Bukefalos 28 år!

alazzi

Trådstartare
Har hamnat i en diskussion med en vän om hur man rider galoppombyten. Kan ni berätta hur ni gör och hur ni tänker inför bytet?
 
Jag kommer i galopp ;), just nu på volten, på den sätter jag honom i sluta, när jag vill göra bytet så sätter jag om mig till ny sluta och hjälper ytter bak (gamla galoppens inner) för att han inte ska glömma det.

Eller oxå rider jag på fyrkanten gör en traversal in nånstans till mitten, vänder i sluta, traversal tillbaka och byter i hörnet, på samma sätt, från sluta till andra slutan....
 
Nu gör jag inga regelrätta byten än då jag inte börjat med galoppen än, men ute när jag vill ha ett byte ber jag om en halvdan sluta i den galopp vi har (går inte i någån form) för att sedan vrida om mina höfter igen till en ny sluta i den andra galoppen. Det brukar funka hur bra som helst och det blir också så jag "lär" in bytena sen nör vi börjat galoppera också.

Sen i hoppningen så är hon så självgående att jag bara byter "håll" själv så byter hon galopp också.
 
Vi började att prata om sittbenen, att man inte får belasta det nya sittbenet innan hästen har gjort bytet. Rätt uppfattat? Ställa om hästen var ok, flytta bak nya ytterskänkeln och lämna fritt för nya innerbenet.

Ingen klippa på att uttrycka mig i skrift.

Tror att det var Markus som jämförde byten med att göra slutor när jag red för honom på en kurs?
 
Byten ska vara raka. Det blir många problem med rakriktningen och bjudningen framåt om man börjar att lära byten från sluta till sluta. I galoppsaxen på tävling måste hästen rakriktas inför varje byte och därefter göra sluta igen. Likaså om man låter hästen byta själv vid ändring av riktning, då byter den inte för ryttarens hjälper. Rider man sen förvänd galopp så byter hästen när det passar den. Det viktigaste för att kunna göra bra byten är att ha en bra kvalitet på galoppen.
Nu finns det kanske speciella barockbyten där rakriktning, flyt, bjudning och kvalitet i bytena inte spelar någon roll. Jag tycker inte man ska göra avkall på rörelsernas kvalitet i barockridningens namn. Ett bra byte ska vara ett bra byte, en god piaff ska vara en god piaff, vem som än utför den.
 
Kollade i BB bok. Han sitter som vanligt på inner och byter då också inner.
 
Nu känner jag mig ofantligt korkad och blåst. Men är det logiskt att sitta på inner i galopp? Ska man inte låta hästen ta för sig på den sidan? I galopp sitter jag snarare med mer vikt på ytterbak, tror jag, med bäckenet placerat "tio i fyra" (om innersittben är 10 och ytter är 4). Eller sitter jag med vikten jämnt fördelad? Nu blev jag alldeles konfys. Egentligen behöver jag inte bry mig, för vi orkar inte bära oss i galoppen än, jag och min häst, galopp är en "ute- och skojgångart" för oss.
 
Jo det är märkligt. Alla hästar går bäst om det ledande frambenet är fri från vikt, i alla rörelser.
Men bytet är avhängande hästen i början. Vissa byter bara rent i högre tempo och andra sakta. Så hur man börjar träna bytena beror på hästen. Men när den är stark och lydig så gör jag en minimal tillbaka check och sitter om och släpper ut den nya sidan. Ibland när man inte är exakt så blir det en extra svävning mitt i bytet. Sen kan man använda den också och göra byten med överlivet, vilket inte är något fel. Bara ovanligt här uppe i norr.
 
Tittade precis på Aftonbladets webbtv om en portugis som red Working Equitation. Han gjorde byten genom att kasta om överlivet, men lättade samtidigt med sätet ur sadeln. Det är ju inte nödvändigt, det kan bli väl mycket viktomkastningar då, som stör mer än hjälper hästen. Hästen såg inte ut att ha några problem med bytena.

Det stod också att WE är på väg att införas i Sverige, och att det planeras för VM-deltagande. Jag undrar vilka som tänker tävla i det, och med vad för slags hästar. Någon här som vet :confused:
 
Så, svenska damer ska tävla :)
Antar att portugiserna använder sina egna, Lusitano. PRE, hispano, är nog användbara.
 
Blir det sånt så ska jag och Turbo vara med. Alltid retar det nån. Dessutom verkar det förbaskat kul, som bruksridning med fast forwardknappen på :D
 
Det viktigaste för mig är som även någon annan påpekade här, att ha kvalitet i galoppen. Den ska vara taktmässig och i balans.

Då jag fick göra byten för första gången så flyttade jag in (eller ut) framdelen på min häst, lyfte upp höften och flyttade samtidigt tillbaka framdelen, eller "bytte" öppna. Numera gör jag bytet endast för höften. Om jag vill byta från höger till vänster galopp så lättar jag i vänster höft. Ibland tar jag även en liten förhållning på höger tygel. Om jag vill ha en extra "impuls" i bytet så kan jag även peta till en gång med yttersporren, men i 98% av fallen så använder jag endast höften.

Det som jag har upplevt som allra svårast med bytena är att ge hjälpen i exakt rätt ögonblick. Om jag ger hjälpen för tidigt så blir hästen överrumplad, och om jag ger den för sent så blir det gärna ett travsteg emellan.

Min häst gör raka byten och jag tror att det beror på att jag varit noga med grunderna, att han är lika i sidorna, stark och i balans.
 
Oj va svårt det blev när man ska förklara med ord... :o Men jag ska försöka.

Jag började ganska tidigt i min utbildning att byta galopp över en bom. Därigenom får man en viss känsla av hur det så småningom ska bli. På den tiden var min häst inte så bärig att han kunde byta direkt utan bom. För att få honom bärig har jag ridit skolorna, öppna och sluta. Då han så småningom blev lättare i framdelen kunde jag börja göra enkla byten. Jag hade då övat en del på att rida förvänd galopp och kunna fatta "fel" galopp i "rätt" varv.

Jag har övat mycket öppnor och slutor innan jag började med galoppombyten. Slutahjälpen ligger ganska nära galopphjälpen och där har jag lärt mig att lätta i innerhöften, så den rörelsen är för mig ganska naturlig. Samtidigt så har min häst blivit känslig för vikthjälper och "omvridningen" i höften.

Vad ska man känna när man ger byteshjälpen?
Man måste som sagt ha en viss bärighet i galoppen. Hästen ska kännas som "en uppförsbacke". Öppnan hjälper till att samla lite och därigenom få upp framdelen lite till. Detta underlättar bytet. Då hästen blivit ännu mer bärig och häst och ryttare börjar "komma in i" bytestekniken så används inte öppnorna längre. Man skulle aldrig kunna göra seriebyten med så grova hjälper. Då man ska göra byten i varje krävs att häsen kan göra byten endast för höften, annars hinner man som ryttare inte med. Som jag skrev tidigare så tycker jag att svårigheten med bytena är "timingen", alltså att veta när man ska ge hjälpen. Det ska kännas som när man utför en bra galoppfattning. Skillnaden är att denna galoppfattning ska göras från den andra galoppen och inte från skritt eller trav som man tidigare gjort. Det är bara att öva. Detta är en känsla som man som ryttare själv måste hitta och detta gör man med hjälp av en bra instruktör som kan vägleda med de rätta övningarna.
 
Åh! Tack. När jag har ridit för tränare så har vi aldrig pratat "bytesteori" utan vi har bara gjort ett byte utan närmare funderingar så jag har inte funderat så mycket på vad man gör eller när.

Men när min kompis frågade hur jag gör så insåg jag att jag egentligen inte vet.
 
så komplicerat ni gör det! :o
jag skulle nog aldrig klara ett byte ur en sluta.. :o

nu rider jag iofs på hästar som tycker att byten är det roligaste som finns, men på hingsten, som kräver lite mer jobb för mig att få rena byten på honom (hoppehäst som fick byta som han ville tills han var 17) gör vi såhär:

vänder in, tex snett igenom eller rätt upp, håller kvar böjning från vändningen (annars byter han direkt, det är ju kul att byta :p ) och sitter verkligen i den böjningen, sen steget före det är dags för byte ställer jag om i nacken och sen byter o har böjningen i andra hållet.

på den äldre som kan göra byten i sömnen red jag med ställning i nacken åt samma håll (höger galopp, högerställning), steget innan bytet ställde jag om, sen la jag om hjälperna och hästen bytte.
 
Det funkar ju när hästen kan det. Jag använde öppnan för att få mer samling just innan bytet, men det behövs inte längre då min häst har uppnått en högre grad av samling. Att byta på en häst som kan det är ganska lätt. Man lättar lite i höften till den sida som man vill byta. :banana: Enkelt ;)och så roligt!
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 132
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bytte elavtal men fick ingen bekräftelse. Tänkte inte mer på det eftersom det stod att de hör av sig om bytet inte går igenom. Men...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp