Bukefalos 28 år!

C-vitamin till hund

A

Ambra

Min kompis blev rekomenderad, av vet., att ge c-vitamin till sin valp som har UIV. Hon ringde en foderexpert i ett annat ämne idag och dom pratade om ditten & datten och alldeles innan dom slutade så gick experten igenom det som hade avhandlats och nämde då i förbifarten att man inte ska ge C-vitamin till hundar :confused:
VA? Sa kompisen.. Och berättade om vets rekomendation..
Då fick hon en utläggning om att hundar inte tar upp det på samma sätt som vi och att dom kan FÅ kristaller i urinen av att man gav dom C-vitamin:crazy:

Jag som fick rek. av vet. att ge Gabbi C-vitamin när hon HADE kristaller i urinen..

Nu undrar man ju hur det igentligen ligger till??

Hon sade även att det inte var bra att ge hundar fil..
C-vitamin & fil tillhörde stenåldern, enl. experten

Hjälp mig, ni kloka bukare:)
 
Sv: C-vitamin till hund

Har inget bra svar ang C-vitamin men blev nyfiken på varför det inte ska vara bra att de sin hund fil?

Ger en av våra fil lite nu och då (på vets inrådan) för att stabilisera magen och det funkar fint, vill gärna höra vad som inte är bra med fil så att jag inte ger henne nåt dåligt...
 
Sv: C-vitamin till hund

Fil eller yoguhrt är jättebra för hundar som har magproblem!!
C-vitamin har alltid funkat utmärkt på mina tikar då de fått uvi. Vi har gett tranbärsjos alt citrusfrukt! En veterinär skulle aldrig rekomendera något som var farligt för hunden....
Min undran är vilken kunskap o utbildning "foderexperten" har....
 
Sv: C-vitamin till hund

Det var någon från precept.. Det underliga är att kliniken här i sta'n har anlitat henne som föreläsare. Samma klinik vars vetrinärer rekomenderar C-vitamin:confused:
 
Sv: C-vitamin till hund

Min gissning... (som kan va fel men grundat på det du skrivit) är det kanske så att hundarna inte kan ta åt sig c-vitamin?! Så det är onödigt att ge... men grejen med att äta c-vitamin vid uvi är ju att öka syran på urinen så bakterierna inte trivs... så att alla vitaminer går ut i kisset gör inget...
Men c-vitamin finns ju i olika grader i de flesta grönsaker o frukter och det är ju okej för hundar att äta det! Så jag skulle inte oroa mig!:)
 
Sv: C-vitamin till hund

Att ge hunden C-vitamin vid UVI handlar inte om att hunden ska ta upp det som näring utan för att sänka Ph-värdet i urinen så att bakterierna inte trivs i miljön. Inget farligt då det är en vattenlöslig vitamin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp