byta efternamn

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu ser det ut som jag har råd att betala för mitt efternamnsbyte. (finns några gamla trådar om det, med olika tankespår) Det kommer bli ett gammalt släktnamn.
Men nu läste jag texten på skatteverket lite noggrannare och det står också att man ska bevisa att man är släkt med personen som har namnet.
1771598593157.webp

Räcker det att man skriver att det är "farmors fars efternamn" (om det är det namnet man vill ha), eller måste man bifoga någon form av bevis att personen är min farmor? Jag menar, folkbokföringen borde väl kunna se vem som är min farmors far och på så sätt att vi är släkt? Eller krävs det mer än så?
Vad jobbigt det blev...

Hoppas på svar här, för skatteverket är inte direkt snabbast med att svara.

Nu ser det ut som jag har råd att betala för mitt efternamnsbyte. (finns några gamla trådar om det, med olika tankespår) Det kommer bli ett gammalt släktnamn.
Men nu läste jag texten på skatteverket lite noggrannare och det står också att man ska bevisa att man är släkt med personen som har namnet.
Visa bifogad fil 181518
Räcker det att man skriver att det är "farmors fars efternamn" (om det är det namnet man vill ha), eller måste man bifoga någon form av bevis att personen är min farmor? Jag menar, folkbokföringen borde väl kunna se vem som är min farmors far och på så sätt att vi är släkt? Eller krävs det mer än så?
Vad jobbigt det blev...

Hoppas på svar här, för skatteverket är inte direkt snabbast med att svara.
En ng tjej i bekantskatskretsen vill byta. Men det går tydligen inte eftersom det är mormors mor. Ett släktled för långt.

När jag själv bytte för 35 år sen kunde man bara gå två led bak, jag kunde ta mormors namn som ogift men inte mormors mor.

Jag skrev på blanketten varifrån jag fick namnet och sen tog det ett par veckor innan det var klart. Behövde inte bevisa släktskapet.

En ng tjej i bekantskatskretsen vill byta. Men det går tydligen inte eftersom det är mormors mor. Ett släktled för långt.
Det var märkligt, det är inte så jag tolkar den här texten:
1771601086780.webp

När jag själv bytte för 35 år sen kunde man bara gå två led bak, jag kunde ta mormors namn som ogift men inte mormors mor.

Jag skrev på blanketten varifrån jag fick namnet och sen tog det ett par veckor innan det var klart. Behövde inte bevisa släktskapet.
Jag skrev farmors mor bara som ett exempel. Men, jag tolkar ändå texten jag kopierade in till tanten ovan som att det borde gå att använda även äldre namn. Eller läser jag det fel? Har de krånglat till myndighetssvenskan?

Det var märkligt, det är inte så jag tolkar den här texten:
Visa bifogad fil 181520

Jag skrev farmors mor bara som ett exempel. Men, jag tolkar ändå texten jag kopierade in till tanten ovan som att det borde gå att använda även äldre namn. Eller läser jag det fel? Har de krånglat till myndighetssvenskan?
Jag läser att man får gå fyra led bak, jämfört med två som det var när jag bytte.

Texten ”under vissa förutsättningar” syftar på att man ibland kan bli tvungen att fråga de som bär namnet man vill ha om lov för att få byta till det.

Nu har jag tagit mig vidare till blanketten som ska fyllas i. Och där fanns aningen mer information. Som inte gör mig ett dugg klokare.
1771601537213.webp

Och googlande gör mig ännu mer förvirrad.
Landsarkiv verkar finnas några stycken, men man hamnar först på riksarkivet när man googlar. Och där verkar finnas en möjlighet att få utdrag från födelse- och dopbok. Men vem är det jag ska be om utdrag för? Vilka uppgifter är det man får ut? Är det för mig själv jag ska be om ett utdrag, för att det kommer visa vilka som är mina släktingar i rakt nedstigande led? Måste jag be om ett utdrag för varje släktled bakåt?

Texten ”under vissa förutsättningar” syftar på att man ibland kan bli tvungen att fråga de som bär namnet man vill ha om lov för att få byta till det.
Vet du något mer om dessa "vissa förutsättningar"? Eller vet någon annan mer?

Det är i runda slängar 150 personer som bär namnet jag vill ta, enligt skatteverkets sökfunktion för detta. Jag har ingen aning om ifall alla är släkt med mig. Det är inget direkt konstigt efternamn och det finns även andra varianter och stavningar, så jag tror nog att det finns i flera olika familjer/släkter.
Det vore ju skitdumt att först betala 1800 kr bara för att få ansöka om namnbytet och sen få avslag. Det är jag för fattig för...

Det ska ha burits i minst två generationer. Alltså måste farmors fars förälder eller farmors fars barn också ha burit namnet. Och sen kan en gå 4 generationer tillbaka och välja namn.

Nu har jag tagit mig vidare till blanketten som ska fyllas i. Och där fanns aningen mer information. Som inte gör mig ett dugg klokare.
Visa bifogad fil 181521

Landsarkiv verkar finnas några stycken, men man hamnar först på riksarkivet när man googlar. Och där verkar finnas en möjlighet att få utdrag från födelse- och dopbok. Men vem är det jag ska be om utdrag för? Vilka uppgifter är det man får ut? Är det för mig själv jag ska be om ett utdrag, för att det kommer visa vilka som är mina släktingar i rakt nedstigande led? Måste jag be om ett utdrag för varje släktled bakåt?

Det är i runda slängar 150 personer som bär namnet jag vill ta, enligt skatteverkets sökfunktion för detta. Jag har ingen aning om ifall alla är släkt med mig. Det är inget direkt konstigt efternamn och det finns även andra varianter och stavningar, så jag tror nog att det finns i flera olika familjer/släkter.
Det vore ju skitdumt att först betala 1800 kr bara för att få ansöka om namnbytet och sen få avslag. Det är jag för fattig för...
Läste att om det är mindre än 2000 personer som heter det räknas det som sällsynt, kan det krävas samtycke. Jag tycker det lät galet, hur ska man kunna fråga så många?

Det ska ha burits i minst två generationer. Alltså måste farmors fars förälder eller farmors fars barn också ha burit namnet. Och sen kan en gå 4 generationer tillbaka och välja namn.
ja alltså de förutsättningarna är uppfyllda. Med råge.
Läste att om det är mindre än 2000 personer som heter det räknas det som sällsynt, kan det krävas samtycke. Jag tycker det lät galet, hur ska man kunna fråga så många?
Jag uppfattar det snarare som att man kan välja att ta ett "vanligt" efternamn utan att behöva be om lov. Vill jag byta till Johansson kan jag göra det utan krångel.
Vill du välja ett namn som inte tillhör de vanligaste namnen så behöver du nog ha någon form av anknytning till det, typ släktskap. Eller få tillstånd av någon/några av familjerna som bär namnet. Förmodligen beroende på hur många som har namnet.

Namnet jag tänker mig är ett namn som funnits i släkten och är av sådan karaktär att kraven Luff skrev är uppfyllda. De senaste personerna som burit namnet i min gren av släkten är döda, så det finns ingen i min gren som kan godkänna eller "inte godkänna" att jag byter till detta efternamnet. (i min släktgren var den sista bäraren av namnet ett syskon till en av mina föräldrar och detta syskon fick inga egna barn som kunde bära namnet vidare - eller ha någon åsikt om huruvida jag får använda efternamnet eller inte.)
Så jag bara undrar om det kan finnas något skäl som skulle kunna göra att jag inte får ta det aktuella efternamnet. Och vilka skäl det i så fall skulle kunna vara? För att förutse eventuella krångel redan innan ansökan skickas in.

Visa bifogad fil 181521

Jag tror att du ska kika här efter vad du ska beställa: https://bestall.riksarkivet.se/sv/folkbokforing

Jag tänker att det också kan gå bra att ringa riksarkivet och fråga. Du är nog inte den första som har funderingar kring detta :) !

Jag tror att du ska kika här efter vad du ska beställa: https://bestall.riksarkivet.se/sv/folkbokforing

Jag tänker att det också kan gå bra att ringa riksarkivet och fråga. Du är nog inte den första som har funderingar kring detta :) !
Jag har redan lusläst där och jag vet liksom inte om det är för mig själv, för sista personen som bar namnet (i rakt nedstigande led, före mig) eller ett intyg för varje led? Det är möjligt att du, som släktforskar (om jag inte minns fel?), vet hur utdragen ser ut. Men jag har ingen aning, så det är inte självklart för mig.
Ibland kan information vara supertydlig för de som är invigda i systemet, samtidigt som det är obegripligt för utomstående.

Jag har redan lusläst där och jag vet liksom inte om det är för mig själv, för sista personen som bar namnet (i rakt nedstigande led, före mig) eller ett intyg för varje led? Det är möjligt att du, som släktforskar (om jag inte minns fel?), vet hur utdragen ser ut. Men jag har ingen aning, så det är inte självklart för mig.
Ibland kan information vara supertydlig för de som är invigda i systemet, samtidigt som det är obegripligt för utomstående.
Om det är en utdrag ur födelsebok så står det barnets namn, föräldrarnas namn, datum, plats för födelsen, dopvittnen, osv. Du får alltså inte med mer än bara just det barnet som föds och barnets föräldrar.

Jag rekommenderar verkligen att du ringer och frågar. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Ett av valen är ju just namnändring, så de kan med största sannolikhet lotsa dig rätt :) !

Här är ett exempel på hur en födelsebok från en
Screenshot (777).webp
församling i Malmö år 1912 ser ut (enklare att visa än att förklara :) ):

Senast ändrad:
Jag rekommenderar verkligen att du ringer och frågar. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Ett av valen är ju just namnändring, så de kan med största sannolikhet lotsa dig rätt :) !
Det förutsätter oftast att man har möjlighet att ringa på dagtid, vilket jag sällan har.
Och jag tänkte att det kanske finns någon här som ändå sitter på svaret. I så fall behöver jag inte ringa.
Min första frågeställning var ju faktiskt:
Och Görel skrev att hon bara behövt ange att det gällde hennes mormor.

Jag vill ju gärna göra detta så enkelt som möjligt. Och, som jag också inledde med - skatteverket kan säkert också svara på frågan, men det är långa svarstider därifrån.

Det förutsätter oftast att man har möjlighet att ringa på dagtid, vilket jag sällan har.
Och jag tänkte att det kanske finns någon här som ändå sitter på svaret. I så fall behöver jag inte ringa.
Min första frågeställning var ju faktiskt:

Och Görel skrev att hon bara behövt ange att det gällde hennes mormor.

Jag vill ju gärna göra detta så enkelt som möjligt. Och, som jag också inledde med - skatteverket kan säkert också svara på frågan, men det är långa svarstider därifrån.
Om inget annat funkar så går det att mejla: riksarkivet@riksarkivet.se

Så jag bara undrar om det kan finnas något skäl som skulle kunna göra att jag inte får ta det aktuella efternamnet. Och vilka skäl det i så fall skulle kunna vara? För att förutse eventuella krångel redan innan ansökan skickas in.
Jag tänker att det kan finnas folk som heter det utanför din släkt som kan motsätta sig det. Men är det så galet att man betalar 1800 kr även om man får avslag?

Jag tänker att det kan finnas folk som heter det utanför din släkt som kan motsätta sig det. Men är det så galet att man betalar 1800 kr även om man får avslag?
Ja alltså, frågan är ju hur långt utanför min egen gren av släkten man tar hänsyn till?
Jag vet att det har funnits många syskon i flera av leden där namnet förekommit, så tekniskt sett kan jag ha en uppsjö av sysslingar/tremänningar eller ännu fler led bortåt, som jag inte har någon aning om ifall de bär namnet eller ej.
Man HAR ju rätt att byta till namn som funnits i rakt nedstigande släktled. Frågan är ju, som sagt, vem som har rätt att opponera sig? 🤔 Och om det är något jag behöver oroa mig för.

Som jag uppfattar saken så är det en ansökningsavgift, som man betalar oavsett utgången.
Då är det ju antagligen enklare om man hittar ett eget namn, som garanterat inte väcker anstöt på något sätt. Men jag har liksom inte lyckats med det utan fallit tillbaka på att det är enklast med släktnamnet. Fast just nu har jag fastnat i den jobbiga tanken att det finns en massa krokben som kan fällas...

Lånar tråden lite. Jag har haft funderingar på att byta efternamn. Antingen till mormors som ogift eller morfars första efternamn. Hans efternamn är taget men det som han hette innan, skulle jag i så fall kunna byta till det?

Är det ett släktnamn så behövs inga godkännande från andra som heter samma efternamn.

Har en som gjorde detta för 6 år sedan, hen tog helt sonika bara kopior på riksarkivets "bilder" över att personerna hetat detta i minst 2 generationer. Och en "stamtavla" så det gick att härleda neråt till personen så hen kunde ta det namnet.

Om det är så nyligen som förälders syskon så skriv skriv bara (om det var tex farfar) så skriver du farfar samt farfars far hette detta. När det är så "nyligen" tror jag inte ens du behöver skicka med kopior iom att from 1940 (?) ish ligger allt i datorn redan.

Trådkap,
Måste det alltså vara namn som funnits i den egna släkten, jag kan inte byta till min mans släktnamn, som hans mamma hette som ogift?

Liknande trådar

• dubbla efternamn?
  • Lägga till efternamn
  • Att lämna i smyg
  • Namnändring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat