Byta stall?

A

Annna_91

Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt stallägaren och hennes verksamhet. Droppen kom för några dagar sedan när det blev klart att en av hästarna skulle säljas och flickorna stod och ryktade och kramade hästen. Då kom stallägaren in i stallet och så sa hon:
- Står ni här och gråter för att han skall flytta? Han får det nog mycket bättre hos X så slipper han allt sånt där. dessutom tycker nog X mycket mera om honom än vad ni gör. Jag har haft så många hästar i mina dagar att en eller mindre selar nog ingen roll...

För det första älskar den hästen att bli ompysslad och för det andra tycker jag att det var väldigt onödigt att säga så där.

Jag har ridit där i 11 år nu och förr var det jätteroligt där. Då fanns där en massa elever, det ordnades stalltävlingar och kurser, de duktigare eleverna tänade hoppning och dressyr för bra tränare osv. På somrarna bodde man typ i stallet då det var läger där och man hittade på allt möjligt roligt med lägerdeltagarna.
Det har alltid funnits ett litet stallgäng med en hand full tonårsflickor som håller ihop och hänger i stallet de flesta dagarna i veckan år efter år tills de tröttnar, skaffar nya hobbyer, pojkvänner eller åker för att studera på annan ort och så kommer följande gäng osv. Dessa gäng är nog den bärande kraften i stallägarens verksamhet. De mockar, sopar, bär vatten, hjälper lektionsryttare att fixa sina hästar till lektionerna, julstädar...Ja, de gör det mesta som görs där förutom att hålla ridlektioner. I gengäld får de rida en hel del extra på egen hand.
Men de senaste åren har verksamheten och stallet faktiskt förfallit. I stallet står 12 hästar och de går ca 3-5 lektioner i veckan. Stallägaren är så otroligt lat! Hennes mamma, som som så småningom närmar sig 80, har alltid fodrat och mockat till hästarna, och hon gör det fortfarande. Kvaliteten på jobbet är därefter ... Hästarnas tänder är typ aldrig raspade, "för det gjorde man ju inte förr". De är inte vaccinerade, vet ej hur det är med avmaskning, hovslagare rings det efter först då det behövs och så hoppsan, han är fullbokad eller så har han semester! Är någon hage sönder lagas den först när hästarna rymmer, ny torv beställs först när den gamla är helt slut så man får snåla med utmockningen så bäddarna är äckligt halvvåta. sedan är det en massa småsaker som hon lämnar ogjort, bla städa upp efter sig själv, och är stallflickorna i stallet ber hon (stallägaren) alltid dem göra det för "hon har så mycket att göra hemma". Det jobbet synns iaf ingenstanns för gården är alldeles igenvuxen och huset är alltid ostädat när man är där.
Ibland kan hon vara en riktig slavdrivare
Jag skulle kunna rabbla upp hur mycket som helst av det här, men det skulle bli en bok av det.
Ridläraren som håller de normala lektionerna är på mamma-ledigt nu så stallägaren håller de fåtal lektioner som finns. Hon har nästan aldrig några övningar utan hon står mest och pratar som ur en bok hur hästen borde gå när den är i eftergift. man lär sig inget av det.

Bara vi själva har tagit initiativ har vi fått göra en hel del också. Vi har åkt på tävlingar och träningar med stallets hästar till andra stall, ridit ut i terrängen på egen hand, tolkat, kört, ja allt möjligt, och jag har fått det här helt gratis, i pengar tänkt alltså. Jag har fått så otroligt mycket erfarenhet av detta självständiga arbete, jag har lärt mig av att själv göra och fått vara min egen arbetsledare. Men jag kommer inte framåt i ridningen längre. Jag vet att jag får åka och träna om jag vill, men jag rider så halvhjärtat när jag vet att hästen borde skos om, tänderna kollas och sadeln stoppas. De flesta av de stora hästarna börjar dessutom vara så pass gamla att de inte orkar med regelbunden hopp- och dressyrträning. Ponny har jag nästan växt ur.

Jag är trött på det här. Att ingenting görs när det behövs och tiden bara rinner iväg och själv kan man bara stå och se på och rulla tummarna.

Hur skall jag säga att jag tänker byta stall? Jag vill inte ljuga och säga att jag slutar rida eller något sådant. Jag vill vara rejäl och saklig och göra det på ett bra sätt trots att jag just nu bara är arg och besviken.

Jag ville dels skriva av mig, men mest av allt vill jag ha råd och åsikter. Hur skall jag göra?
 
Sv: Byta stall?

Varför inte säga som det är att du inte kommer längre i din ridning med de här hästarna. Att du behöver lite yngre hästar för att komma vidare med din egen ridning.
 
Sv: Byta stall?

jag tycker att du verkar vara en mycket mogen tjej som verkligen på allvar ser hästen, inte ridningen, vilket kanske inte är såvanligt.

klart du ska byta stall, för du kan inte ta på dej ett helt stalls varande lixom, det måste finnas goda möjligheter för dej, och som du skrev all kunskap du fått, bla om att hålla häst är ovärderlig.

Ang vad du ska säga har du egentligen ingen plikt att uppge varför du slutar. du är kund där, du borde bli behandlad så att du inte vill sluta och stallägaren har misslyckats med detta eller hur.

Så antingen så slutar du bara betala terminsavgiften o går i tysthet om det är det du mår bäst av, eller så säger du att jag slutar rida här, och frågar hon varför kan du nämna det som du beskriver här, typ. jag känner att hästmaterialet o träningen inte gör att jag utvecklas. därför söker jag mej till en mer tränings inriktad ridskola.

Att gå in i sakstrid med en sådan människa, när man själv är mycket yngre kan bli väldigt svårt och tyvärr är det nog man själv som mår mest illa och den som kommer få mycket skit oförtjänat.
men kanske kan du informera vuxna i närheten så att de kan göra en anmälan till djurskydds inspektionen, så de kan komma ut o kolla hur förhållandena är. det är inte rimligt att en ridskola ska drivas runt av ungdommars tjänstvillighet, även om man lär sig ofantligt på kuppen.

Att ha ridskola ska vara att föregåmed det bästa exemplet för det är därifrån folk kommer till att köpa häst.

Du ska he en eloge för att du tänker på hästarnas välbefinnande i första hand!
varmt lycka till, ska bli kul att läsa om hur du trivs i nya stallet sedan
 
Sv: Byta stall?

känner igen mig ganska mycket i din berättelse... men jag böt stall när jag skaffa häst, har bytit många gånger till jag nu har hittat någorlunda rätt;) där hästen trivs där trivs jag:D

på ridskolan där jag "växte upp" var det precis sådär som du beskriver, sorgligt men sant så finns det inget du kan göra åt det.

större ridskolor har ofta bättre lektioner och bättre hästhållning (ned undantag för stockholmsområdet där det inte finns hagar:angel:) men sämre sammanhållning, där jag står nu (rider inte på ridskolan men har hästen i privatstallet) är det ca 750 ridande elever/vecka så det är omöljligt att vara bästa vän med alla.

mitt råd till dig är att byta till en annan klubb/ridskola, det är svårt eftersom det är som att flytta hemifrån och att man måste börja om på nytt men det är oxå positivt att vara ny på ett ställe:grin:ingen vet nått om ens svaga sidor hehe...:devil:
 
Sv: Byta stall?

När jag som vuxen tog upp hästintresset igen gick jag någon termin på ridskolan i närheten dit jag flyttat. Det var nog först då jag förstod hur mycket allt baserades på tjejerna i stallet! Utan dom hade inte ridskolan fungerat! Jag hoppas verkligen att ägaren ser detta och ger dom den uppskattning de förtjänar!

Jag håller med föregående talare om hur du ska göra, att säga som det är utan att kanske gå in på detaljer.. Själv hade jag nog mesat ur och slutat att betala och försvunnit ut i pereferin.. Så gjorde till och med jag nu som vuxen. Fick iofs aldrig reda på när nästa termin startade så jag dök aldrig upp.. Trivdes inte heller riktigt..

Du verkar vara mycket modigare än mig och jag önskar dig lycka till och att allt ska gå som smort. Hoppas du hittar ett stall där du får trivas bättre!
 
Sv: Byta stall?

Tack för era svar!

Det är ju ett litet ställe där alla känner alla och de yngre tjejerna frågar nästan alltid av mig om det är något de undrar över för att de inte vågar fråga stallägaren. Jag vet att jag inte är tvungen att vara där och ta hand om verksamheten, men jag skulle inte vilja lämna flickorna där för de vågar inte säga ifrån om det är något hon ber dem göra. Dessutom får de inte rida extra lika mycket som jag har fått och de får inte rida ut utan att en vuxen följer med. Trots det gör de samma jobb som jag har gjort. Men jag vet att jag måste.

Stallet är en godkänd ridskola och det kommer kontrollanter dit en gång i året. Enligt mig ser de nog lite mellan fingrarna. Jag läste igenom deras utlåtande en gång när stallägaren glömde det på skrivbordet i stallet. De hade skrivit att hästmaterialet är i gott skick och då gick de på bete en bra bit från stallet och de åkte inte ens och titta på dem. Där stod också att utrustningen passade på hästarna. hur kunde de veta det när de bara såg sadlarna och tränsen på väggen. Jag vet inte vad jag skulle anmäla stället för, för ingen häst mår direkt dåligt där. Det mesta kunde skötas bättre men ingen blir vanvårdad. Det är mest ägarens nonchalans, utnyttjande och prat om att hon hela tiden "har så mycket att göra" och "när jag var yngre så bla, bla...", som jag är trött på. Och skulle jag skicka en kontrollant dit så skulle alla som rör sig där veta att det är jag. Det skulle nämligen vara ganska roligt att om några år kunna åka dit och hälsa på utan att hon skulle se skitigt på mig och undra om jag är där och snokar.
 
Sv: Byta stall?

Jo, jag skulle kunna säga så, det är sanningen, men vet du vad jag skulle få för svar?
-Skyll inte på hästarna, det är alltid fast i ryttaren, det har jag nog lärt mig jag också för när jag var i din ålder så fanns det inte så många andra alternativ. Då var det inte bara att välja och vraka, man fick ta det som fanns.
¨
Och så blir båda sura på varandra...

Jag kom just hem från stranden och där kom jag på att jag skulle kunna säga något i stil med att jag måste ut och se lite andra stall, se deras rutiner och vanor och rida nya hästar. Hon skulle säkert tycka att det är en bra ide´ och då är jag säkert välkommen tillbaka. Jag skulle inte ljuga, ingen skulle bli ledsen eller tycka att jag snokar den dagen jag hälsar på nångång. Det är lite luddigt men det skulle bara vara sanning det jag säger och jag skulle slippa ge någon förklaring till varför jag flyttar. Tycker ni att det låter som en bra lösning?
 
Sv: Byta stall?

Det skulle ju vara enklast att göra så, men här som jag bor så vet alla vem alla är och jag skulle inte ha samvete att göra så efter allt som jag fått gratis som de flesta betalar skjortan för. Jag vill inte att folk talar skit bakom ryggen på mig.
Annat skulle det vara om man bodde i storstad.
 
Sv: Byta stall?

Herregud, det är som om du skulle prata om "vår" ridskola!!!
Det är precis så som du beskriver det hos oss också..
Dock rider jag inte på ridskola, utan har egen häst uppstallad på den privata delen av stallet. Jag tänker absolut byta.

Jag förstår vad du menar med småstad, bor själv i en liten stad. Man vill inte göra sig osams med någon samtidigt som man bara vill skälla ut den som äger stallet!
Men mitt råd till dig är att byta :)
Det är DU som ska utvecklas i din ridning!
Gör så som du hade tänkt ut på stranden tycker jag
Lycka till
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp