Bukefalos 28 år!

byta eller stå kvar

vinkelina

Trådstartare
Har ju varit visst strul vid stället jag står på och har funderat på att flytta. Sökt men tyvärr finns det rätt dåligt med utbud, har nu hittat ett som kan vara av intresse. men vet ej om jag skall flytta eller inte så vill ha tips

Stall 1 (nuvarande)

Helpension för 455€ i månaden. Då ingår
in och utsläpp
Mockning
Fodring
Hö/silalage
ca 9timmar i hage
ridplan (dåligt underhållen, snarare sjöbotten för tillfället)
Manege
15 km en väg

Nackdel. Har omvandlats till ridskola så magen är bokad 17-20 mån-fred plus 11-14 lördag. Fre-sön kommer även inbokade tränare från andra ställen. Jag som är i skolan 8-16 kan ej rida förens efter 20 på kvällen. Hinner ej på morgonen.

Stall två:
Kallhyra 100-150€ hö och spån köps in själv (ingen aning på kostnader)
Man måste göra allt själv, alt betala för morgonfodring och utsläpp, hinner dock göra det själv på vardagar då jag har max 3 km till stallet. Även lunchfodra hinner jag de flesta dagar, är 2 km från skolan och vi har långa matpauser
Rätt minimala hagar här oxå tyvärr.
Inget ridhus men stor ridplan
Travbana som man får använda att får använda att rida på
terrängen nästan obefintlig, men kan kanske uppvägas av travbanan?
3 km enkelväg (har dock tittat på en bostad 1 km ifrån)

Hur skulle ni resonera? Kommer ju att ta upp en massa tid på stall två, men på stall ett så hinner jag knappt rida alls nu
 
Sv: byta eller stå kvar

Hej!

Jag kan bara svara för mig själv. För mig hade ridvägar/ridterräng varit betydligt viktigare än ridbana/ridhus. Om travbanan är riktigt lång kanske, kanske det skulle fungera, men är det en vanlig 1-2 km lång kommer det bli gruvligt tråkigt i längden att bara rida runt runt.. Men det hela beror väl också på hur mycket ridvägar det finns på andra stallet?

/Lavinia, som hade letat vidare. Jag har lärt mig den hårda vägen att man inte ska ta första bästa, för det är oftast inte det bästa...
 
Sv: byta eller stå kvar

Jag hade inte bytt . Rida ut kommer du ju inte hinna innan mörkret i vilket fall dessa månader .
 
Sv: byta eller stå kvar

Va innebär nästan obefintlig terräng? Finns det 2-3 ridslingor man kan ta eller är det omöjligt att rida ut?

Hur ofta tränar du i ridhus/ridbana?
 
Sv: byta eller stå kvar

tja, är mitt i bebyggelse. Skulle kunna tänka mig att köra henne där (snarare egen nojja, känner mig tryggare med att köra en häst i terrängen än att rida ut). Har hittills tränat till 90% i ridhus/ridplan
 
Sv: byta eller stå kvar

Jag hade nog flyttat då eftersom annars kommer väl träningen helt utebli under tiden som ridskolan är i ditt stall? Och va jag kommer ihåg behöver väl din häst ridas regelbundet?

Finns det inga andra alternativ?
 
Sv: byta eller stå kvar

Jag hade hellre stått kvar och försökt hitta något bättre alternativ.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 855
Senast: Lona
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 109
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: Liten
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp