Bukefalos 28 år!

Byta arbetsgivare/söka jobb

Sockerbit

Trådstartare
Jag har jobbat hos samma arbetsgivare i 8 år, idag fick det vara nog. Jag lämnade kallsvettig in min uppsägning. Hela anställningstiden har varit ett rent helvete på alla tänkbara vis, dåligt personalklimat och en verksamhet som snarare har gått tillbaka i utveckligen de senare åren, dessutom diverse fiffel med anställningar och rättigheter. Det här kan vara mitt sämst, alternativ bästa beslut!

Jag har alltså nu kastat mig ut i det okända och det är delvis en enorm lättnad, men samtidigt vad gör man nu? Man är totalt ovan vid att söka jobb... I vintras läste jag upp och tentade av en motsvarande 3 års heltidsutbildning på universitetsnivå på drygt 2 månader men känner väl inte riktigt att det är den bransch jag vill syssla med. Men det är ju verkligen ett bevis på att jag är envis och effektiv (trots folk sa att jag ALDRIG skulle klara det och att det var omöjligt).

Tänkte skicka spontanansökningar till diverse företag där jag tror jag har något att bidra med, men är det verkligen någon som får jobb så, eller sköts allt idag via rekryteringsföretag osv? Hur fick ni era jobb, och hade ni "rätt" erfarenhet och kvalifikationer för tjänsten? Tips, råd och pepp snälla!
 
Eller vill du plugga. Tidsperioden att söka högskole-/universitetsutbildning är till 15 okt.

Min spontana tanke är att du gjorde helt rätt. Ditt mående är absolut viktigast!

*pepp*

//Squie - som är student idag o därför inte kan svara på dina andra frågor.
 
Det skadar absolut inte att kontakta relevanta företag personligen tycker jag, såvida de inte anger tydligt att de inte tar emot spontanansökningar förstås. Det har jag sett att en del gör.

Nu har jag i princip ingen erfarenhet av att söka jobb i Sverige, men efter att ha sökt jobb här i Skottland i ca 2 månader (och äntligen blivit erbjuden något bra!) så är min personliga slutsats att de där rekryteringsbolagen inte är fy skam trots allt. Jag hade inte det minsta lust att kontakta sådana i början utan tyckte att det här kunde jag väl klara av själv, och de är väl bara intresserade av att tjäna en hacka... Men sedan jag blivit uppringd av en rekryterare som fixade jobb åt mig inom en vecka, och en annan som genast hade stenkoll och massor av intressant att erbjuda, så har jag börjat se värdet i det.

Visst, de tjänar pengar på det och det är väldigt mycket "sälj" i det hela från deras sida (med andra ord: ta vad de säger med en nypa salt ibland) - men man får också inse att de faktiskt tjänar pengar på att ge dig ett jobb, på att fylla "sina" positioner med vettiga kandidater liksom. Alltså: tycker de bara att du är passande för en viss roll som de har hand om, så kan man lita på att de kommer att slåss för din skull. Mest i eget intresse, men ändå. Det blir ju win-win-win om det blir rätt alltså - för dig, rekryteraren och företaget.

Det här jobbet var jag i princip som klippt och skuren för, men jag hade aldrig hittat det om det inte vore för rekryteraren. Sedan om det är nödvändigt att gå genom rekryteringsbyråer låter jag vara osagt, men det kan väldigt sällan skada i alla fall. Tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp