enkel "logtrapp" med räcke.
Med dessa ytterligare detaljer är summan helt rimlig!
 
Då är det en annan sak än det jag föreställde mig
Jag såg framför mig en enkel "logtrapp" med räcke.
Med dessa ytterligare detaljer är summan helt rimlig!
Ja, det SKA vara en väldigt enkel trappa. Som slutar på en avsats vid ett öppningsbart fönster.
 
Nej, inget är förberett.
Då tänker jag att det kan gå åt mer tid än man tänker på för diverse utöver den direkta tiden med s.a.s. hammare och spik i handen. Och om det ska vara till fast pris en hyfsad del marginaler för ev. strul och okända faktorer.

En sak som jag hade prioriterat är att personen verkar kunna berätta för mig hur hen tänker att uppdraget ska utföras i stora drag innan hen börjar, när det är så öppet kring utformningen.
T.ex. om det ska användas gjutna/nedgrävda plintar eller om det ska grusas och ställa saker på sten/plattor, om räcket görs med smala ribbor eller breda brädor och hur brant lutning/hur många steg som trappan får. Så att man har hyfsad samsyn på vad resultatet av projektet ska bli. (Men så hade jag nog haft en egen uppfattning om hur jag velat ha de valen, i den mån det fungerar praktiskt med förutsättningarna)
 
Då är det en annan sak än det jag föreställde mig
Jag såg framför mig en enkel "logtrapp" med räcke.
Med dessa ytterligare detaljer är summan helt rimlig!
Det här är för mig en "enkel trappa", bara så att vi menar samma... :) Fast det här räcket är mer krusidulligt än vad jag hade tänkt mig.
Bild lånad från https://sofiabjork.se/sa-bygger-du-en-trappa-utomhus-i-tra/
Screenshot_20231005_123544_Chrome.jpg
 
Då tänker jag att det kan gå åt mer tid än man tänker på för diverse utöver den direkta tiden med s.a.s. hammare och spik i handen. Och om det ska vara till fast pris en hyfsad del marginaler för ev. strul och okända faktorer.

En sak som jag hade prioriterat är att personen verkar kunna berätta för mig hur hen tänker att uppdraget ska utföras i stora drag innan hen börjar, när det är så öppet kring utformningen.
T.ex. om det ska användas gjutna/nedgrävda plintar eller om det ska grusas och ställa saker på sten/plattor, om räcket görs med smala ribbor eller breda brädor och hur brantbra lutning/hur många steg som trappan får. Så att man har hyfsad samsyn på vad resultatet av projektet ska bli. (Men så hade jag nog haft en egen uppfattning om hur jag velat ha de valen, i den mån det fungerar praktiskt med förutsättningarna)
Bra tanke.
Jag ville ha ett enkelt "dasstak" över min jordkällare. Prel kostnad 25'. Firman beställde en stor limträbalk (a 12') och en konstruktion som ett stridsvagnshinder.
Plus ett tak helt utan fall. Vi hade många hetsiga diskussioner under bygget. Den enkla plankdörr jag beställt gjorde de till en bred port. Med ursäkten att jag skulle få enklare att passera med skottkärra! Den fick de vackert göra om. Precis som de fick göra lutning på taket så vatten och snö kunde rinna av.
Fakturan var på 75'.

Efter det går jag enbart på referenser från folk jag känner, inte allmänt renommé. Både för mina nerver och för hantverksskicklighet.
 
Bra tanke.
Jag ville ha ett enkelt "dasstak" över min jordkällare. Prel kostnad 25'. Firman beställde en stor limträbalk (a 12') och en konstruktion som ett stridsvagnshinder.
Plus ett tak helt utan fall. Vi hade många hetsiga diskussioner under bygget. Den enkla plankdörr jag beställt gjorde de till en bred port. Med ursäkten att jag skulle få enklare att passera med skottkärra! Den fick de vackert göra om. Precis som de fick göra lutning på taket så vatten och snö kunde rinna av.
Fakturan var på 75'.

Efter det går jag enbart på referenser från folk jag känner, inte allmänt renommé. Både för mina nerver och för hantverksskicklighet.
Jag tänkte främst på att förmågan att beskriva vad en tänkt göra skulle skilja ut en som klarar att göra egna konstruktionslösningar från en som "monterar enligt anvisningar" och bara följer mall.

Men det där var en annan dimension av saken...
 
En sak som jag hade prioriterat är att personen verkar kunna berätta för mig hur hen tänker att uppdraget ska utföras i stora drag innan hen börjar, när det är så öppet kring utformningen.
T.ex. om det ska användas gjutna/nedgrävda plintar eller om det ska grusas och ställa saker på sten/plattor, om räcket görs med smala ribbor eller breda brädor och hur brant lutning/hur många steg som trappan får. Så att man har hyfsad samsyn på vad resultatet av projektet ska bli. (Men så hade jag nog haft en egen uppfattning om hur jag velat ha de valen, i den mån det fungerar praktiskt med förutsättningarna)
Jag har nog faktiskt inte några detaljerade tankar kring projektet mer än att det ska vara en enkel trappa (se bild ovan) som går längs med huset upp till en liten "plattform". På gaveln ska det - istället för nuvarande lilla fönster - monteras ett större som också går att använda som dörr. Exakt hur trappan ska ställas på marken eller monteras på huset har jag inga tankar kring, för jag vet helt enkelt inte hur man bäst går tillväga. Sådant överlämnar jag till hantverkaren... :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp