byta klubb - vad ska jag "kräva"?

frittan

Trådstartare
Jag ska byta klubb nu till 2009 då min nuvarande klubb inte är tävlingsinriktad över huvud taget och vill bara ha ha ha reklam, men man får inget tillbaka!

Undrar nu vad jag kan "kräva" av min nya klubb?
Och vad ni andra hade som kriterier i valet av klubb?
Betald licens, träningsmöjligheter, betalda hemmatävlingar, osv osv osv.

GE MIG TIPS!

Sv: byta klubb - vad ska jag "kräva"?

Jag kan bara svara från andra hållet, som representant från tävlingskommitté.

Våra ryttare får inte sin licens betald, inga betalda avgifter på hemmatävlingar eller gratis utrustning. Däremot får de lagträningar, trevliga kvällar tillsammans som vi arrangerar och en gång i veckan finns det mölighet att rida för en tränare utifrån. Med tanke på att vi är en liten ridskola är det en ganska stor förlust, men något styrelsen anser vara värt för att behålla tävlingsryttarna. Tror egentligen det var något mer jag skulle skriva, men det minns jag inte längre...

Jag kan bara svara från andra hållet, som representant från tävlingskommitté.

Våra ryttare får inte sin licens betald, inga betalda avgifter på hemmatävlingar eller gratis utrustning. Däremot får de lagträningar, trevliga kvällar tillsammans som vi arrangerar och en gång i veckan finns det mölighet att rida för en tränare utifrån. Med tanke på att vi är en liten ridskola är det en ganska stor förlust, men något styrelsen anser vara värt för att behålla tävlingsryttarna. Tror egentligen det var något mer jag skulle skriva, men det minns jag inte längre...

Tack!

Jo min gamla klubb var inte heller så stor, men vi fick INGENTING!! har tävlat i lag nu under hösten men de utlovade träningarna fick vi inte! Så det slutade med att vi inte ens ställde upp i den sista deltävlingen!

Lagträningar och möjlighet att träna för någon utifrån är ett bra argument för att välja en viss klubb anser jag!

Om vi vänder på det: Vad vill DU ge din klubb.

Jag har tävlat för en klubb där vi fick del av licensen betald, gratis hemmatävlingar, förtur till tävlingar arrangerade av klubben. Ett tag fick vi även ett tävlingsbidrag bestående av start + anmälningsavgifter + ett transportbidrag på 7 kr milen. Vid lagtävlingar och mästerskap fick man 10 kr milen. För att få detta krävdes en ganska stor arbetsinsats av ryttarna som funktionärer på klubbens tävlingar. Totalt 8 dagars arbete på tävlingar + förberedelser.

I dag tävlar jag för en klubb där vi inte får något förutom trevliga kamrater. :) När klubben kvalade in till zonfinal i div 2 så sponsrade klubben med uppstallningen på det meetinget.

Om du vill ha mer av klubben tycker jag att du ska vara beredd på att även du får ge en del. Många idag vill bara kräva en massa utan att arbeta något för det själv. De flesta klubbarna har ingen bra ekonomi.

*KL

Just det! Det var ju det jag skulle skriva! Vår klubb räknar med at tävlingsryttarna hjälper till både på de lokala tävlingarna och klubbtävlingarna. Som tack för att man är funktionär kan man få ha sin häst/ponny uppstallad under meetinget. Så egentligen kan man nog få ut mycket mer av att tävla för en annan klubb sett till ekonomi och sådär, men jag upplever att våra tävlingsryttare tycker det är roligt att umgås, tävla och jobba tillsammans. Dock jobbar vi ju alltid på att ge så mycket som möjligt tillbaka till de som tävlar eftersom de ofta är ett ansikte utåt, men som liten ridskola är det inte alltid så lätt.

Nej jag fattar ju att man inte kan ge hur mkt som helst till sina tävlingsryttare, men när man känner att de inte vill ge någonting. Man får inte ta dit tränare, man får inte träna för deras egna tränare, de vägrar följa med på EN lagtävling trots att en var på hemmaplan men ändå vill de ha lag.

Man blir lite trött när man inte får ens ett GRATTIS till en placering. :/

Så vill ha en klubb där man får uppskattning. Men svårt att välja och då kan de ju va olika kriterier man ska kolla på! Som t.ex. möjlighet till träning, ev. betald licens osv osv...

De flesta klubbar idag har ju att man ska jobba typ 20h om året för att få betald licens, och det är jag beredd att göra ju :)

Då kommer det säkert gå bra för dig! Jag tror att de flesta klubbar ha svårt att ge ekonomiskt stöd, men uppskattning ska man nog kunna hitta en klubb som ger :)

Nej jag fattar ju att man inte kan ge hur mkt som helst till sina tävlingsryttare, men när man känner att de inte vill ge någonting. Man får inte ta dit tränare, man får inte träna för deras egna tränare, de vägrar följa med på EN lagtävling trots att en var på hemmaplan men ändå vill de ha lag.

Man blir lite trött när man inte får ens ett GRATTIS till en placering. :/

Så vill ha en klubb där man får uppskattning. Men svårt att välja och då kan de ju va olika kriterier man ska kolla på! Som t.ex. möjlighet till träning, ev. betald licens osv osv...

De flesta klubbar idag har ju att man ska jobba typ 20h om året för att få betald licens, och det är jag beredd att göra ju :)

Håller med Dig att ett "grattis" eller någon sorts uppskattning hade varit på sin plats. Trots allt är vi ju levande reklam ute på tävlingarnar. Har liknande problem , min klubb satsar enligt mig endast på ridskolan o ponny... stor häst existera tydligen inte., men det är klart det är där intäkternar kommer ifrån,
ridskolan är väl viktig ,men jag tror ändå att ridskolebarn/ungdommar ser upp till tävlingsryttare och på det visset är det väl ganska viktigt att de finns på ridsklubben. Det är ge o ta mentaliteten som gäller tycker jag ,så direkt att "kräva" är kanske att ta i:laugh:. Viktigt är ju också att det finns tävlingskompisar tycker jag i allafall finns väl inget som är så trist att man alltid är ute själv, även om man känner ryttare från andrar klubbar,för min del så tycker jag om klubbsamhörighet.

Hos oss får man en start gratis om man antingen hjäper till att bygga banan eller är funktionär en halv dag när vi har tävlingar. Vi betalar eventuella lagavgifter och sponsrar då med schabrak till laget och någon eller några träningar.

Vi har olika aktiviteter som träffar, föreläsningar etc för medlemmarna.

Sen som aktiv inom TS är vi naturligtvis glada för tävlingsryttare men samtidigt så finns det såna som bara tar för givet att de ska få allt utan att ge något tillbaka. Det är jobbigt att anordna tävlingar och jag uppskattar alla som ställer upp utan tjat.

Varför skulle du få något av din klubb för att du är tävlingsryttare?
Visst ger du klubben lite reklam men inget mer.

Licens, medlemsavgift osv osv betalas för att få hela systemet att fungera. Utnyttjar du klubbens anläggning ngt, så kostar det mycket att underhålla. Pengarna du betalar in behövs antagligen för att klubben ska kunna hålla tävlingar, kunna investera osv.

Lagtävlingarna är väl förövrigt ingen som tvingar dig att vara med på.

Alla eldsjälar som jobbar i klubben/sitter i styrelsen/hjälper till på tävlingar får oftast inget direkt tillbaka. Utan de hjälper till för att det just ska bli tävlingar och gå runt som i en god cirkel.

Det våra ryttare i min klubb "får" är gratis startagifter hemma och de hjälpt till ¨på ett antal aktiviteter.

Varför skulle du få något av din klubb för att du är tävlingsryttare?
Visst ger du klubben lite reklam men inget mer.

Licens, medlemsavgift osv osv betalas för att få hela systemet att fungera. Utnyttjar du klubbens anläggning ngt, så kostar det mycket att underhålla. Pengarna du betalar in behövs antagligen för att klubben ska kunna hålla tävlingar, kunna investera osv.

Lagtävlingarna är väl förövrigt ingen som tvingar dig att vara med på.

Alla eldsjälar som jobbar i klubben/sitter i styrelsen/hjälper till på tävlingar får oftast inget direkt tillbaka. Utan de hjälper till för att det just ska bli tävlingar och gå runt som i en god cirkel.

Det våra ryttare i min klubb "får" är gratis startagifter hemma och de hjälpt till ¨på ett antal aktiviteter.
Håller med dig, jag. Jag har i och för sig inte tävlat på så hög nivå, men jag har aldrig fått vare sig resa, startavgift eller licens betald i någon klubb. Det låter som en trevlig grej om klubben har råd, men det är det nog inte så många som har. (Jag har varit medlem i rätt många klubbar och ingen av dem har haft en sån policy.) Man blir ju som sagt inte tvingad att tävla så man kan ju knappats klaga på att det är för dyrt och att man vill ha saker betalda bara därför.

Till TS; jag tycker som flera andra att du ska ställa dig frågan vad du kan göra för din klubb, utan att vänta dig nåt i utbyte. :) Har de lovat dig nåt så är det en annan sak, men jag tycker inte att man ska förvänta sig "betalning" i form av licens och startavgifter för att man hjälper till på tävlingar och annat. Jag är själv ordförande i en ridklubb och blir såklart jätteglad om någon vill hjälpa till, men det ska vara för att de vill bidra till klubben och inte bara för att de vill ha en massa saker i utbyte av klubben. Föreningsarbete är nästan alltid ideellt och vad är det egentligen för fel med att hjälpa sin klubb utan att förvänta sig en ekonomisk belöning? ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka