Aliil

Trådstartare
Har ingen arning om var jag ska lägga denna tråd.:confused:

Hur som helst. Jag funderar på hur viktigt det e att ha en bil med dragkrok om man har häst?

Då jag till hösten kommer att ha två unghästar (1,5 och 2,5). Tanken e att dessa ska köras/ridas in till vinter/våren.

Jag har läst mycket om unghästens utbildning. Det ska tydligen vara bra att klättra med unghästen för hand. Jag har jätte bra klättermöjligheter, men måste köra dit. Så hur viktigt e det att klättra med unghästen? Och när ska man börja åka runt med den och rida på nya ställen?

Kan jag klara mig utan att byta bil ett/två år till?

Jag har möjlighet att byta bil nu men måste ändra lite på hur min ekonomi ser ut i dag.

Sv: Byta bil?

Viktigt och viktigt, du kan ju hyra en bil med krok om du ändå inte kommer att åka iväg så ofta? Miljöträning är ju bara bra för en häst, min egna uppfödning brukade jag åkta till olika ridhus med och släppa henne en stund när vi var själva så hon fick undersöka och busa runt lite. Ställde inga krav på henne annat än att hon skulle uppföra sig vid hantering när hon var ett år. Jag kunde lasta henne själv och åka iväg ensammen med henne redan då utan problem.

Tömkörningen började vi med redan när hon var ca 1.5 och året hon fyllde två kördes hon in. Inget arbete utan fortfarande bara krav på att hon skulle uppföra sig framför vagnen. Året hon fyllde tre reds hon in utan problem.

Hon har alltid varit väldigt lätt att transportera runt och gett ett intryck av att vara äldre än hon var som unghäst iom att hon är miljötränad och välhanterad. Avskyr ouppfostrade hästar! :crazy:

Det e just det att jag inte vet hur ofta jag kommer att åka iväg med hästarna. Jag vill ju att dom ska vara så lungna och coola som möjligt när jag kommer till nya ställen med dom. Så ja jag vet inte hur jag ska göra. Kan låna kollegans bil om det skulle behövas, men känns så dum om det bara e för att klättra med hästen eller någon liknade. Känns nästa som om man måste ha dragkrok om man har häst...

Jag skulle bli tokig om jag inte hade en bil med drag.. Eller inte hade egen trailer för den delen.
Jag tycker det är en trygghet ifall man står med en skadad häst som behöver åka till klinik. Inte alltid lätt att få tag på bil OCH trailer en sen fredagkväll och hästen står med kolik eller nåt annant trassel.
Sen beror det väl lite på hur man bor och vad man ska ha hästen till, jag bor en bit ifrån närmaste ridhus och min tränare bor 8mil bort. Ska jag hyra både bil och trailer varje gång jag ska iväg skulle det bli dyrt.

/LL

Jag har åkt flera tusen mil med häst genom åren och min erfarenhet är att det är mycket svårare och jobbigare att få tag på en dragbil när det behövs än att låna/hyra transport. Och dyrare. Visserligen kostar en dragbil i allmänhet lite mer att hålla och köra än en liten bil (visst var det en Polo du har nu?), men jag tycker det är klart värt det. En Golf II eller III får dra strax över 1300 kilo har jag för mig och är billig i drift. Visst, det är ingen dragbil man kanske sitter och åker långt med, men för vardagsutflykter och nödfall fungerar det utmärkt om man inte har en för tung transport.

Håller helt med dig, Pallas. En transport kan man i nästan alla fall hyra eller låna, men personligen hade jag inte lånat ut min dragbil. Inte bil ö h t. Vilket gör det till lämplig investering om man planerar att åka med hästen eller ställa den på ett sådant ställe där det kan tänkas behövas (långt ute på landet med få möjligheter att träna, etc)

Jag hade inte klarat mig utan min bil me dragkrok och jag vill helst inte låna dragbil av någon annan heller, känns bättre o slita på sina egna saker:laugh:, har en Passat TDI, och den funkar utmärkt som dragbil för min del:)

Hur är det med bilen du har nu, får den dra någon större vikt.
Själv har jag vid två tillfällen köpt bil utan dragkrok och låtit min man montera dit en. Vilket faktiskt inte är en speciellt dyr historia....på många nyare bilar är det dessutom förberett för montering och därför mkt enkelt.
/Jenny

Så gjorrde vi också!! och jag tror det kostade typ 2500 med omregistrering och så... Jag hade aldrig!!! klarat mig utan min bil... Eftersom jag inte har transport,ska förhoppningsvis köpa en snart för jag håller på att bli tokig av att hyra iaf jag hade blivit galen om jag var tvungen att ragga både bil och transport dom gångerna hästen blev sparkad så man såg in till benet, han blev sparkad så vi trodde en sena gick av m.m Bil med drag är en fördel!!

Skulle inte kunna tänka mig att ha häst utan att ha en dragbil.
Händer något vill jag kunna köra direkt!
Lånar ej heller ut min bil:devil:

Jag tillhör också en av dem som inte hyr/lånar ut min bil eller trailer. Jag betalar för ekipaget, då är det mitt punkt slut.
Jag ställer däremot upp och kör om det passar. Men jag skulle aldrig låta någon tuta iväg med mina grejer.

/LL

Dragkroken är inte främst viktig för träningens skull, men händer det något däremot. Visst kan man låna/hyra bilar, men blir min häst sjuk så vill jag kunna slänga på transporten och åka direkt.

Jag gör också som ett par ovan, lånar varken ut bil eller släp, för dyra leksaker. Dessutom skulle jag själv känna mig väldigt otrygg om jag inte hade egen utrustning, dels för att saker lätt går sönder och dels för att det är det sista jag har tid att fundera över om jag måste åka pronto. Det har varit ett par svängar ner till Ulltuna vilket har upptäckts sena kvällar eller någon gång mitt i natten, inte kul att börja ringa runt då.

Jag säger lite som LL ovan också, givetvis ställer man upp om det krisar men jag menar, det är en sista utväg.

Skönt att det inte bara är jag som inte vill låna ut, ibland känns det som om folk tycker att man är sniken. Men det kostar ju som sagt en bra slant att köpa in..

Men åter till TS

Jag hade satsat på en bil med drag, det är betydligt enklare för dej att låna bara trailer än både och.

/LL

Jag brukar försvara det med att jag tidigare har varit för snäll, vilket resulterade i att jag fick tillbaka mitt nya släp ostädat och otvättat (vilket var mitt krav eftersom jag alltid är noga att göra det själv efter att jag använt det) samt med två fula repor. Inte nog med det kunde man inte ens parkera skiten som det stod innan man tog det. Fruktansvärt respektlöst och otacksamt :( Tragiskt nog var tjejen taktlös nog att tycka att jag var taskig när hon gången efter fick ett skarpt nej ;)

Och som sagt åter till TS; håller med LL eller någon annan ovan som talade om att fästa dragkrok på en bil utan, men hur som helst tjänar du på att ha den där då den dagen kommer :)

Till er alla: Byta bil kommer jag göra. Men frågan e om jag ska vänta ett år till? Stadga min ekonomi lite till (+spara ihop lite till). Eller som jag ska dra in på vissa saker och byta bil idag?

Som det ser ut för mig kan jag gå till trännaren. Skulle jag behöva åka iväg akut kan jag låna kollegans bil/chefens systar köra in mig (bor 20min bilväg från hgb och djursjukhuset där).

Det e mera fina ridvägar jag saknar. Har flera att välja på men många går efter mindre landsvägar. Och sen har jag inga klättermöjligheter i gångavstånd.

Vet det låter virrit men mina egna tankar e inte så klara.

Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att behöva tigga omkring för att låna en bil med dragkrok. Jag känner att man har ett visst ansvar som djurägare, en av de sakerna är att kunna ta sina djur till veterinär om det behövs.

Jag har då hellre en äldre billigare bil med dragkrok än en ny med många finesser.

Jag lånar numera heller inte ut mitt släp + bil. Däremot så hjälper jag en enda att köra hennes häst.

Jag hade absolut bytt bil nu men till en lite billigare än vad du tänkt skaffa dig om 1-2 år sen hade jag bytt till den bil jag verkligen vill ha när ekonomin är rätt.

Det är inte kul att stå utan bil + transport när olyckan/sjukdom är framme då vill man bara lasta och åka!

Och människor är ofta inte så snälla som de vill framstå att vara kom ihåg det.
Även om dina vänner gärna skulle låna ut sin dragbil till dig, så vad är det som säger att de bilarna finns på rätt avstånd? De kankse befinner sig 100 mil ifrån dig på ngn resa när du akut behöver den.

Jag är inte heller sån som lånar ut mina grejer, finns bara 2 personer med deras hästar som jag skulle låna ut både bil och släp till vid behov om de skulle ha problem med sina egna grejer och jag vet även att de skulle göra detsamma mot mig.
Till andra så är det blankt nej, om det är en absolut nödsituation och det fungerar med mig så kan jag erbuda mig att köra häst + människa till klinik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 295
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 060
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka