Bukefalos 28 år!

Sv: Byta liv

Om du läser en gång till ser du att jag även skrivit "bland kompisar".

Jag såg det redan första gången jag läste. Men även där misstänker jag att du har ett lite snett urval vänner, för jag känner inte igen det från min bekantskapskrets. Framförallt att det skulle anses ok att reagera så, som "förflugna ord" man inte bryr sig om och som inte bör påverka relationen. Att det är helt ok att bete sig som ett svin och säga vad som helst till sin partner. Det behöver faktiskt inte alls vara så, det finns många människor som går igenom hela sitt liv utan att varken bete sig som svin själva mot sin partner, eller behöva lyssna på när partnern beter sig som ett svin.

Det är möjligt att dina vänner beter sig så mot sina partners, men jag kan omöjligt hålla med om att det skulle vara allmänt accepterat, eller ens att det skulle vara en vanlig och normal reaktion som man mer eller mindre får räkna med vid en oväntad graviditet, och som man inte ska fästa någon vikt vid. Absolut inte.
 
Sv: Byta liv

Framförallt att det skulle anses ok att reagera så, som "förflugna ord" man inte bryr sig om och som inte bör påverka relationen. Att det är helt ok att bete sig som ett svin och säga vad som helst till sin partner. Det behöver faktiskt inte alls vara så, det finns många människor som går igenom hela sitt liv utan att varken bete sig som svin själva mot sin partner, eller behöva lyssna på när partnern beter sig som ett svin.

Det är möjligt att dina vänner beter sig så mot sina partners, men jag kan omöjligt hålla med om att det skulle vara allmänt accepterat, eller ens att det skulle vara en vanlig och normal reaktion som man mer eller mindre får räkna med vid en oväntad graviditet, och som man inte ska fästa någon vikt vid. Absolut inte.

Nej, jag skulle aldrig aldrig aldrig acceptera sådana 'förflugna ord' från en vuxen människa. Hur arg jag än är har jag aldrig använt tillmälen eller andra hårda elaka ord mot min man. En gång hade definitivt skadat vår relation i grunden.

Jag har iofs sett vänner använda sådana ord mot varann i relationen, jag kan inte förstå det, men jag vet att vissa gör det...
 
Sv: Byta liv

TILL TS: En jobbig o tråkig sits du hamnat i. Hoppas det löser sig. Men antingen du vill eller inte - så komer ni förmodligen att alltid ha ett band emellan er - erat framtida barn - och barn har rätt till sina BÅDA föräldrar, oavsett om ni bor tillsammans eller inte. Att ta den rätten från sitt barn är , för mig oförlåtligt.

TS har ingen inkomst som jag förstår det, men äger ett par hästar, som jag då tolkar som att sambon betalar?? Men det behöver ju inte vara så. Om det är så ska han betala för hus, hästar och dessutom barn. Och mamma kommer väl inte kunna skaffa jobb på ett bra tag heller. Så han kanske inte se någon ljusning på det ekonomiska på något års sikt??
Jag ser det bara ur penga perspektiv eftersom det är det som brukar bekymra min sambo.

Jag tror det kan vara så, förstår om han fått panik först, sett alla bekymmer och inte sett några lösningar.

Framförallt att det skulle anses ok att reagera så, som "förflugna ord" man inte bryr sig om och som inte bör påverka relationen. Att det är helt ok att bete sig som ett svin och säga vad som helst till sin partner. Det behöver faktiskt inte alls vara så, det finns många människor som går igenom hela sitt liv utan att varken bete sig som svin själva mot sin partner, eller behöva lyssna på när partnern beter sig som ett svin.

Att det händer vid ett tillfälle, kan man kanske ha överseende med. En gång vär ingen gång, två gånger är en vana...
Männsikor gör o säger konstiga(elaka) saker när man hamnar i vissa lägen, det betyder inte att man är en urusel människa, utan att man är trängd och inte ser utvägen/lösningen på det hela.

OM det är så som Brandgul skrev i sitt inlägg, att hon inte har ngn inskomst, någar hästar, gård och han ensam ska försöka fösörja en familj - då är det inte konstigt att han fått panik - sedan reagerar vi som sagt olika på det hela.


Det är möjligt att dina vänner beter sig så mot sina partners, men jag kan omöjligt hålla med om att det skulle vara allmänt accepterat, eller ens att det skulle vara en vanlig och normal reaktion som man mer eller mindre får räkna med vid en oväntad graviditet, och som man inte ska fästa någon vikt vid. Absolut inte.

Nu tycker jag kanske att du tolkar G.s text "som fan tolkar bibeln" lite, men oavsett det, så är det /tyvärr) så stora delar av mänskligheten reagerar vid press/stress/oväntat stora prolem - osv.
 
Sv: Byta liv

Naturligtvis reagerar folk olika. Men att reagera som TS sambo på en oönskad men knappast oväntad (han vet väl hur barn blir till, rimligen) graviditet är i min bok en dealbreaker i relationssammanhang. Visst finns det folk till allt, men man behöver inte leva tillsammans med dem. Och det finns massor av män som aldrig skulle reagera på det viset, så det är absolut inte något man behöver räkna med om man vill ha en partner. Att detförekommer betyder inte att det är ok, eller att man måste acceptera det. Det finns massor av alkoholister också, det betyder inte att det är ok mot familjen att supa, eller att man måste acceptera alkoholism i en relation.

En av de absolut viktigaste sakerna i en relation för mig är att man kan lita på varandra när det verkligen kniper. Om partnern förvandlas till ett elakt svin när det är kris, så är det inte mycket till partner, i mina ögon. Och som sagt behöver man inte alls ha det så, det finns massor av människor som klarar av kriser utan att förvandlas till elaka grisar.
 
Sv: Byta liv

Absolut, jag håller med i mkt av det du skriver.

Men nu är ju faktum detta att de ska ha ett barn tillsammans.
Ska då ETT tillfälle , några hårda ord sagda i förtvivlan/ilska få så stor effekt, att ett barn ställs utan sin ena förälder?
 
Sv: Byta liv

Naturligtvis ska inte barnet bli utan sin förälder, men det betyder väl inte att föräldrarna måste leva ihop? Det är ju två helt olika frågor. Om pappan väljer att överge sitt barn är det hans eget val, och knappast något mamman kan lastas för. Om en kvinna ska anses moraliskt tvingad att leva med en man bara för att det annars är hennes fel om han överger barnen, då är man väldigt fel ute, enligt min mening.

I nöden prövas vännen, heter det ju, och det gäller definitivt en partner också. Beter man sig som ett svin just när partnern behöver en som bäst, då bör man inte bli överraskad om det blir konsekvenser, åtminstone i form av att partnern vill reda ut det hela. Men Görel menade ju att TS skulle släppa det hela, och bara se det som några förflugna ord som inte betyder nåt. Det tycker jag inte man kan kräva.
 
Sv: Byta liv

Det låter som att du bara stannar kvar pga att du inte kan behålla hästarna om du flyttar, och det tycker jag faktiskt är otroligt egoistiskt. Du säger att ni inte är rätt för varandra, men du ska leva på honom för att ha kvar dina hästar?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 229
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 651
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 475
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 692
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp