Läsa vidare

Lumos_Nox

Trådstartare
Jag vill börja plugga. Punkt.
Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre.

Jag vet helt enkelt inte vad jag vill bli när jag blir stor, trots 30 plus.
Vill inte jobba inom vården eller lärare sen vet jag inte.
Jag har aldrig haft ett kontorsjobb och drar mig lite för de pga arbetstider och är rädd att jag inte kommer passa in. Har jobbat i kök och cafe, stall, som instruktör och nu inom turism. Har varit över femton år på mina nuvarande jobb. Trygghets narkoman, japp. Båda arbeten med väldigt varierande arbetstider och mycket kundkontakt.

Har tre års csn kvar, därför funderar jag på YH utbildningar och ha kvar ett års csn att använda till utvecklingskurser.

Vet inte hur många gånger jag kollat igenom YH utbildningssidorna och inte kommit fram till något. Jag vet ju inte ens vad många saker är! Känner mig urkorkad och omogen som googlar mig blå.
Vissa utbildningar verkar intressanta men då börjar tvivlen om att jag inte kommer få jobb, branschen är full, arbetsmarknaden svår osv. Sen, vem vill ens anställa någon nära fyrtio som inte har erfarenhet?

Gillar logik och ordning, är stresstålig och serviceminded. Pedagogisk och van vid människor. Kreativ och har lätt för att uttrycka mig i skrift.
Vill kommma bort ifrån HoR branschens dåliga lön och avtal.

Hjärnan säger Redovisningsekonom, Administration lön osv, Systemutvecklare men vet inget om branscherna direkt.

Känns som om det mest blev en massa drabbel. Men om någon läst/läser YH utbildning just nu, får ni gärna skriva lite om det och hur ni tänkte. Eller om någon arbetar inom branscherna.
 
Jag vill börja plugga. Punkt.
Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre.

Jag vet helt enkelt inte vad jag vill bli när jag blir stor, trots 30 plus.
Vill inte jobba inom vården eller lärare sen vet jag inte.
Jag har aldrig haft ett kontorsjobb och drar mig lite för de pga arbetstider och är rädd att jag inte kommer passa in. Har jobbat i kök och cafe, stall, som instruktör och nu inom turism. Har varit över femton år på mina nuvarande jobb. Trygghets narkoman, japp. Båda arbeten med väldigt varierande arbetstider och mycket kundkontakt.

Har tre års csn kvar, därför funderar jag på YH utbildningar och ha kvar ett års csn att använda till utvecklingskurser.

Vet inte hur många gånger jag kollat igenom YH utbildningssidorna och inte kommit fram till något. Jag vet ju inte ens vad många saker är! Känner mig urkorkad och omogen som googlar mig blå.
Vissa utbildningar verkar intressanta men då börjar tvivlen om att jag inte kommer få jobb, branschen är full, arbetsmarknaden svår osv. Sen, vem vill ens anställa någon nära fyrtio som inte har erfarenhet?

Gillar logik och ordning, är stresstålig och serviceminded. Pedagogisk och van vid människor. Kreativ och har lätt för att uttrycka mig i skrift.
Vill kommma bort ifrån HoR branschens dåliga lön och avtal.

Hjärnan säger Redovisningsekonom, Administration lön osv, Systemutvecklare men vet inget om branscherna direkt.

Känns som om det mest blev en massa drabbel. Men om någon läst/läser YH utbildning just nu, får ni gärna skriva lite om det och hur ni tänkte. Eller om någon arbetar inom branscherna.
Jag pluggar YH, Systemutvecklare/programmerare, har pluggat tre olika utbildningar på två skolor (pluggat 200-300% :laugh: :nailbiting:). Marknaden är tuff för nya just nu, första jobbet är svårt att få. Ena av skolorna har varit ett stort skämt i kvalitén dessutom, så förstår att folk har svårt att få jobb efter utbildning.
 
Jag pluggar YH, Systemutvecklare/programmerare, har pluggat tre olika utbildningar på två skolor (pluggat 200-300% :laugh: :nailbiting:). Marknaden är tuff för nya just nu, första jobbet är svårt att få. Ena av skolorna har varit ett stort skämt i kvalitén dessutom, så förstår att folk har svårt att få jobb efter utbildning.
Oj, det lät tufft! 😱Bra jobbat.
En bekant hoppade av utbildningen för skolan var helt värdelös så det verkar svårt att hitta rätt. Vilken skola tycker du håller måttet bäst? (Om man går nämna de?)
Då låter det kanske för tufft för en utan förkunskaper att ta sig in.
Tack för sitt svar.
 
Just inom systemutveckling/programmering så översvämmas marknaden av folk med YH-utbildning som ska konkurrera med högskoleingenjörer och civilingenjörer som hellre jobbar som utvecklare än i klassiska ingenjörsyrken. Det kombinerat med en lite trögare arbetsmarknad gör det stentufft för folk som är nyexade från en YH-utbildning i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av YH-utbildningar mer än att jag sett att det finns en hel del inom säkerhet och liknande. Beredskaps- och säkerhetssamordnare, informationssäkerhet, cybersäkerhet osv.

Det finns i alla fall en hel del jobb inom de branscherna, både i offentlig som privat sektor och lönerna är absolut OK! Tror nog att dina personliga egenskaper skulle passa bra :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 256
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 500
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 025
Senast: Brie
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 265
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp