Cane corso?

M

Minga

Hej!
Jag undrar om här är någon som har en cane corso och vill berätta lite om den rasen?
Jag har tidigare haft en boxer (som jag tränat och ställt ut så jag är inte helt nybörjare) och nu funderar vi på att köpa en valp. Jag träffade någon som har 2 st cane corso, en tik och en hane och de var helt underbara! Lugna, snälla, stabila och vackra! Jag blev ju helt förtjust, så därför tänkte jag ta reda på så mycket som möjligt om rasen. Jag har tre barn varav den yngsta är 5 år och två tonåringar som kommer att gå ut med hunden och aktivera den. Jag vill kunna träna hunden lite, inga direkta tävlingsambitioner. Ja helt enkelt ha en lugn familjemedlem.
 
Sv: Cane corso?

Vi har en cane corso och har precis som du tre barn. Vår corso kille blir två år snart och är en härlig familjemedlem. Han är trogen, glad, snäll och barnen älskar honom. Han sover mer än gärna i deras sängar, fast han inte får vara i sängarna för matte. Han är glad och social, helt enkelt en toppenhund.
Vår kille har vant sig vid att det kommer och går mycket folk hemma hos oss i och med barnens kompisar. Det funkar bra, men kommer kompisarna in före någon av våra barn brukar han kunna skälla lite. Han går gärna runt hemma och håller koll på oss om vi inte är i samma rum hela familjen, han vill ha koll på oss.
Våra barn är sju, elva och tretton och det enda som är lite tråkigt är att han är på tok för stark för att de ska kunna ta ut honom själva på promenad.
Jag har en tråd här på Buke om cane där det finns länkar till bilder på vår kille om du vill kolla in dem.
Fråga på om du undrar något.
Och det klart ni ska ha en cane :)
Vi håller på att fundera på en boxer, sambon ringer just nu till uppfödare:laugh: Roligt sammanträffande eftersom du haft boxer. Vi vill ha en hund till och tycker de verkar trevliga. När man läser om dem så verkar de ha lite samma lynne som en cane och vi vill ha en lite mindre hund om vi sak ha en till. Så berätta gärna lite om dem om du har lust.


Hej!