Ca/Mg kvot

fourlegs

Trådstartare
Är den viktig?
Har försökt läsa gamla trådar här och det verkar vara lite delade meningar. Nån tråd sa att kvoten ska ligga på ca 2 och en annan att den inte ska vara under 2,7. En tredje att man inte behöver bry sig om den?
Vad är behovet? Är det fortfarande 0,15 x MJ behov?

Jag får ihop en bra foderstat för övrigt med ungefär 100 MJ ,
men mg blev då 12,1g, behöver jag tillsätta rent mg? (Calcium blev 50g)
Enligt foderstatsprogrammet är behovet av mg 11,4 för min häst

(jag kan dock inte vara superpetnoga då min häst äter fritt ur slowfeedingnät, så dygnsmängden MJ varierar)
 
Sv: Ca/Mg kvot

Som alltid när det gäller hästar så finns det hur många åsikter som helst!

Om du tittar på de svenska rekommendationerna så är underhållsbehovet av kalcium 0,40 g/MJ och magnesiumbehovet 0,15 g/MJ. Kvoten är således ca. 2,7. För arbetande hästar anges kalciumbehovet till 0,35 g/MJ och magnesiumbehovet 0,15 g/MJ, dvs. kvoten blir då 2,3, men jag tror att värdet för kalcium ändrades vid ett senare tillfälle.

Många s.k. “foderexperter” menar att magnesium är ett underskattat mineral och rekommenderar istället en Ca : Mg-kvot på ca. 2,0. För IR-hästar bör kvoten vara ännu lägre (magnesium är ett viktigt mineral för IR-hästar).

Vilken kvot man kan ha beror också på hur mycket över angivna minimimängder det finns av mineralerna i foderstaten. Ligger du en bra bit över angivna minimimängder för Ca och Mg är det nog OK om kvoten ligger i intervallet 3,0 – 1,5.
 
Sv: Ca/Mg kvot

Tack :)
My good det är en hel vetenskap att fodra sin häst.... men det är väldigt intressant.
Har en Ca/mg kvot på 4,1 så jag bör nog tillsätta mg för att sänka den. Fodrar lite som att jag har en IR / fånghäst fast vi inte har de problemen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har köpt min första unghäst (-13) och därmed är det också första gången jag räknar foderstat åt en sådan. Jag använder mig av...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Kirie
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
586
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp