Elisha
Trådstartare
På torsdag 29 juni flyttar min häst till ett annat stall, hon ska endast stå där en månad, sen flyttar vi tillbaks till nuvarande stall. Hon ska stå i en mkt bra gräshage, men kommer vara inne på nätterna, jag kommer fortfarande rida som vanligt.
Hennes foderstat nu:
10 kg analyserat hösilage
3 kg krafft grund
1,5 kg lusernpellets (mätt i torrt, sen blöter jag givetvis!)
mineraler, vitaminer och morötter.
Hagen hon står i nu är liten men har mkt gräs för sin storlek.
Det är en stor häst på 164 cm, hon är nätt och ädel i modellen och blir inte fet när hon står på mkt bete.
I stallet där hon ska flytta till ingår havre, betfor och mineraler (och såklart hösilage!) i hyran och jag vet inte hur jag ska göra med foderstaten för om hon ska stå kvar på samma foderstat måste jag själv köpa in väldigt mkt krafft grund, 3*30=90, dvs 90 kg krafft grund kommer gå åt på en månad.
Har ni något tips vad jag kan göra? Kanske kompromissa lite, hon står kvar på krafft men kanske bara 1 kg, och istället får hon havre och/eller betfor?
Efter en månad när hon flyttar tillbaks till nuvarande stall kommer hon gå på den foderstaten som jag skrev.
Ska jag ha kvar eller ta bort lusernen, eller minska ner?
VILL HA SNABBA TIPS!! Tack

Hennes foderstat nu:
10 kg analyserat hösilage
3 kg krafft grund
1,5 kg lusernpellets (mätt i torrt, sen blöter jag givetvis!)
mineraler, vitaminer och morötter.
Hagen hon står i nu är liten men har mkt gräs för sin storlek.
Det är en stor häst på 164 cm, hon är nätt och ädel i modellen och blir inte fet när hon står på mkt bete.
I stallet där hon ska flytta till ingår havre, betfor och mineraler (och såklart hösilage!) i hyran och jag vet inte hur jag ska göra med foderstaten för om hon ska stå kvar på samma foderstat måste jag själv köpa in väldigt mkt krafft grund, 3*30=90, dvs 90 kg krafft grund kommer gå åt på en månad.
Har ni något tips vad jag kan göra? Kanske kompromissa lite, hon står kvar på krafft men kanske bara 1 kg, och istället får hon havre och/eller betfor?
Efter en månad när hon flyttar tillbaks till nuvarande stall kommer hon gå på den foderstaten som jag skrev.
Ska jag ha kvar eller ta bort lusernen, eller minska ner?
VILL HA SNABBA TIPS!! Tack
Senast ändrad: