Byta skinn i sitsen

Corax

Trådstartare
Jag är nästan säker på att jag vet svaret själv men är osäker så jag frågar Buke.

Min sadel är snorhal i själva sätet men jag älskar verkligen att rida i den utöver det. Frågan är om man kan byta skinnet i sitsen. Det vore så fruktansvärt skönt att kunna rida i oskodda och dessutom inte behöva köpa ny sadel.

Sv: Byta skinn i sitsen

jadå det går men det kostar! men det finns ju sadellim och div kletiga smörjor som du kan ha på den också.

Jag har en bekant som lämnade in sin älsklingssadel för renovering. Det blev ett sitsbyte och det kostade dubbelt mot vad sadel kostade som ny, men enligt henne var det värt det.

Å sjutton. Jag som nästan var säker på att det inte gick. Men det är klart... att betala dubbelt mot vad sadeln kostade från början kan ju vara lite samma sak. ;)

Tack för era svar!

Jag brukar fetta in sätet innan ritt men det ger lika med noll och intet när jag har oskodda. Helskodda funkar det prima med.

ja, en fd kompis fick sin nya sadel skadad på bakvalvet och skickade den för byte av läder, kostade 3500 kr tror jag, det var en stübben rex, den skickades till tyskland tror jag..

planerar du att göra det så kan du ju prova att påverka lädret i sitsen först, för om det skulle bli förstört så ska du ju ändå byta det, och funkar det slipper du byta..

men detta ska man inte göra hursomhelst!
hårt smutsade, stela läderprodukter som är "förstörda" kan man bada i en ammoniaklösning med 2 matskedar ammoniak i 10 l vatten, man baraqd läder absolut max en minut, därefter tvättar man rent det med vatten och sedan med lite lädertvål innan man fettar in det..
så gör en ammoniakslösning och stryk på på sitsen med en svamp, låtsitta en minut och tvätta av, detta kan kemiskt rugga upp ytan så att du får mer grepp..

men som sagt, det kan förstöra lädret om lösningen är för stark, sitter för länge eller inte tvättas av ordentligt så du gör det på egen risk..

jag gjorde detta med ett gammalt träns som suttit på ridskolehästar ett X antal år innan det medföljde vid köp av ridskolehäst, tränset blev riktigt mjukt ooch fint, färgen blev snyggare och efter inoljning kändes det som nytt (nåja, mycket finare än före ammmoniakbadet iaf ;) )

menar inte fett, det finns särskilda produkter för att göra lädret klibbigt.

Jo jag vet att det finns klister men de produkter jag har provat tycker jag inte haft någon bra effekt med oskodda. Framförallt inte på byxorna. ;) Kanske finns bättre produkter på marknaden nu iofs.

Jag tycker det kan vara värt att ta kontakt med en duktig, erfaren sadelmakare och diskutera problemet. De brukar ha en bra utbildning i skinn och läder, och kan säkert tipsa dig.

Jag skulle absolut göra det (om det inte var fråga om en "löjligt billig" sadel), då jag har haft så svårt att hitta en sadel som passar både mig och hästen.

Räkna med några hundra kronor i timmen (varierar ju, den jag isf skulle lämna till tar 350kr/timmen alt enl överennskommelse) + materialkostnad. Leta upp en erfaren sadelmakare, ta dit sadeln och diskuera med denne.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag... 2
Svar
32
· Visningar
4 952
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
2 007
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner