Cane corso?

M

Minga

Hej!
Jag undrar om här är någon som har en cane corso och vill berätta lite om den rasen?
Jag har tidigare haft en boxer (som jag tränat och ställt ut så jag är inte helt nybörjare) och nu funderar vi på att köpa en valp. Jag träffade någon som har 2 st cane corso, en tik och en hane och de var helt underbara! Lugna, snälla, stabila och vackra! Jag blev ju helt förtjust, så därför tänkte jag ta reda på så mycket som möjligt om rasen. Jag har tre barn varav den yngsta är 5 år och två tonåringar som kommer att gå ut med hunden och aktivera den. Jag vill kunna träna hunden lite, inga direkta tävlingsambitioner. Ja helt enkelt ha en lugn familjemedlem.
 
Sv: Cane corso?

Vi har en cane corso och har precis som du tre barn. Vår corso kille blir två år snart och är en härlig familjemedlem. Han är trogen, glad, snäll och barnen älskar honom. Han sover mer än gärna i deras sängar, fast han inte får vara i sängarna för matte. Han är glad och social, helt enkelt en toppenhund.
Vår kille har vant sig vid att det kommer och går mycket folk hemma hos oss i och med barnens kompisar. Det funkar bra, men kommer kompisarna in före någon av våra barn brukar han kunna skälla lite. Han går gärna runt hemma och håller koll på oss om vi inte är i samma rum hela familjen, han vill ha koll på oss.
Våra barn är sju, elva och tretton och det enda som är lite tråkigt är att han är på tok för stark för att de ska kunna ta ut honom själva på promenad.
Jag har en tråd här på Buke om cane där det finns länkar till bilder på vår kille om du vill kolla in dem.
Fråga på om du undrar något.
Och det klart ni ska ha en cane :)
Vi håller på att fundera på en boxer, sambon ringer just nu till uppfödare:laugh: Roligt sammanträffande eftersom du haft boxer. Vi vill ha en hund till och tycker de verkar trevliga. När man läser om dem så verkar de ha lite samma lynne som en cane och vi vill ha en lite mindre hund om vi sak ha en till. Så berätta gärna lite om dem om du har lust.


Hej!
Jag undrar om här är någon som har en cane corso och vill berätta lite om den rasen?
Jag har tidigare haft en boxer (som jag tränat och ställt ut så jag är inte helt nybörjare) och nu funderar vi på att köpa en valp. Jag träffade någon som har 2 st cane corso, en tik och en hane och de var helt underbara! Lugna, snälla, stabila och vackra! Jag blev ju helt förtjust, så därför tänkte jag ta reda på så mycket som möjligt om rasen. Jag har tre barn varav den yngsta är 5 år och två tonåringar som kommer att gå ut med hunden och aktivera den. Jag vill kunna träna hunden lite, inga direkta tävlingsambitioner. Ja helt enkelt ha en lugn familjemedlem.
 
Sv: Cane corso?

Hej!
tack för ditt svar!
Jag berättar gärna om boxer. Jag älskar boxern för det är en pigg och glad hund, supersnäll och med på det mesta. Älskar barn, har glimten i ögat. Jag tränade både lydnad, spår och sök med min boxer. De kan lära sig allt, men ibland bli uttråkade om det inte händer något, typ blir aldrig riktigt vuxna. Jag har alltid varit inställd på att ha boxer igen, ända tills jag träffade dessa cane corso hundar. Det som tilltalade mig med dessa var att de påminner om boxer men verkar mycket lugnare. Boxern är ju känd för att vara väldigt livlig, även om det naturligtvis är indivuduellt. Iallafall var min boxer mycket livlig och höll högt tempo typ alltid. Jag kan varmt rekommendera en boxer!!! :) Ni skulle inte ångra er en sekund!!! Är det något mer du undrar så fråga på. :)
 
Sv: Cane corso?

Vi har nu tingat en boxervalp som kommer till oss i början av juni :love:
Anledningen till att vi valde boxer är att vi också tycket att den verkade ha lite samma lynne och så som corson, men är lite mindre. Jag orkar inte ha en så stor hund till, svårt att få rum i bilen osv. Så då blev det en kompromiss mellan min sambo och mig. När vi läste om boxer så verkar den lik corson på många sätt och dessutom vill vi ha en hund som pallar med att leka med corson vi har. De är "tassiga" och leker mycket med tassarna och är ganska tuffa så. Har förstått att boxern är lika på det sättet.
Corson är en mycket trevlig familjehund och älskar barnen, så jag rekomenderar varmt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 313
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp