byta häst?

westernhorsemanship

Trådstartare
Hej, vill veta lite tankar från er som bytit häst med någon, hur gick det till, vad skrevs in i kontraktet? mm berätta gärna hur det gick.

Jag har en ungponny, född 09 väldigt nätt och liten på 139.. hon är welsh/arab. duktig på att hoppa, bra stam, elitstammad. Köpte henne förra året i september så har snart haft henne i ett år. Har ridit in henne själv, och ridit in ett tio tal hästar. Hon är riden i alla gångarter och är en väldigt mysig ponny. Jag har försökt sälja henne nu länge då hon är så liten för mig och växer typ inte.. men har sänkt priset mer och mer och jag vill inte sälja henne för ett skitpris. det är bara oseriösa 13 åringar som svarar och vill ha henne på foder. Det är inte aktuellt....! :confused:

Nu till frågan. En seriös vuxen männiksa vill byta sin häst med mig. Vore det dumt att byta henne mot ett dräktigt sto född 07, ej inriden pga dräktighet, 154 cm hög sv ridponny. Ser jättefin ut på bilderna, duktig på att hoppa. Ska föla i juli. Jag har eget stall hemma med fina hagar och boxar och lösdrift. Har inga problem med tid eller ekonomi. Har 2 halvblod sen tidigare. Ej skadad och har en trevlig stam. Dräktig med en fin hingst. Fölet ingår i bytet.

Tips ideer, ? :) måste bestämma miig snart..
 
Sv: byta häst?

Om det är dumt eller inte vet bara du.

Låt säga att du skulle köpa en ny häst istället för din nuvarande, och du såg denna hästen på annons (dvs den du eventuellt ska byta din häst mot). Hade du då fattat intresse för denna hästen? Hade den hästen varit intressant om det handlade om ett köp istället för ett byte?

En häst ska man ju förhoppningsvis ha i många år och jag tycker man ska resonera därefter oavsett om det handlar om köp eller byte. Risken finns ju att man drabbas lite av det här "rea-syndromet", dvs folk handlar saker på rea som de egentligen inte gillar så mycket och som de aldrig skulle köpa till ordinarie pris, bara för att det är billigt, "tröjan kostar ju ändå bara 50 kr så jag kan lika gärna köpa den även om jag egentligen inte gillar den så mycket". Eftersom hästar inte är materiella ting är det ju än mer viktigt att tänka sig för innan man genomför ett byte eller köp. Du ska ju byta din häst mot den nya för att du gillar den nya, inte för att "jag blir av med min gamla häst och får en ny helt gratis, vad bra!" Om du byter av fel anledning är ju risken att du står där igen med en häst du vill sälja (eller två i detta fallet eftersom den är dräktig) och så börjar hela karusellen om igen.

Men om DU tycker att den andra hästen känns rätt, om det är rätt typ av häst för dig osv så ser jag ingen anledning att inte byta.
 
Sv: byta häst?

jag har en gång bytt häst ,bytte med min bästa kompis och vi är fortfarande vänner 20 år senare:DBytte rakt av ,de var försäkrade för samma summa båda två , halvblodsston lika gamla och jämförbara stammar,hennes var för liten till henne och min för krävande för mig då jag hade småbarn. Vi skrev inget kontrakt utan förde bara över försäkringar och gjorde ägarbyte,på den tiden var det inte några pass eller dataregister. Den jag bytte bort skadade sig tyvärr och fick tas bort och även den jag fick skadade sig i hagen men blev bra och såldes senare pga jag flyttade utomlands ,till en annan kompis som har haft henne sen dess. . Vi var helt överens om att bytt var bytt ,inga veterinärbesiktningar gjordes. Idag hade jag nog inte låtit bli kontrakt.
 
Sv: byta häst?

Okej, låter lite läskigt att byta sådär rakt av utan kontrakt men det var ju ett tag sen. Vad bör man ha med i ett sånt kontrakt egentligen?
 
Sv: byta häst?

Jag har bytt en gång. Vi gjorde köpeavtal för resp häst. Båda kostade 1000 på pappret. Så vi köpte häst för 1000 kr av varandra = +/- i pengar och man hade ett riktigt köpeavtal.
 
Sv: byta häst?

Jag har bytt en gång. Vi gjorde köpeavtal för resp häst. Båda kostade 1000 på pappret. Så vi köpte häst för 1000 kr av varandra = +/- i pengar och man hade ett riktigt köpeavtal.

jag gjorde samma sak, vi kom överens om hur mycket hästarna kostade och skrev ett vanligt köpeavtal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 488
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp