Sv: Byta skinn i sitsen
ja, en fd kompis fick sin nya sadel skadad på bakvalvet och skickade den för byte av läder, kostade 3500 kr tror jag, det var en stübben rex, den skickades till tyskland tror jag..
planerar du att göra det så kan du ju prova att påverka lädret i sitsen först, för om det skulle bli förstört så ska du ju ändå byta det, och funkar det slipper du byta..
men detta ska man inte göra hursomhelst!
hårt smutsade, stela läderprodukter som är "förstörda" kan man bada i en ammoniaklösning med 2 matskedar ammoniak i 10 l vatten, man baraqd läder absolut max en minut, därefter tvättar man rent det med vatten och sedan med lite lädertvål innan man fettar in det..
så gör en ammoniakslösning och stryk på på sitsen med en svamp, låtsitta en minut och tvätta av, detta kan kemiskt rugga upp ytan så att du får mer grepp..
men som sagt, det kan förstöra lädret om lösningen är för stark, sitter för länge eller inte tvättas av ordentligt så du gör det på egen risk..
jag gjorde detta med ett gammalt träns som suttit på ridskolehästar ett X antal år innan det medföljde vid köp av ridskolehäst, tränset blev riktigt mjukt ooch fint, färgen blev snyggare och efter inoljning kändes det som nytt (nåja, mycket finare än före ammmoniakbadet iaf

)