Bukefalos 28 år!

Mindre kombi?

Det där kan inte stämma.
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om att VOC inte fungerar. Det VOC gör är att ringa 112 vid olycka och det kommer inte funka när 3g nätet släcks.
Då får vi skrota en jäkla massa bilar om de skulle ses som ett krav på bilar generellt :)

I call bullshit
Tror mer på Sveriges radio än ramndom person på internet. Om besiktning bryr sig eller inte beror på bil och årsmodell.
 
Det där kan inte stämma.
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om att VOC inte fungerar. Det VOC gör är att ringa 112 vid olycka och det kommer inte funka när 3g nätet släcks.
Då får vi skrota en jäkla massa bilar om de skulle ses som ett krav på bilar generellt :)

I call bullshit

Det här varit på nyheterna i veckan, och där menade Transportstyrelsen att reglerna säger att om bilen har ett säkerhetssystem så ska det fungera, och att det här behöver ändras innan ett visst datum för att just inte en jäkla massa bilar måste skrotas. Det har skrivits om det även tidigare i år och flera biltillverkare har uttalat sig. Menar du att Transportstyrelsen och alla andra trollar?

Sedan är jag inte oroad över att det inte kommer att hanteras, bilburna människor är en mycket stark grupp. Det skulle bli kaos om man skulle tappa bort detta. Men bullshit skulle jag inte kalla det förrän det är löst.
 
Tror folk missar den lilla detaljen att det är en EU-lagstiftning som kräver denna funktionen på bilar som är typgodkända efter 1 april 2018. Att äldre bilar kan ha samma funktion är skit samma eftersom de inte omfattas av EU-kravet pga sin ålder.

Eftersom det är en lagstiftning som ligger på EU-nivå är det inte så "bara" att hitta på egna lösningar till höger och vänster. Jag tror också att man kommer hitta en lösning som gör att folk slipper skrota sina bilar givetvis men ska man köpa en nyare bil idag är det väldigt matnyttig information att känna till.
 
Mitt ex hade två bilar. En stor mer fancy och en houndai i20. Bäst åkte den stora rottweilern i i20. Han fällde baksätet och hon hade gott om plats och lätt att få bra temperatur. De körde ofta långt och hunden föredrog helt klart den lilla bilen 😁
 
Mitt ex hade två bilar. En stor mer fancy och en houndai i20. Bäst åkte den stora rottweilern i i20. Han fällde baksätet och hon hade gott om plats och lätt att få bra temperatur. De körde ofta långt och hunden föredrog helt klart den lilla bilen 😁
Jag har funderat på att köpa mindre bil och göra så, och då kolla att det verkligen blir plant när man fäller. Men många mindre bilar verkar ha ganska högt till bakluckan, som v40, och då blir det svårt. Och många har en tröskel som ställer till det för större burar.
Och att specialbeställa galler och grindar kan nog bli dyrt. I min värld är ju i alla fall ett fast galler mellan mig och hunden ett absolut minimum som krocksäkerhet för mig. Vill helst också ha grindar för att kunna lämna hunden med öppen lucka sommartid.
 
Jag har funderat på att köpa mindre bil och göra så, och då kolla att det verkligen blir plant när man fäller. Men många mindre bilar verkar ha ganska högt till bakluckan, som v40, och då blir det svårt. Och många har en tröskel som ställer till det för större burar.
Och att specialbeställa galler och grindar kan nog bli dyrt. I min värld är ju i alla fall ett fast galler mellan mig och hunden ett absolut minimum som krocksäkerhet för mig. Vill helst också ha grindar för att kunna lämna hunden med öppen lucka sommartid.
Ja, jag blir lite förvånad över att så många tipsar om liten bil och att ha hunnden i baksätet. Både ur säkerhetssynpunkt och rent praktiskt, när man inte kan ha hunden i bur.
 
Jag har funderat på att köpa mindre bil och göra så, och då kolla att det verkligen blir plant när man fäller. Men många mindre bilar verkar ha ganska högt till bakluckan, som v40, och då blir det svårt. Och många har en tröskel som ställer till det för större burar.
Och att specialbeställa galler och grindar kan nog bli dyrt. I min värld är ju i alla fall ett fast galler mellan mig och hunden ett absolut minimum som krocksäkerhet för mig. Vill helst också ha grindar för att kunna lämna hunden med öppen lucka sommartid.
I den bilen blev det helt plant och han hade satt in grindar och galler.
Kanske inte superbilligt, men bilen i sig var ju så billig både att äga och köra att det ändå var mycket billigare att ta den än den stora bilen.
Men framför allt att hunden så tydligt föredrog den bilen.
 
Renault Clio sporttourer?
Hade en innan min nuvarande och den var förvånansvärt rymlig. Hundbur plus packning var inga problem. Golvet blev helt plant vid sätesfällning. Billig i drift, låg skatt och kamkedja isf kamrem.
 
Jag har en golf alltrack. Mycket nöjd med den. Har även haft en Kia Ceed som är i samma storlek men golfen är klart bättre på många sätt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 032
Senast: golit
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aiquen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Fordon Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske? Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp