Byter galopp när det blir jobbigt!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare twinstar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 187
T

twinstar

Hur ska jag parera att han byter galopp eller saktar av i trav i vänstervarvet när det blir för jobbigt!

Vi fattar vänster galopp men när jag försöker rida långsammare eller mindre volter så bryter han av till trav eller slår över till högergalopp.

Jag tycker själv det är svårt att känna NÄR han är på gång att göra det och oftast är det försent.

Hur korrigerar jag och hur parerar jag?
Handlar det bara om tajming och att driva mer?
:confused:

Känns helt konstigt att ställa såna här frågor!
För några månader sen så kunde jag inte ens fatta en vettig galopp utan att han rusade!
För några veckor sen var jag glad om han gick ett halvt varv i vettig galopp innan han slängde
upp huvudet och rusade!

Nu måste jag driva fram honom!

För det första ska du titta att han inte har ont någonstans som gör att han inte vill ta i där. Mest troligt är att han är svag i höger bak och behöver då tränas upp så att han blir mer liksidig. Du har inte problem i höger galopp?? Mycket skänkelvikningar och öppna/sluta brukar hjälpa bra. då ska tänka på att göra lite extra där höger bak jobbar så att du får din häst liksidig.

Lycka till! Maria

Han är svag i höger bak! Jag har inte alls samma problem i andra galoppen.

Jobbar mycket med skänkelvikningar och öppna/sluta redan!
Öppnor börjar bli vårt paradnummer!

Bara kämpa på då! :)

:)

Mmm kommer gå bättre med tiden!
Driv ordentligt med sätet och se till att man är genomböjd i kroppen när det är böjt spår så han inte kan byta! (det kan bli en ful ovan annars och då kommer han göra så alltid om han tycker det är jobbigt!) Bättre om han bryter av, samla ihop och fatta ny och försök känna när han "tappar" motorn och inte håller ihop sig då tänker han bryta av...

Min gjorde så och efter 1,5 års letande har vi nu ev hittat felet som är knäledsinflammation. Så gör han samma sak med annan ryttare på ryggen? Då skulle jag kolla upp honom veterinärt. Min häst har mycket dålig prognos pga att felet inte har hittats i tid (även om JAG ju har gjort allt för att hitta det). Gör han inte det beror det troligen på din balans eller något som du gör annorlunda mot vad han är van vid. Hur gör han på lina? Samma sak?

Bara en tanke.....

Det handlar mycket om balans och styrkan samt kondition.

TRäna upp det långsamt och begär inte för mycket åt gången om du märker att hästen tycker det är jobbigt.

Lite markarbete skulle hjälpa....det är bara att träna så kommer det!
Sam

Nej, andra ryttare kan parrera hans försök att komma undan bättre!

Idag försökte jag vara mer uppmärksam! Han byter bak först och när jag korrigerar det så sparkar han bakut! :o

Min häst är lite kinko, så fort jag lutar mig lite frammåt så saktar han av. Eller om jag spänner mig, eller om jag flyttar vikten innåt eller utåt osv. Han tycker det är jobbigt och tar schansen att slippa.

Så för mig är det bara att sitta rakt! blundar gärna när jag rider in på en volt och bara koncenttrerar mig på sitsen och då går det faktiskt bättre!

Hästen byter förmodligen för att det blir för jobbigt. Du måste stärka den. Rid galoppen i ett friskt tempo. Det blir lättare för hästen att orka då. Rid inte långa galopp pass utan korta och många. Se till att förekomma hästen så att det blir du som bryter av till trav. Rid heller inte små böjda spår utan stora volter. Mycket fattningar är också bra. Men framförallt tempot är viktigt. Gör det lätt för hästen att orka och töj gränsen lite i taget.

Det är just nu jag försöker minska volten och galoppera långsammare som han byter. I friskare tempo och större volter så orkar han! Får börja smygminska lite i taget och träna tills han orkar!
:)

Skänkelvikning är ingen stärkande rörelse överhuvudtaget så den är meningslös i detta fallet, har du problem med höger bakben är det höger öppna och vänster sluta som stärker det bakbenet.
Se till att du har innertygel fri i galoppen så hästen får plats att föra fram sitt innerbakben om du håller lite för mycket i inner tygel droppar hästen ner bakbenet för tidigt och blir jämfota eller bryter av.

Har jag skrivit att jag skänkelviker? :confused:
Bra tips med innertygeln. Ska testa det!
Fick lite hjälp idag att kolla vad han egentligen gör. Han jämfotar verkligen med bakbenen innan han byter. Jag hinner driva fram honom precis när han jämfotar och kan korrigera så han inte byter, men han blir skitsur när jag gör det!

Nej det var någon annan som skrev det rådet och jag bara skrev att skänkelvikning inte är stärkande.

Okey han jämfotar då kan jag sannolikt säga att du håller för mycket i innertygeln, det kan vara svårt att komma bort i från det men ett bra tips är att överdriva dvs se verkligen till att innertygeln hänger löst.

Ett bra sätt är att galoppera på en 20m volt , ta fram båda händerna och ha en liten kontakt på yttertygeln och ingen kontakt på innertygeln, se till att du hamnar på innersittben så din vikt kommer rätt minska volten och låt volten samla hästen och låt volten sänka farten om han springer iväg.
Volten får inte bli mindre än 10m gärna 12m är ganska lagom i början.
Nu menar jag inte att du skall galoppera runt och runt och runt på den där lilla volten men du känner ju när det börjar fungera och hästen börjar separera sina bakben så den inte blir jämfota , då kan du gå ut på en större volt igen och sedan gå in på den lilla volten etc

Bra övning! Ska testa den imorgon!
Det blir lätt att jag överdriver att minska volten så den blir pyttelite och att jag fastnar i innertygeln är ett faktum. Red clinic förra helgen och fick samma påpekande. Ska försöka rida rakare, släppa inner och jobba med sitsen!

Ni lär väl höra mer om våra galoppbestyr!

Driv inte för mycket heller utan hästen skall ju galoppera själv, om man driver för mycket med innerskänkeln så kan resultatet bli likadant som när du hänger för mycket i innertygeln dvs att hästen hoppar jämfota.

Hmm. Knepigt det här men idag gick det bättre.

Försökte rida med så lite kontakt på innertygeln som möjligt men resultatet blev att jag tränger honom så han blir sned i hela kroppen och tvärar innåt med bogen. Svårt att förklara :confused: men jag måste ha viss kontakt på innertyglen annars blir det inga runda volter.

Men bättre går det i alla fall! :banana:

Dock känns det som att jag inte kommer så mycket längre nu på egen hand utan nu behöver jag hjälp av instruktör.
Har tid den 21:a! :)

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 152
Senast: banani
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag... 2
Svar
22
· Visningar
3 609
Senast: Mabuse
·
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 412
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka