Bukefalos 28 år!

Byter Galopp :/

K

kosmos

Hej !

Min syster har precis köpt en häst som är jätte snäll och trevlig på alla sätt och vis. Men när hon galopperar henne så ha hon en tendens att byta galopp..

Hur tror ni att hon "bäst" tränar bort detta?(hästen är 6 år och har inte blivit riden så regelbundet senaste tiden)
Tacksam för hjälp ! :) ;)
 
Sv: Byter Galopp :/

Den här frågan passar nog bättre på grundutbildning:idea:

Kanske sitter ryttaren inte i balans?

Kanske ställer ni fär stora krav i förhållande till vad den orkar, försöker korta för mycket tex. Den orkar inte och slår om galopp
Låt den galoppera fram i balanserad galopp, i det tempo den behöver gå för att orka. På stor volt. (OM den nu alls är klar för att galoppera på volt??)

Ryttaren måste vara i balans med hästens tyngdpunkt och inte störa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byter Galopp :/

kan ju vara så att hästen är väldigt känslig för hjälperna och byter om man hamnar snett eller nåt sånt.
många hästar behöver ju att man sitter helt rätt och i balans.

så om de är så så är de ju bara positivt.
 
Sv: Byter Galopp :/

Tycker du fått bra svar av flashlight.

En ung och obalanserad häst slår lätt över för att balansera upp sig. Att galoppera på volt kräver en del balans, och mister de balansen sätter de ut ett bakben - och slår över.
 
Sv: Byter Galopp :/

Hej
Byter den alltid samma galopp? dvs tex höger till vänster eller båda "varven"?

Bara på bana eller även ute?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 492
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
876
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp