Byta bransch?

Fragile

Trådstartare
För det första, jag är för gammal för ÄU men tror ändå jag kan få bäst svar här :)

Jag är utbildad elektriker men jobbar som installatör inom telekommunikation.
Jag vill inte jobba som ensam tjej längre med BARA killar, jag vill utvecklas mer och komma ifrån snickarbrallorna.

Frågan är ju vad man ska hitta på? Jag har redan lån hos CSN (ca 35.000) inte så sugen på att ta mer lån (kanske plugga distans samtidigt som jag jobbar?)
Jag vill ha ett jobb där jag får ha ansvar, kundkontakt men främst är det ju arbetskollegorna som spelar roll :) och det vet man ju aldrig hur det blir..
Jag vill även satsa på en bransch där det finns jobb såklart.

Har ni något tips?

Innan har jag jobbat inom städning, äldreomsorg, brevbärare och i ett stall. Inget av dessa jobb är något jag vill jobba med nu.

Kanske kan ha någon nytta av min "elkunskap"?

Sätta mig i skolbänken är såklart ett alternativ men Universitet är nog för svårt för mig. Men en seriös folkhögskola/YH-utbildning skulle funka!
 
Sv: Byta bransch?

Menar upplägget, inte så mycket fasta lektioner utan få föreläsningar och tentor.
Tentor (som jag uppfattat det som) ska skrivas utifrån olika källor med massa källhänvisningar och inte utefter hur man själv uppfattar saker?
 
Sv: Byta bransch?

Så som du beskriver det har flera av mina vänner beskrivit olika folkhögskolors upplägg.
Jag pluggade på universitet och vi hade i snitt 5-6 timmar lektioner om dagen och skrev aldrig tentor med källhänvisningar.

Så det är nog väldigt olika :)
 
Sv: Byta bransch?

Menar upplägget, inte så mycket fasta lektioner utan få föreläsningar och tentor.
Tentor (som jag uppfattat det som) ska skrivas utifrån olika källor med massa källhänvisningar och inte utefter hur man själv uppfattar saker?

Det beror helt på typ utbildning och lärosäte :)

VÄLDIGT generellt:
Teknisk utbildning: mycket fasta föreläsningar och lektioner, tentor bestående av räkneuppgifter och frågor som man själv ska fundera ut svaret på.
Samhällsorienterad (eller vad kallar man det?) utbildning: få fasta föreläsningar, mycket litteratur och tentor med frågor av essä-typ där man ska källhänvisa (OCH dra egna slutsatser utifrån dessa såklart).
 
Sv: Byta bransch?

Hur skriver man tentor utan källhänvisning? :confused: Då kan man ju bara skriva... vad som helst?

Eller var det salstentor ni skrev?
 
Sv: Byta bransch?

Salstentor.
Vi skrev med källhänsvisningar också men då var det ju artiklar vi skrev, eller projektarbeten, eller uppsatser. Men inte tentor.
 
Sv: Byta bransch?

är nog salstentor man menar. På hemtentor måste man ju ha (i alla fall på alla mina hemtentor) källhänvisning:)

Sen beror det ju på vad man läser, jag har läst två juridikkurser, när vi hade salstenta fick man ha med lagboken och då ska man ju hänvisa till den
 
Sv: Byta bransch?

Okej, jag utgår mest från min syster som läste till lärare på Universitet och sedan gått en YH utbildning där det var mer lektioner :)

Breaktown: Okej, då är det inte generellt för universitet alltså :) bra o veta
 
Sv: Byta bransch?

Jag har precis påbörjat en YH-utbildning och de flesta veckorna är det schemalagt dagligen 9-16, så för min del är det betydligt mer än vad jag hade på högskolan.
 
Sv: Byta bransch?

Böh. Puttar upp den här tråden lite.

Jag trivs inte på mitt jobb och vill ha en förändring helst igår.
Jag har sökt en utbildning till läkarsekreterare vilket jag hoppas otroligt mycket på att komma in!
Men jag vill även ha andra val, lön och ekonomi utbildningar jag hittat här kräver tyvärr Matematik B vilket jag inte har. Någon annan administrativ utbildning kanske ni kan tipsa om?

Gjorde ett test där jag passar som apotekare, ekonom, administratör mm mm. Skulle va kul och sitta i reception med och ha kondkontakt :)
Jobb som inte kräver någon utbildning?
 
Sv: Byta bransch?

Kan du inte läsa upp Matte B (eller vad det heter nu för tiden) på typ komvux då? Det breddar ju dina valmöjligheter något enormt!
 
Sv: Byta bransch?

Har ju försökt 3 gånger *pucko varning* men det kan jag ju såklart! Isåfall vill jag nog byta jobb också

--
Jag vet inte om jag kanske ska va mer tydlig med varför jag inte vill jobba kvar..
Jag jobbar i ett mansdominerat yrke, har jobbat i 2år. Min chef är bra men när det började en ny kille i vintras fick han högre lön än mig. Tog upp det och det skylldes på olika saker som bara blev jibberish. Sen började en kille till för 3 månader sen och han har också mer lön än mig.
Sen har jag upplevt kommentarer som "ja men det går inge bra för er eftersom ni har en kvinna anställd" jag ville ha ett omklädningsrum och mina kollegor tycker jag blir favoriserad för mitt är finare än deras (har tillgång till gym också vilket ja inte använder) och det går ut över mig. Sexistiska saker får ja höra varje vecka.
Nej jag orkar inte ta upp det. Då blir min arbetssituation värre, mår redan piss vissa dagar som det är.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp