Byte av ryttare

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Laise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 513
L

Laise

Jag har en liten fundering som jag undrar över.
Är det möjligt att anmäla sig till tävlingar, men byta ryttare samma dag man kommer till tävlingen ?

Anledningen skulle isf vara sjukdom med läkarintyg (om det behövs?)

Hoppas någon vet !

Sv: Byte av ryttare

Det är absolut inga problem att byta ryttare på tävlingsplatsen! Du behöver inte ha sjukintyg, räcker med att du bara "vill" byta". Huvudsaken är att du gör det innan startanmälningstiden gått ut, vanligtvis en halvtimme innan klassen startar.

Se till att ha den nya ryttaren licensnr tillgängligt så är det enkelt för dom i sekretariatet att bara byta ut.

Det är inte säkert att du får göra ryttarbyte på tävlingsdagen. Om startanmälningstiden alternativt avanmälningstiden går ut tidigare så kan arrangören neka ryttarbyte. Oftast tillåter de det ändå, det blir ju ingen skillnad för dem om hästen har en annan rytare på ryggen.

Innan startanmälningstiden/avanmälningstiden går ut har du rätt att byta ryttare, häst eller klass (men bara en av dem) utan att det räknas som efteranmälan (förutom startordningen vid klassbyte). Ev ny häst får dock inte ha varit anmäld till samma klass och klassbyte går förstås endast i mån av plats, i dressyr får det ju bara vara max 40 starter i en klass.

Innan startanmälningstiden/avanmälningstiden går ut har du rätt att byta ryttare, häst eller klass (men bara en av dem) utan att det räknas som efteranmälan (förutom startordningen vid klassbyte). Ev ny häst får dock inte ha varit anmäld till samma klass och klassbyte går förstås endast i mån av plats, i dressyr får det ju bara vara max 40 starter i en klass.

Om vi bortser från maxat antal starter på klass, men får man inte byta både ryttare och klass eller häst och klass? Jag förstår också att man inte får byta både ryttare och häst, men klass borde man få byta.. eller?

Om vi bortser från maxat antal starter på klass, men får man inte byta både ryttare och klass eller häst och klass? Jag förstår också att man inte får byta både ryttare och häst, men klass borde man få byta.. eller?

Häst eller ryttarbyte är helt OK. Klassbyte brukar inte vara några problem, om det inte är väldigt många starter i den klass man vill byta till och det därför inte tas emot efteranmälningar. I dressyr tror jag det är svårare att få göra klassbyte, men är inte så insatt.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 610
Senast: Mirtai
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur