Byter man ner sig?

lady_vip

Trådstartare
Funderar på att byta till en 1,5-hästars släp istället för min Apollo, men jag vet att diskussionerna har varit en del om just 1,5-hästars släp...

Bakrunden är att vi funderar på att byta till en mindre bil i några år, jag pluggar och att få ner driftskostnaden hade varit underbart. Problemet är då att hitta en bil som får dra min släp (1450 kg) utan BE (vill att fler än jag ska kunna köra ekipaget just nu, kommer ta BE när plugget är klart).

Eftersom det är min transport som ställer till det så funderade jag på att byta och på så sätt kunna vidga billetandet och kunna hitta en lämplig bil.

Men byter man ner sig? Är det bättre med en 2-hästars? Jag kan ju inte lasta 2 hästar i min ändå, men det är ju ganska bra att ha den stora när man hämtar halm/hö exempelvis... Samtidigt så har jag ju den för att köra HÄST i och jag har möjlighet att låna större släp om det behövs.

Alternativet är att sälja min släp och hyra vid behov, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände och jag står där utan släp och inte kan köra iväg hästen.

Vilket är bäst, Henra eller IW? Det är väl i stort sett bara de alternativen som finns...?

Sv: Byter man ner sig?

NÄÄÄ verkligen inte enl mig iallafall. Jag har en Bockmann Uno (1,5 hästars) och den är verkligen toppen att köra (stadig och självklart boggie) och hästen står lugnt och stilla i den. Min häst står gärna lite snett i transporten om han får välja själv istället för "trångt" i 2 hästars med mellanvägg. Egentligen tror jag att det är många som tyvärr kör för tungt och då behöver E- kort istället. Jag kompromissar aldrig med säkerheten så det var självklart för mig att köpa denna transport.. Mitt förslag är att du kollar lite olika märken och även hör efter med folk som har erfarenhet av 1,5 hästars. Lycka till!!!

jag skulle inte byta bort den.
har du kontrollerat om det inte går o väga ner ditt släp till den vikt du får dra, och hur mycket lastvikt du får då, om det räcker till din häst.

Om jag ska typa ner den så måste jag försämra hela konstruktionen så att den verkligen inte KAN ta mer än ex. 1350 kg... Dessutom får jag inte lasta mina hästar då eftersom de väger 100 kg för mycket...

Iofs finns det ju de nya släpen som är lättare, men då är fortfarande frågan att jag inte får lasta mer än en häst ändå.

Det gäller max 3 år, kanske man kan leva med en 1,5-hästar då?

Sett till din situation byter du UPP dig (tycker jag). Klart du kan leva med 1,5 hästars under den tiden, kanske vill du inte ens byta efter dina tre år?

Känns ju skönt att du skriver det:D

En vän till mig resonerade att de struntade i vikter hit och dit, åkte de fast så skulle de gå till EG-domstolen för att Sveriges lagar är löjliga när det gäller släpvagnsvikt och körkort... Varför inte bara köpa släp efter ens förutsättningar...?

Och lite där är jag nu. Har min Vitara till salu (som får dra Apollon på b-kort) och Outlandern måste jag ändå ha BE-kort till för att få dra släpen. Och byter vi bort Outlandern så känns det lite rimligare att hitta en bil i kombi-klass som kan dra 1350 kg och på så sätt uppfylla de flesta kraven.

Letade lite smått och hittade en Henra som dessutom har sadelkammare, nu vet jag att Henra har varit lite si och så (var det inte de som läckte? Eller hade ventilationsproblem?), men denna var relativt ny...

Jag hade INTE riskerat mitt körkort med hänvisning till att lagarna är löjliga (ibland blir man en smula mörkrädd hur folk resonerar). Men det får givetvis stå för dem.

Som du beskriver det tycker jag det verkar väldigt vettigt att ta mindre släp och få bättre situation. Stirra dig inte blind på ett märke, titta på just det släpet du är intresserad av (individen s a s) och gör bedömningen utifrån det.

Visst blir man mörkrädd... Men det är för mig typisk okunskap och dessutom nonchalant så jag valde att inte kommentera deras "utlägg". Tyvärr är det säkert många som resonerar liknande...

Men det finns ju massor av bilar i vanlig kombimodell som får dra 1450-1500 kg.

kolla tex audi, volvo, ford, opel etc...

min audi 100 drar 1500 på b-kort (eller om det var 1480, mitt släp väger 1450)

Audi och volvo är inte aktuellt, inte heller opel. Dessutom letar vi årsmodell 05 och framåt och då ser vikterna annorlunda ut.
Ex Ford Mondeo 06 får dra 1430 kg på B-kort, mitt släp väger 1450 kg.

Visst kan vi köpa en Volvo 945, men då missar vi ju hela poängen med en bil som är billig i drift...

Har oxå ett Böckmann Uno-släp- har funkat hur bra som helst! Är skitnöjd, det går bra och stadigt på backen och hästarna verkar trivas bra i det!
Det enda negativa jag kan komma på är att man inte kan nyttja ena halvan till att lasta hö eller så om man åker iväg ofta på träningar/tävlingar över flera dagar... Om man nu gör sånt..

Det lär jag inte göra den närmsta tiden, har helt enkelt inte ekonomi för det... Tränar inte heller så mycket just nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 083
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 225
Senast: Derivata
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
749
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka