Byt ut hela fei nu!

shlubberdubb

Trådstartare
Efter att ha läst artikeln i senaste Ridport om Tony Andre Hansens överklagan så är jag så förbannad på FEI så jag kokar. Det maktmissbruk de sysslar med där är vidrigt. Jag blir spyfärdig.

Hela FEI gruppen borde bytas ut med omedelbar verkan.

Skall vi behöva vara kemister nu för att kunna tävla?

Helt sinnessjukt!
a050.gif
h043.gif

Sv: Byt ut hela fei nu!

Jag har inte tidningen bredvid mig men skall försöka ur minnet.

Alltså, Tony André Hansen samt fyra andra ryttare åkte dit för doping under OS på det aktiva ämnet Capsaicin. (Det finns för övrigt i Liniment Blue från Biofarmab och var fram t.o.m. 2009-01-01 ej dopingklassat och godkänt av STC. Nu efter OS skandalen är det 96 timmars karens.)

Capsaicin finns inte på FEIs lista över dopingklassade medel. Fei bygger sina domar på en paragraf i stadgarna som säger att ett ämne som kan göra hästen känslig eller höja dess prestation klassas som doping även om ämnet inte finns med på den oficiella listan.

Det innebär att som ryttare måste man inte bara känna till listan utan man måste vara kemist och kunna alla verksamma ämnen i alla preparat man använder. En häst kan få i sig spårämnen av medel via tränsen. Det räcker. Alltså kan vi oavsiktligt dopa våra hästar med läderfett, om nu det innehåller något som kan anses vara prestationshöjande.

Och skall man hårddra det hela så är kraftfoder prestationshöjande. Hästar är gräsätare, vi ger kraftfoder för att de skall orka mer = höja prestationen.

Ovanpå detta så med den inställningen FEI har så har ju ingen ryttare en chans. Den laboratorie utrustning som användes vid OS var sådan att den känner av minsta lilla.

FEI har också dömt TAH till det dubbla i både avstängning och böter mot övriga ryttare av den enkla anledningen att de anser att han dragit ut på processen genom att han inte kan förklara hur hästen har fått i sig substansen. Vet man inte hur det har hänt kan man inte förklara, så enkelt är det. Det innebär inte att rutiner har brustit. På tävlingsplats finns det massor av människor, konkurrenter, avundsjuka. Vem som helst har kunnat dutta på ämnet på hästen, eller så har det funnits i något han använder utan att för den skull vara listat. Tänk på dopingskandalen inom travet för några år sedan när en sjuhelsikes massa hästar åkte dit för Tein. Visade sig att det kom via fodret (Krafft) där fabriken hade tillverkat kofoder i samma maskiner och brustit i rutinerna på rengöringen så spår av ämnet hamnade i hästfodret. Det kan vara så enkelt. Oavsett om han är skyldig eller ej så är det fel, tycker jag, ett döma honom till högre böter än de andra. Faktum är att samtliga har fått olika nivåer på sina domar. Olika perioder avstängning och olika bötessummor. Det minsta tror jag var $1500 och 1-2 månaders avstängning medans TAH fick $8000 och 8 månaders avstängning.

Doping ÄR fel. Det skall inte förekomma. Vad jag tycker är fel är att FEI flyttar målstolpen hela tiden med stöd av sina paragrafer bara för att labbutrustningen hittade ämnen de inte tänkt på tidigare. Hästar har troligtvis tävlat med detta i kroppen i många år, blivit dopingkollade och det har aldrig upptäckts. Liniment med Capsaicin har säkerligen funnits i stallarna, fullt synligt för FEI kontrollanter men ingen har reagerat och sagt "sorry, du får inte använda det" bara för att knappast FEI kontrollanterna har vetat själva att Capsaicin är dopingmedel, just för att det inte stått på den officiella listan.

Vi hade inte fått Liniment Blue satt på karens om det inte var för OS och en veterinär i Sverige som satte sig och läste innehållsförteckningen. Ett av sveriges mest använda liniment.

STC gjorde rätt som 'ndrade status på linimentet från 1 januari och inte omedelbart. FEI borde istället sagt "oh shit, det här ämnet bprde stå på officiella listan. Vi får lägga till det f.o.m. 1 januari." Revidera gärna om listan varje halvår och kolla alla nya preparat som är påväg ut på marknaden men för f*n, flytta inte målet mitt under tävling.

FEI förbjuder barrering mot hästar. Det FEI gjort skulle jag klassa som barrering mot ryttare.

Och vem f*n kan kräva att man skall vara kemist för att kunna tävla?

Nä, riv upp samtliga Capsaicindomar och byt ut HELA FEI.

Byta ut hela FEI?

Både ja och nej vill jag nog säga.

MEN... Det måste till en rejäl översyn på vad dom håller på med.
Dopning klassnig på preparat måste informeras om i god tid innan att det träder i kraft.
Det måste finnas ett rimligt gränsvärde på varje preparat som inte får överstigas. Som det är nu så räcker det att dom hittar en promille av ett preparat när det egentligen behövs en procent för att det öht ska ge någon mätbar effekt.

Är dom inte intresserade av att göra dessa förändringar i stort sett omgående så bör dom ersättas av mer normalt tänkande människor!

Ja, det är ju det. Det är ju helt galet att i efterhand komma och säga "det får man inte använda". Bättre är att säga "shit. Det borde funnits på listan. Vi sätter upp det inför nästa års tävlingar istället så får det gälla från 1 jan" Vill de kunna snabba på listningen så kan de ju ha halvårs revideringar av listan eller till och med kvartalsrevideringar. Men inte mitt i en jäkla tävling! Det är ju helt befängt och något förbannat amatörmässigt. Visar ju att FEI folket inte har mycket innanför pannbenet.

Jag hoppas att TAH har riktigt bra advokater bakom ryggen. Helst borde han samla ihop samtliga capsaicindömda ryttare från OS i en samlad överklagan mot FEI.

Måste även jag säga både ja och nej. Grundregeln ÄR ju faktiskt att det är förbjudet att ge hästar medel som påverkar prestation och/eller temperament. Från detta är sedan dopinglistorna deriverade mer som en handledning än som regler huggna i sten. Karenstiderna är ju faktiskt även de rekomendationer. Jag kan dock tycka att hanteringen Tony André Hansen har blivit ojuste behandlad, ffa med tanke på straffet i realtion till andras straff. Men jag tycker faktisk även att saker som djävulsklo, munkpeppar och dyl faller under doping reglementet just för att de tillförs för att modifiera hästens prestation.

Visst är det så att även örter kan höja prestationen. Man undrar om de stödjer sig på att hästar kan få i sig detta i vilt tillstånd.

Såg nu på tidningen ridsports hemsida att Capsaicin kan även finnas i medel mot trä-ätning.

http://tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=120718

Jag använder sjöbogårdens anti-bit och det finns ingen innehållsförteckning på den. Inte heller på deras biotin eller andra produkter. Inte på deras hemsida. De svarar inte på mail när man frågar efter det. Jag kan alltså oavsiktligt dopa min häst eftersom jag inte vet om någon av deras produkter innehåller Capsaicin.

Visst är det vansinne!
Ska man vara helt säker så kan man ju nästan inte använda nåt och hur lätt är det inte att sabotera för någon annan.
Alla kan ju inte ha en väktare utanför boxen dygnet runt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka