Stall kring Uppsala-trakten

Oknytt

Trådstartare
Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst.

Hur ser det ut med utbudet av stall kring Uppsala? Skulle helst vilja stå på en anläggning med ridhus och hyffsade uterittsmöjligheter och inte för små hagar. Finns det?
 
Det finns massor med stall runt Uppsala. När jag letade lösdrift tror jag att jag var på tio olika ställen att kolla, medan boxplatser finns det ännu fler av. Däremot beror det såklart på hur du bedömer "för små hagar". En stor uppsalahage är en liten norrlandshage enligt min erfarenhet. Men det finns stall med större hagar än frimärken iaf.

Spontant tänker jag på Fågelsången, Hesselby, Ärentuna och Uggeln när det kommer till ridhus. Men jag har tyvärr ingen koll på hur stora hagar de har. Sen finns det många stall på södra delen av Uppsala som jag har sämre koll på. Vet tex att UVFK har ett ridhus som de på Kvarnbo gård får nyttja (det är 3-4 stall på Kvarnbo gård, eller iaf när jag hade medryttarhäst där förr). Sen finns det en del stall runt Jälla och då kan man rida till deras ridhus.
 
Det finns massor med stall runt Uppsala. När jag letade lösdrift tror jag att jag var på tio olika ställen att kolla, medan boxplatser finns det ännu fler av. Däremot beror det såklart på hur du bedömer "för små hagar". En stor uppsalahage är en liten norrlandshage enligt min erfarenhet. Men det finns stall med större hagar än frimärken iaf.

Spontant tänker jag på Fågelsången, Hesselby, Ärentuna och Uggeln när det kommer till ridhus. Men jag har tyvärr ingen koll på hur stora hagar de har. Sen finns det många stall på södra delen av Uppsala som jag har sämre koll på. Vet tex att UVFK har ett ridhus som de på Kvarnbo gård får nyttja (det är 3-4 stall på Kvarnbo gård, eller iaf när jag hade medryttarhäst där förr). Sen finns det en del stall runt Jälla och då kan man rida till deras ridhus.

Tack för svar! ♥️

Oj jäklar, det var en del att välja på med andra ord. Mkt bra! 😁

Ja alltså vi står för tillfället uppstallade på en ridskola och hon går ju i en ganska så liten hage kan jag tycka, men med sällskap av en annan häst och den är definitivt inte modell frimärke som det är på vissa andra ridskolor i trakterna.
 
Tack för svar! ♥️

Oj jäklar, det var en del att välja på med andra ord. Mkt bra! 😁

Ja alltså vi står för tillfället uppstallade på en ridskola och hon går ju i en ganska så liten hage kan jag tycka, men med sällskap av en annan häst och den är definitivt inte modell frimärke som det är på vissa andra ridskolor i trakterna.

Det finns även ridskolor som har ridhus och stall för privatryttare. Tänker då på UPK, Lurbo och Bälinge. Återigen, osäker på hagstorlek dock.

Jag kikade på ett stall där lösdriften hade "stor" hage och den var på 0,5 ha. På ett annat ställe bad stallägaren om ursäkt för att vinterhagen var så liten, den var då på 1 ha. Så vad man menar är helt klart olika. Sen rekommenderar jag alltid att dubbelkolla på eniro (använd flygfoto och mät sedan yta, så smidigt!), då många verkar ha noll koll på hur stort 1 ha är. Ett ställe sade sig ha ett ljuvligt sommarbete på 4 ha, men när jag mätte på eniro visade det sig vara 2,3 ha. ;)
 
Finns nog mycket stall att välja på, det fanns det förr iaf :) jag hade min häst i Björklinge (lite utanför Uppsala). Fint litet privatstall, fina hagar och ridhus hos två av grannarna.
 
Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst.

Hur ser det ut med utbudet av stall kring Uppsala? Skulle helst vilja stå på en anläggning med ridhus och hyffsade uterittsmöjligheter och inte för små hagar. Finns det?
Det finns ju även stall söder om Uppsala, tex Knivsta. det är ett par mil från centrum, men beroende på vart man bor kan det ju funka. Det är ju väldigt hästtätt kring Uppsala. Ulvs-väsby har också ridhus.
 
Det vet väl alla att det är typ Norrland! ;):D:D:D

Jag kan iallafall bekräfta att det finns mycket att välja på i uppsala med omnejd. Jag bor precis utanför Knivsta och bara runt här finns det ordentligt att välja mellan.
I så fall är Knivsta Skåne :D
 
Vad är du ute efter?
Uggeln har mycket träningar i sitt ridhus. Inga jättehagar.
Jällas ridhus har också mycket träningar, annars är det radavstånd dit från Tomten och Oxkällan.
Skölsta har ridhus men leriga hagar. Bra ridvägar.
Åby gårds ridhus har fått nya ägare och ska förhoppningsvis bli ridbart igen.
Tuthammaren är fint, mycket träningar och tävlingar på anläggningen.
Lena prästgård är ett fantastiskt bra stall med dressyrinriktning. Ägaren är hovslagare och exteriördomare.
Nåntuna är populärt men svårt att få plats på.
Lurbo har ridskola men två ridhus så det ska finnas plats för privatryttare.
Samma sak på akademistallet med stallen i kvarnbo.

Det är inackorderingsstallen med ridhus jag kommer på på rak arm. Är själv medryttare på en häst på Skölsta.
 
Vad är du ute efter?
Uggeln har mycket träningar i sitt ridhus. Inga jättehagar.
Jällas ridhus har också mycket träningar, annars är det radavstånd dit från Tomten och Oxkällan.
Skölsta har ridhus men leriga hagar. Bra ridvägar.
Åby gårds ridhus har fått nya ägare och ska förhoppningsvis bli ridbart igen.
Tuthammaren är fint, mycket träningar och tävlingar på anläggningen.
Lena prästgård är ett fantastiskt bra stall med dressyrinriktning. Ägaren är hovslagare och exteriördomare.
Nåntuna är populärt men svårt att få plats på.
Lurbo har ridskola men två ridhus så det ska finnas plats för privatryttare.
Samma sak på akademistallet med stallen i kvarnbo.

Det är inackorderingsstallen med ridhus jag kommer på på rak arm. Är själv medryttare på en häst på Skölsta.

Kul med Åby! Var många år sen jag hade medryttarhäst där, så ska hålla lite span ifall det kommer ut annonser framöver.

Tuthammaren tog jag inte med då jag inte med bästa vilja kan kalla deras hagar för annat än små. Samma med Sandbro.

Kom nu även på att det ligger nåt ridhus (med inackordering) bortanför Bälinge golfbana, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad det heter.
 
Det finns även ridskolor som har ridhus och stall för privatryttare. Tänker då på UPK, Lurbo och Bälinge. Återigen, osäker på hagstorlek dock.

Jag kikade på ett stall där lösdriften hade "stor" hage och den var på 0,5 ha. På ett annat ställe bad stallägaren om ursäkt för att vinterhagen var så liten, den var då på 1 ha. Så vad man menar är helt klart olika. Sen rekommenderar jag alltid att dubbelkolla på eniro (använd flygfoto och mät sedan yta, så smidigt!), då många verkar ha noll koll på hur stort 1 ha är. Ett ställe sade sig ha ett ljuvligt sommarbete på 4 ha, men när jag mätte på eniro visade det sig vara 2,3 ha. ;)
Skulle inte rekommendera UPK om stora hagar och god tillgång till ridhus är prio. Otroligt fin anläggning, eller i alla fall när jag var där för ungefär tio år sedan, men hagarna för privathästarna är väldigt små och ofta går hästarna själva. Ridskoleverksamheten har förtur i ridhuset vilket minskar tillgången, men det finns flera stora och fina utomhusbanor.
 
Bor också i Uppsala och kan bara hålla med alla andra att det finns många inackorderingsstall med eget ridhus eller tillgång till ridhus. Finns en Facebookgrupp som heter typ Stallplatser uthyres/sökes i Uppsala som jag använt tidigare när jag letat stallplats. Kan hålla med de som skrivit att man kanske bör undvika att stå installad på ridskola om tillgången till ridhus är viktig, stod också på ridskola några år och jobbar man vanliga kontorstider så har man ju problem med att ridhuset aldrig är ledigt de tider man vill använda det.
 
Bor också i Uppsala och kan bara hålla med alla andra att det finns många inackorderingsstall med eget ridhus eller tillgång till ridhus. Finns en Facebookgrupp som heter typ Stallplatser uthyres/sökes i Uppsala som jag använt tidigare när jag letat stallplats. Kan hålla med de som skrivit att man kanske bör undvika att stå installad på ridskola om tillgången till ridhus är viktig, stod också på ridskola några år och jobbar man vanliga kontorstider så har man ju problem med att ridhuset aldrig är ledigt de tider man vill använda det.
Jo men exakt, det är samma problem där vi står uppstallade nu med tillgång till ridhustider då verksamheten alltid går före.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp