Byta försäkringsbolag?

Kissing Spine

Trådstartare
Jag funderar så smått från att byta till Folksam då jag vinner presentkort från dom när jag tävlar. Visst går det att sälja men om man kan utnyttja dom själv är det ju bara bra. Har If nu och betalar typ 2300 kr/år.

Vilka för och nackdelar ser ni med att byta?

Sv: Byta försäkringsbolag?

Om du har använt försäkringen kan du åka på reservationer. Sen har bolagen oftast undantag för vissa sjukdomar om hunden inte varit försäkrad i bolaget före 4 månaders ålder.

Sen har ju både IF och Folksam försäkringstrappor som gör att försäkringen blir dyrare - men ersättningen mindre ju äldre hunden blir. Jag gillar inte den idén, så jag har helt valt bort dem vad gäller djuren.

Senast ändrad:

Som jag räknade ut lite nu skulle jag tjäna nästan 1500 på att ha henne i folksam :crazy:. Antar att det bästa är att ringa och fråga. Det jag gillar med If (om jag förstår det rätt) är att man bara behöver betala självrisken på 2500 och inget mer upp till 50 000. Dock får man 10 % rabatt på kastrerade tikar på Folksam. Sen är det ju alltid så att det är när något händer som man märker skillnaden.

Hon har iaf inte utnyttjat försäkringen innan.

Skadar ju inte att ringa och höra vad de säger. Det man ska tänka på är att man oftast har karens på nya försäkringen (upp till 30 dagar i vissa bolag).

Som jag räknade ut lite nu skulle jag tjäna nästan 1500 på att ha henne i folksam :crazy:. Antar att det bästa är att ringa och fråga. Det jag gillar med If (om jag förstår det rätt) är att man bara behöver betala självrisken på 2500 och inget mer upp till 50 000. Dock får man 10 % rabatt på kastrerade tikar på Folksam. Sen är det ju alltid så att det är när något händer som man märker skillnaden.

Hon har iaf inte utnyttjat försäkringen innan.

Går att få rabatt på If också på kastrerad tik.
Och ja har du valt fast självrisk på 2,500, så betalar du inga % utöver 2,500
Stor hund som du tydligen har (eftersom den är den enda av If försäkringar som har 50-tusen innehåller ju väldigt mycket annat.
En del av det har inte Folksam att erbjuda. ( nu vet jag inte om du känner att du har behov av allt som ingår i Storhund)

Nu vet jag iofs inte om jag har storhund, men jag jämförde dom priserna och sådär.

Rabatten gäller bara om tiken är kastrerad innan man försäkrar.

En nackdel är att nya försäkringsbolaget kan hävda att en skada/sjukdom redan fanns innan hunden blev försäkrad hos dem och då tjorva med att betala ut ersättningar...

Jag hade sålt presentkortet. Kan radda upp ett antal pers som fått problem med försäkringen efter att ha bytt bolag, det gamla menar att sjukdomen/skadan/defekten är ny medan det nya bolaget hävdar att hunden var drabbad innan bytet.
Det hjälper inte ens med en veterinärbesiktning vid bytet.
Dessutom har de flesta bolag en karenstid där försäkringen inte gäller utom vid ren olycka. Även något som verkar akut som tex en pyo kan ju legat och "pyrt" ett tag = ingen ersättning.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Puffindog
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 293
Senast: Masse
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 389
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka