Byte av häst!

A

AWAKE

Jag har sett i flera annonser att folk gärna byter bort sin häst mot en annan häst. Är det någon som har gjort det? Tänk om man byter ner sig? :crazy: Vilka rättigheter har man egentligen?

Sv: Byte av häst!

Vad som är "byta ner sig" för mig kanske inte är det för dig..! Någon kanske har en häst med mkt vilja och energi som personen inte klarar av. En annan har en lugnare modell som kanske inte har "tillräckligt" för dess ägare. Vid ett byte kan jag tänka mig att båda känner sig som "vinnare"!

Ang. rättigheter så är det nog liknande som vid köp, samma undersökningsplikt etc. Hur man utformar kontrakten kan ju kanske skilja, men jag tror inte att det i övrigt skiljer sig så mkt från ett vanligt köp. Man kan ju tom skriva två separata "köpe"kontrakt om man vill.

Jag har gjort/tagit häst i byte ett antal gånger. Enklast är om man redan från början är på det klara med vad för värde de olika hästarna har. Om de är värda lika mycket så byter man rakt av om inte så får den som har den billigare hästen betala mellanskillnaden.

Många som vill "byta häst" lägger väl kanske pengar i mellan om den ena hästen är värd mer än den andra. men det förstår du väl?:D

jag skulle tycka att de e svårt att hitta ett byte. Det är väll ett på hundra :crazy:

Det har bytts hästar i vårat stall och jag har inte sett någon som bytt ner sig. Det är ju inte så att man kollar vad man får innan man byter. Personligen tycker jag det är en väldigt bra lösning om båda parter har något som man vill ha.:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka