Byta ut valven i Barefooten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 911
Y

Ynthe

Har hört att man skulle kunna byta ut valven i Barefootsadeln och ersätta med syntetvadd (det som folk i vanligt tal brukar benämna "bomull" :smirk: ), och undrar hur detta påverkar sadeln.

Själv har jag märkt att jag gärna sitter "på bakvalvet", p g a att jag har *ehum* gått upp ett par kilo sedan jag red i den sist, och på så sätt "vuxit" ur sadeln.
Vad jag förstått så är det inte alls bra att sitta på bakvalvet då det är hårt, vilket borde ge ett ganska obehagligt tryck.

Att byta sadel till en större storlek ser jag egentligen inte som ett alternativ, då jag SKA gå ner till min forna storlek, men hur ska jag göra nu under tiden?
Genom att fylla valvutrymmena med mjukare stoppning borde, tycker jag, fungera eller så är jag helt ute och cyklar. Vilka konsekvenser blir det av att inte använda valven? Ostadigt? Kass tryckfördelning?

Fritt fram för åsikter, konspirationer och teorier! :bow:

Sv: Byta ut valven i Barefooten?

Jag tycker främst att det är alarmerande eftersom du då sitter där hästen är dåligt utrustad att bära tyngd.

Hur menar du då?
Jag vet att det inte är bra att sitta på bakvalvet, det är därför jag behöver förslag på vad jag ska göra. Det är inte så att jag medvetet sitter på bakvalvet, utan försöker i största möjliga mån sitta i "sätet" så att säga. Dock blir det hur jag än gör, så att en viss tyngd trots allt ändå hamnar på bakvalvet.

Det lär knappast vara något problem, jag har tagit ut stoppningen bak och fyllt på med en handduk :idea: när gamhästen fick skav av hårda bakvalvet.
Oroa dig inte för att din vikt skulle hamna för långt bak, den största vikten är fortfarande på samma ställe (=under dina sittben) däremot har du bara fått en större yta att fördela din tyngd med.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker främst att det är alarmerande eftersom du då sitter där hästen är dåligt utrustad att bära tyngd.

Svag undran: beror inte det på hur hon sadlar.

Man kan nästan inte sadla med en bomlös så att tyngden skulle hamna för långt bak på ryggen, de är så mjuka att de inte fördelar vikten på samma sätt som en bomsadel gör. Vi människor har mjuka rumpor och största vikten rakt under oss... Om man inte sätter sig ända bak på länden förståss... :crazy:

Precis. Det är den där "större ytan" som jag vill få fram, och tänkte att detta kanske var en lämplig lösning på problemet.

Mizz:
Min tanke också, det borde bero på hur man sadlar om huruvida bakvalvet trycker på en svag punkt - oavsett vad detta består av.

Ska tilläggas att detta är att betrakta som en ytterst temporär lösning, eller ja, så lång tid som behövs för att komma tillbaka till ursprungsstorleken.

Du kan ta ur både bakvalv och framvalv och byta ut mot något annat, t ex hobbyvadd. Det bör räcka med bakvalvet om enda problemet är att du inte får plats i sadeln. Stoppa ganska löst i så fall. Jag tycker att ditt resonemang är riktigt vad gäller att risken för felaktigt tryck i princip försvinner om man gör så.

Lycka till med viktnedgången!

Jag skulle ABSOLUT ha tagit ut bakvalvet! På min barefoot hade bakvalvet en vass, hård kant som tryckte mot hästens rygg, mindre trevligt! :crazy:

Tack för svaren! :bow:
Provar med att byta ut bakvalvet och ser hur det blir. Funkar det inte av någon anledning får man väl söka efter en annan möjlighet!

Återigen; tack allihopa! :bow: Vad skulle man göra utan Buke? :confused:

Du har ju redan fått svar, men jag svarar ändå :p
Jag har bytt ut både fram och bakvalvet mot hobbyull (som jag f.ö. tog ur en gammal avlaggd kudde).
Det funkar bra, dock något ostadigt där fram men det tror jag mest beror på att min häst är så hemskt bred så sadeln blir ju typ utstretchad till max där framme när man tar ur framvalvet :D
Nä, men den principen blir det ju. Så jag har tagit ett par skumgummibitar och paddat upp med i padden där fram också, funkar bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka