Byta anställningsform under föräldraledighet

Snubbelfot

Trådstartare
Är det okej för en arbetsgivare att säga upp en tillsvidareanställning och istället erbjuda timanställning under pågående föräldraledighet? Känns som om det bäddar för strul med Försäkringskassan, om det ens går att fortsätta få föräldrapenning för tjänsten. Man skall väl ha arbetat oavbrutet i 240 dagar (läs: för att behålla SGI:n), och det har man ju inte gjort om man redan är föräldraledig...?
 
Är det okej för en arbetsgivare att säga upp en tillsvidareanställning och istället erbjuda timanställning under pågående föräldraledighet? Känns som om det bäddar för strul med Försäkringskassan, om det ens går att fortsätta få föräldrapenning för tjänsten. Man skall väl ha arbetat oavbrutet i 240 dagar (läs: för att behålla SGI:n), och det har man ju inte gjort om man redan är föräldraledig...?
Nej, det är inte ok. Timanställd får ju bara lön för arbetade timmar. Så gå inte med på det. Undrar om det tom räknas som diskriminering.
 
Är det okej för en arbetsgivare att säga upp en tillsvidareanställning och istället erbjuda timanställning under pågående föräldraledighet? Känns som om det bäddar för strul med Försäkringskassan, om det ens går att fortsätta få föräldrapenning för tjänsten. Man skall väl ha arbetat oavbrutet i 240 dagar (läs: för att behålla SGI:n), och det har man ju inte gjort om man redan är föräldraledig...?
Nej på samma sätt att man inte kan bli uppsagd under föräldraledigt. Däremot kan det kicka in försa dagen man kommer tillbaka, såtillvida att uppsägningstiden både för förändringen eller uppsägningen drar igång första dagen. Uppsägningstiden gäller även vid förändrad anställning, kom ihåg det!
 
Är det okej för en arbetsgivare att säga upp en tillsvidareanställning och istället erbjuda timanställning under pågående föräldraledighet? Känns som om det bäddar för strul med Försäkringskassan, om det ens går att fortsätta få föräldrapenning för tjänsten. Man skall väl ha arbetat oavbrutet i 240 dagar (läs: för att behålla SGI:n), och det har man ju inte gjort om man redan är föräldraledig...?


En arbetsgivare får inte missgynna en arbetstagare under föräldraledigheten enligt lagen om föräldraledighet 16§.

I propositionen med nummer 2005/06:185 på sidan 122 ( alltså det som är förarbetet till lagen) står det:

"Med missgynnande avses en behandling som kan sägas medföra en skada eller nackdel för en enskild arbetssökande eller arbetstagare. Det som typiskt sett är förenat med faktisk förlust, obehag eller liknande är missgynnande. Att gå miste om en anställning eller befordran, att omplaceras, att komma efter andra arbetstagare i fråga om löne- eller andra anställningsvillkor, att särbehandlas på ett negativt sätt i fråga om arbetsledning och att en provanställning avbryts är några exempel."

Källa https://filedn.com/ljdBas5OJsrLJOq6KhtBYC4/forarbeten/prop/2005-06/prop-2005-06-185.pdf

Det här låter som ett fall där du blir missgynnad såvida det inte skett någon stor omorganisation så att typ alla anställda har blivit timanställda istället eller det har skett något liknande. Om du är med i facket så vänd dig till dem.
 
Ja, men uppsägningstiden börjar löpa först när föräldraledigheten avslutas. Jag förutsätter att det finns grund för uppsägningen (arbetsbrist o dyl, sist in, osv).
 
Är det okej för en arbetsgivare att säga upp en tillsvidareanställning och istället erbjuda timanställning under pågående föräldraledighet? Känns som om det bäddar för strul med Försäkringskassan, om det ens går att fortsätta få föräldrapenning för tjänsten. Man skall väl ha arbetat oavbrutet i 240 dagar (läs: för att behålla SGI:n), och det har man ju inte gjort om man redan är föräldraledig...?
Jag blev uppsagd under min föräldraledighet (hade nytt jobb redan och inga planer på att komma tillbaka få verksamheten lades ner) men precis som andra skrivit så började uppsägningen löpa när fl var slut. Du skyddar din sgi genom att ta ut fl när du inte jobbar, alt vara arbetssökande de timmarna. Sen vet du ju säkert det men sgi är skyddad hela barnets första år och. Jag timarbetade en del under min ledighet när barnet var över 1 och det var rätt mycket meck med att få rätt timmar till fk. Jag löste det genom att ansöka retroaktivt men det har inte alla möjlighet till såklart.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 319
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 650
Senast: Emine
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp