Byta stroppar

Sv: Byta stroppar

Beror väl på vem som gör det.

Min sadelmakare tar mellan ca 2-300kr/stropp

Dock har min sambo en vän som syr väldigt mycket i läder så nu får han hjälpa mig med såna saker och då behöver jag endast betala materialkostnaden vilket är betydligt billigare :)

Tänk bara på om ni anlitar någon som inte är utbildad sadelmakare att tala om för dem att det är speciellt läder man ska ha till stropparna. Det är garvat på ett speciellt sätt för att det inte ska töja sig lika mycket som vanligt läder.

Jag har ännu inte behövt byta stroppar, men "min" sadelmakare köper färdiga stroppar från Stübben. Det kostar ett par hundringar per stropp, har jag för mig (material + jobb).

Bytte stroppar på en dressyrsadel (långa stroppar) för ett par månader sedan, kostade 1000:-

När jag bytte stroppar kostade det 100 kr/stropp, men det är en hel del år sen.

Det låter orimligt billigt.

Själv skulle jag bara låta en utbildad sadelmakare göra den sortens jobb, och satsa på bästa sortens läder. Dels för att jag är rädd om mitt liv, och dels för att en stropp av rätt sorts läder håller mycket längre.

Må så vara hänt, men det håller uppenbarligen och hon är utbildad så, jag kände inte att det skulle vara säkrare för att jag betalade henne mer för samma arbete.

Nu bor jag visserligen inte i sverige, men jag frågade min sadelmakare vad det skulle kosta att byta stroppar på min Wintec från orginalstropparna till läder. Det skulle kosta 45eur för varje sida på sadlen (3 stroppar på var sida).

Knapplånar mig själv och svarar flera. Funderar på att byta stroppar på en sadel inför försäljning men kostar det en tusenlapp är det knappast värt det. Tack för era svar :)

Man kan (mig veterligen) byta stroppar på alla sadlar. Det är förstås mer eller mindre arbete, beroende på hur de är fästa i sadeln. Men på din bild ser det ut som att det bara är att sprätta bort sömmen (precis som på andra sadlar där läderstroppen är fäst i en annan rem), och sätta dit en ny. Förutsatt att det är själva läderstroppen du menar.

Man kan (mig veterligen) byta stroppar på alla sadlar. Det är förstås mer eller mindre arbete, beroende på hur de är fästa i sadeln. Men på din bild ser det ut som att det bara är att sprätta bort sömmen (precis som på andra sadlar där läderstroppen är fäst i en annan rem), och sätta dit en ny. Förutsatt att det är själva läderstroppen du menar.

Jag tror inte ens att man behöver ta fram "sprätten". Det verkar vara någon sorts loop i nylon, så det handlar nog bara om att knuffa upp stroppen i öglan. Sen gör man på motsatt vis när man fäster den nya.

Precis som du säger. Inte alls svårt på en thorowgood, så länge det inte är övre delen förstås.

Ja själva stropparna är ju inte alls svåra att få loss, som ni säger är det ju bara en "loop" som man kan lossa. Frågan är ju om det finns färdiga läderstroppar med en sådan nylonände eller om man måste hitta en sadelmakare som kan sy dit läderstroppar istället. Vet inte hur man får tag på en sadelmakare, kan inte hitta något varken på internet eller gula sidorna xD

Finns det ingen sadelmakare i närheten skulle jag höra med en skomakare, dom borde kunna hjälpa :)

Ja just det, de borde ju kunna sy i läder! Då kanske man kan göra som någon sa innan, sprätta bort "konstlädret" och sy dit vanligt läder på nylonöverdelen? Vad tror ni om det? Eller kommer nylonet inte vara tillräckligt hållbart om man sprättat upp och sytt fast igen?

Hör efter med återförsäljaren av sadeln om det finns lösa stroppar att köpa, även om de inte har dem i katalogen.

Nylonet bör absolut vara tillräckligt hållbart, iaf om det inte är väldigt slitet redan innan bytet (och då är det ju i vilket fall läge att byta ut även nylonet). Jag skulle dock inte sy fast stropparna på maskin (vilket det ser ut att vara gjort på bilden), utan för hand såsom det är sytt på de flesta lädersadlar jag sett och bytt på (praktik hos sadelmakare under gymnasiet). Hållbart, och färre hål i materialet.

Smidigast vore ju att kunna köpa hela stroppen ny (dvs både "läder" och nylondel). Jag tvivlar på att det skulle bli dyrare än att byta på "vanligt" sätt, iaf inte många kronor. Jag hittar dock inga stroppar på Thorowgoods hemsida, alls.

Var bor du?

Jag bytte på min hoppsadel i julas men har redan glömt vad det kostade. Tror 300 per stropp alltså 1200 totalt blev det.

Jag vill byta stropparna till läder, för de i syntetmaterial på T8an är så himla stela och "vassa".

Jag bor i Katrineholm!

Liknande trådar

Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
401
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka