Canon 20/30D vs. Nikon D40

MadicDomino

Trådstartare
Ja vad säger ni ? Har blivit erbjuden att köpa en Canon 20D och en 30D.
Enda jag tycker är att det är väl ganska gamla modeller ? 20D:n kom ut slutet av 2004.

Jag har sutit och jämfört 30D med 20D och enda skillnaden jag kan hitta är större skärm.

Canon har billiga objektiv att hitta på blocket och sånt. De har inte Nikon.

Jag har tröttnat på D40:n, den har blivit för simpel och har länge velat byta upp mig. Hade en Canon 350D innan, men fick sälja den pga lite ekonomiska problem.

Hur mycket svårare är en semiproffskamera jämfört med en amatör ?
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Men om man använder dem äldre objektiven till en Canon d20. Fungerar autofokusen ?
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Men om man använder dem äldre objektiven till en Canon d20. Fungerar autofokusen ?
Ja, autofokus i alla Canon EF-objektiv funkar med alla de hus som är avsedda för EF-objektiv.
Om du inte hittat dit innan så finns Canon Camera Museum som en resurssida med info om de flesta av deras fotoprodukter, där kan du hitta detaljer kring skillnaderna mellan 20D och 30D.
 
Senast ändrad:
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Jag gillar verkligen 20D. var den kameran jag fick lära mig att fota med innan jag köpte min 400D ;)

Den är ju verkligen mycket mer robust än min lilla 400D tycker jag.. då jag fick hem min 400D såg jag en lite glänsande kamera. men jag gillar den också :angel:
Skulle jag få chansen att "få" en 20D skulle jag ta den direkt, bara för att den är från 2004 så betyder inte det att den är dålig..
sen kanske det beror på priset också?

hur mycket kostar den som du har blivit erbjuden då?

slänger in en bild tagen med kameran också.. detta är ingen jättebra bild, det var då jag försökte lära mig kameran ;)
alla prickar är helt enkelt skit i objektivet, (var en lån kamera som alla elever fick låna)

15253680.jpg


so sagt. ortroligt lätt kamera att använda. eftersom att jag klarade av det som nybörjare :D
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Skillnaden mellan 20D och 30D är tyvärr mycket liten, det var många Canonister som blev besvikna och behöll sina 20D, för det var i princip ingen skillnad utom just skärmen.

Om du redan har en D40, varför kollar du inte på en D80? Du har ju redan objektiv i det systemet, det vore kanske dumt att byta då.

Nikon har också billiga objektiv, men då får du leta lite mer, folk håller kvar i de fina objektiven de har sedan förr ofta. Nikon har generellt en något högre klass på gluggarna än Canon, förmodligen därför folk investerar och sen håller kvar.

Om du däremot väljer att byta till Canon så spelar det mindre roll om du köper en 20D eller 30D, skillnaden är minimal.

20D och 30D skulle jag snarare klassa som entusiast än semiproffs. Likaså D80, entusiast. Däremot brukar man få mer eller mindre likvärdig bildkvalité som hos semiproffskamerorna. Varken D80, 20D eller 30D är vädertätade, vilket t.ex. 40D och 50D är samt D200 och D300 och uppåt.
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Prickarna är skit på sensorn och inte objektivet ;)
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Prickarna är skit på sensorn och inte objektivet ;)

Läraren sa objektivet ;)

så jag säger också objektivet eftersom att jag inte ens brydde mig då jag hade kameran den korta tiden som jag hade den..

men det är nog som du säger.. att det är sensorn, men vad jag kommer ihåg så var objektivet som ett jäkla grustag.. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

Jag såg någon sida på nätet, kommer inte ihåg vilken nu, där några som hyr ut gluggar i USA hade fått tillbaka en glugg med totalt spräckt frontlins! Det lustiga var att när de tog bilder med det så syntes det knappt något på bilderna. Det som syntes dock var att ett av glaselementen inne i gluggen hade rubbats (Vilket de hade öppnat och tittat efter). Rätt coolt egentligen! Så det är garanterat sensorn och inte gluggen! Fast det gör sjukt mycket för nojan med smutsiga gluggar kan jag säga :rofl: :D
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

kan ju säga att läraren inte var nått att hurra över direkt.. men man lärde sig iaf nått inom foto.. vissa saker kunde han dock ^^

Jag gick runt och fotade då det duggade ute. fick lite små droppar på linsen, och det var det första läraren påpekade och jag märkte ju ingen skillnad på bilderna.
 
Sv: Canon 20/30D vs. Nikon D40

man kan aldrig lära sig för mycket tänkte jag skriva men då var det för sent :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp